Facebook klemt mellem Trump og annoncekroner efter masseboykot

Ifølge kilder har Facebook i flere år tilpasset sine retningslinjer for at kunne rumme Donald Trump.

Mere end 240 virksomheder dropper annoncer på Facebook i protest mod hadtale (arkivfoto). (Foto: ROBERT GALBRAITH © Scanpix)

Presset stiger i de her dage på Facebook og grundlægger Mark Zuckerberg.

I kølvandet på Black Lives Matter-protesterne er der kommet fornyet fokus på hadtale på sociale

medier
med den amerikanske præsident, Donald Trump, i fokus.

Og her har Facebook været noget langsommere i optrækket end flere andre sociale

medier
, og det har udløst hård kritik, samtidig med at store virksomheder på stribe nu melder ud, at de
midlertidigt
dropper annoncer på Facebook. Det sker under
hashtagget
#StopHateForProfit.

Samtidig kan den store amerikanske avis The Washington Post afsløre, at Facebook i årevis har tilpasset og bøjet sine regler for at kunne rumme Trump, blandt andet ved at tillade politikere at lyve og

begrænse
kampen mod falske og
vildledende
nyheder.

Sociale medier sletter og skjuler Trumps indlæg

Bølgen af problemer for Facebook tog sin begyndelse i slutningen af maj, da Twitter tog et hidtil uset skridt ved at skjule et af Donald Trumps tweets med forklaringen, at det overtrådte virksomhedens

retningslinjer
om forherligelse af vold.

- Når plyndringerne begynder, begynder skyderiet, skrev præsidenten blandt andet rettet mod demonstranter i flere amerikanske byer og stater.

(© Screendump fra Twitter)

Samtidig begyndte Twitter at faktatjekke nogle af præsidenten opslag, der blev markeret som

vildledende
. Twitters handlinger blev et vendepunkt for flere sociale
medier
, der i årevis har haft svært ved, hvordan de skulle
håndtere
Trumps grænsesøgende udtalelser.

Senest valgte videotjenesten Twitch i aftes at lukke præsidentens officielle konto for brud på platformens regler om hadtale. Samtidig lukkede det sociale medie Reddit et forum med Trump-tilhængere ved navn "r/The_Donald".

Facebook lever af engagement - også polariserende indhold

Modsat Twitter valgte Facebook imidlertid at lade et opslag med lignende indhold og sprogbrug om plyndringer og skyderi stå på sin platform.

Og det har altså lagt pres på Facebook, siger DR's techkorrespondent, Henrik Moltke.

- Facebook er havnet her, fordi de grundlæggende har valgt ikke at skride ind over for præsidentens mest yderliggående kommentarer.

- Omvendt er Facebook interesseret i, at folk bruger mere tid på platformen – de lever af brugernes engagement, også selvom det er polariserende indhold, der diskuteres og deles. Så det er en situation, hvor ethvert valg, Facebook træffer, vil få uheldige konsekvenser, og derfor kunne man forestille sig, at de håber, at problemet forsvinder af sig selv, for eksempel hvis Trump taber valget til november, siger Henrik Moltke.

Henrik Moltke er DR's tech-korrespondent.

Mark Zuckerberg forsvarede beslutningen med, at virksomheden vil gå langt for

ytringsfriheden
, og at han ikke mener, at sociale
medier
skal bestemme, hvad sandheden er.

- Jeg ved, at mange er vrede over, at vi lod præsidentens opslag ligge, men vores holdning er, at vi skal tillade så mange ytringer som muligt, medmindre det vil medføre overhængende risiko for skade eller fare, skrev han på Facebook.

Facebook har rykket indhold mere mod højrefløjen

Den beslutning ligger i tråd med en strategi i virksomheden, der kan stamme helt tilbage fra 2015, hvor Donald Trump var

præsidentkandidat
, skriver Washington Post, der har talt med flere nuværende og tidligere ansatte.

Her

undlod
Facebook ifølge avisen at slette en Trump-video, hvori han opfordrer til at stoppe alle muslimer i at rejse ind i USA.

Det blev starten på en periode frem til i dag, hvor virksomheden har bøjet og tilpasset sine egne regler for at kunne rumme Donald Trump, simpelthen for at undgå at komme på kant med selv samme.

I slutningen af maj underskrev præsident Donald Trump et dekret, der skal fjerne den immunitet, som beskytter sociale medier mod at blive holdt ansvarlige for, hvad deres brugere deler. (Foto: JONATHAN ERNST © Scanpix)

Af samme årsag har virksomheden også, ifølge de medarbejdere Washington Post har talt med, tippet balancen af indhold, der bliver vist i brugernes feed, i en mere højreorienteret retning.

- Værdien af at have et godt forhold til dem, der sidder med magten, opvejer næsten enhver anden bekymring for Facebook, siger tidligere Facebook-ansat David Thiel til Washington Post.

Tiltagene
har ændret hele kampen om information og fakta og har givet politikere helt andre muligheder for at dele usandheder og hadefulde udsagn, skriver Washington Post.

Nye tiltag annonceret af Zuckerberg

Nu rammer konsekvenserne dog Facebook. Mere end 200 store virksomheder dropper annoncer på mediet. Virksomhederne tæller giganter som Adidas, Coca-Cola, Starbucks og Levi's.

Tidligere har mere end 5.000 af virksomhedens egne ansatte anfægtet beslutningen om ikke at slette Trumps opslag.

I forlængelse af det gik Mark Zuckerberg fredag ud med en række

tiltag
for at komme kritikken i møde.

- Facebook vil nu sætte mærker på opdateringer, som er imod deres

retningslinjer
, men samtidig er "newsworthy" (som har nyhedsværdi, red.), som er en undtagelse, som Facebook ifølge Washington Post selv indførte i 2016 for at kunne undgå at tage beslutninger om, hvorvidt de skulle gribe ind overfor Trumps mest ekstreme ytringer, siger Henrik Moltke.

Altså kunne Facebook sige, at Trumps ytringer var en nyhed, og derfor skulle de ikke fjernes, selvom de overtrådte retningslinjerne. De opslag vil nu fremover få påsat mærker.

På trods af presset og de tabte annoncører regner Henrik Moltke ikke med, at Facebook vil opleve de store tab.

- Hovedandelen af Facebooks annonceindtægter er fra små og mellemstore virksomheder, som typisk ikke har samme mulighed fra at trække deres annoncer af etiske grunde. Så det, at nogle store virksomheder i USA trækker sig

kortvarigt
, vil nok ikke have en kæmpe
effekt
, især fordi Facebook har masser af penge og klarer sig godt på aktiemarkedet, siger han.

Facebook
Twitter