Facebook satser stort på at skabe nyt onlineunivers og slår 10.000 jobs op i EU

Også Microsoft arbejder på en version af et såkaldt 'metavers'.

Facebook er ikke alene om at ville skabe et 'metaverse'. Også andre tech-giganter - som Microsoft - arbejder på versioner af et online-univers. (Foto: Andre M. Chang © Represented by ZUMA Press)

Forestil dig, at dit næste møde med kollegerne foregår på øen Hawaii eller planeten Mars i en form for virtuelt reality.

Sådan kan det måske blive på nogle arbejdspladser i en nær fremtid.

Facebook har sat 50 millioner dollars (cirka 320 millioner danske kroner) af til at udvikle et såkaldt metavers, hvor du skal kunne mødes med andre, selvom de ikke er i det samme fysiske rum som dig.

Og nu planlægger den sociale medie-gigant at ansætte 10.000 medarbejdere i EU over de næste fem år til projektet.

Et møde med kollegerne via virtual reality er blot ét eksempel på, hvad metaverset kan indebære.

Fænomenet, som Facebook langt fra er de eneste, der har kastet sig over, er nemlig lidt abstrakt.

Det fortæller Anders Høeg Nissen, der er tech-journalist og vært på blandt andet podcasten Techliv:

- Metaverset er mange forskellige ting afhængigt af, hvem du spørger. Men i meget korte træk kan man sige, det er forestillingen om, at alle vores digitale og virtuelle platforme, tjenester og apps er en del af ét stort univers, siger han.

Det kan for eksempel foregå ved hjælp af VR-briller, hvor du er en avatar-version af dig selv og deltager i møder eller spiller spil med andre i en virtuel verden.

Facebook selv beskriver på nuværende tidspunkt fænomenet som ’virtuelle rum, hvor du kan skabe og udforske sammen med mennesker, der ikke er samme fysiske sted som dig.’

- Det første Facebook kommer til at satse på er formentlig virtual reality og de her virtuelle kontor-fællesskaber. Det er nok den mest forståelige og visuelle udgave af metaverset, siger Anders Høeg Nissen.

Alle satser på metaverset

Spillet Fortnite er også en slags metavers. (Foto: Brendan MCDermid © Ritzau Scanpix)

Idéen om et metaunivers er langt fra ny.

- Alle de store tech-virksomheder har arbejdet med nogle af de her tanker i årevis. Faktisk er alt, hvad vi laver i den digitale verden på en eller anden måde en del af metaverset. Spørgsmålet er bare, om et firma explicit har sagt, at deres udvikling af en tjeneste eller et spil er en del af metaverset, siger Anders Høeg Nissen.

- Det er man så begyndt på her på det seneste. Især hos Facebook, fortsætter han.

Microsoft arbejder også på en version af metaverset.

De satser især på augmented reality, hvor de ved hjælp af deres briller Hololens sammensmelter den virtuelle og fysiske verden.

Men nogle af de bedste eksempler på metaverset ser vi, ifølge Anders Høeg Nissen, hos spilfirmaerne.

- De firmaer, der er længst med udviklingen, er spilfirmer som for eksempel Epic Games. Her bliver der udviklet store spilverdener, som er en slags metavers.

Et eksempel er computerspillet Fortnite, der har mange millioner registrerede brugere verden over.

Sidste år så vi den amerikanske rapper Travis Scott optræde live i Fortnite.

Den normale aktivitet i spillet blev afbrudt, så en virtuel figur af Travis Scott (men med Travis Scotts rigtige stemme) kunne indtage en scene inde i spillet.

Hvem skal bestemme?

Ifølge Anders Høeg Nissen kan det blive noget rod, når flere private virksomheder arbejder på hver deres udgave af metaverset.

- I Metaverset er det vigtigt, at tingene spiller sammen og fungerer på tværs af hinanden. Og det kan blive svært, når der er forskellige spillere på banen, siger han og fortsætter:

- I dag har vi problemer med bare at få tre forskellige browsere til at spille sammen.

Omvendt frygter Anders Høeg Nissen, at det ender med at blive enkelte store virksomheder, der sætter dagsordenen.

- Jeg synes, det er synd, hvis det ender med at blive Facebook, der sætter dagsordenen for, hvad metaverset er for noget. Og hvis det er dem, der fortæller, hvordan metaverset fungerer, og hvad man skal gøre for at være en del af det, siger han.

FacebookTwitter