Facebook-topchef siger stop: Vil ikke snage i private beskeder

WhatsApp-milliardæren Jan Koum forlader Facebook, efter uenighed om beskyttelse af brugernes data og private beskeder.

Jan Koum er snart fortid hos Facebook efter uenighed om, hvordan WhatsApp skal tjene penge. (Foto: Mike Blake © Scanpix)

Fire år efter, at Facebook købte WhatsApp for svimlende 103 milliarder kroner, forlader Jan Koum - den ene af de to stiftere af den populære besked-app - nu selskabet. Det oplyser Koum selv på Facebook.

Afskeden betyder samtidig, at WhatsApp-stifteren forlader Facebooks absolutte topledelse - det såkaldte board of directors. Her sidder Jan Koum som et af blot ni medlemmer.

Ifølge Washington Posts oplysninger forlader Jan Koum Facebook, fordi han er utilfreds med strategien for WhatsApp, og i særdeleshed med at Facebook i højere grad vil udnytte brugernes personlige data og svække besked-appens kryptering.

Strider mod essensen i WhatsApp

Udnyttelsen af data, som skal øge WhatsApps indtjening, strider radikalt mod Jan Koums forsikringer til brugerne, da han solgte WhatsApp for det trecifrede milliardbeløb i 2014.

Den gang lød det således:

- Hvis vores partnerskab med Facebook betød, at vi blev nødt til at ændre vores værdier, så havde vi ikke gjort det (solgt firmaet til Facebook, red), skrev Koum i et blogindlæg.

Det Koum hentyder til er, at WhatsApp oprindeligt blev bygget til at vide så lidt som muligt om brugerne, og Koums personlige had mod dataindsamling, som følge af hans opvækst i Sovjetunionen.

Koum afskyr reklamer

Desuden havde WhatsApp inden salget til Facebook en udtalt afsky mod reklamer. Oprettede man i 2013 en WhatsApp-konto, blev man mødt af dette citat lånt fra karakteren Tyler Durden fra filmen Fight Club:

“Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need”.

Citatet blev efterfulgt af en detaljeret forklaring om, hvorfor WhatsApp ikke var reklamebaseret, og følgende konklusion:

- Husk, når der er reklamer involveret, er det dig - brugeren - der er produktet.

Derfor rungede Jan Koums udmelding i kølvandet på salget til Facebook ganske hult, da det set udefra var svært at få øje på, hvorfor Facebook ville betale over 100 milliarder kroner for en app, hvis det ikke var for at udnytte de mange data, der bliver indsamlet.

I 2016 begyndte data at blive delt med Facebook

I 2016 så man så den første markante ændring af brugerbetingelserne, da WhatsApp bekendtgjorde, at de ville dele alle deres på daværende tidspunkt 1 milliard brugeres telefonnumre med Facebook. Samtidig måtte Facebook måtte benytte dine WhatsApp-informationer til at “forbedre dine reklame- og produkt-oplevelser”.

Samme år indførte WhatsApp dog end-to-end kryptering på alle beskeder, hvilket betød, at hverken WhatsApp eller Facebook kunne læse med i beskederne, ligesom de heller ikke ville kunne videregive oplysninger til myndighederne.

Netop ønsket om at svække denne kryptering, angiveligt for at gør det mere attraktivt for firmaer at kommunikere med deres kunder via WhatsApp, har altså ifølge Washington Post været dråben, der fik Jan Koums bæger til at flyde over.

Makkeren sagde farvel for otte måneder siden

Koums farvel sker blot otte måneder efter kompagnonen, Brian Acton, som han stiftede besked-appen sammen med, også vendte Facebook og WhatsApp ryggen.

Acton har senere valgt at skyde 50 millioner dollars og en del af sin tid ind i besked-appen Signal, som af mange er anset som en af de mest sikre og privatlivsfokuserede besked-apps. Blandt andet har Edward Snowden mange gange anbefalet at bruge Signal.

Hvad Jan Kom skal nu, er endnu ikke klart. På Facebook skriver han, at han vil tage en pause fra teknologiens verden, og i stedet dyrke sin passion for at samle Porsche-biler og spille Ultimate Frisbee.

Facebook
Twitter