Facebook udskyder lyttende højtaler efter data-skandale

En planlagt lancering af en højtaler, der kan se og lytte med indenfor hjemmets fire vægge, er udskudt på ubestemt tid.

Ville du købe en Facebook-højtaler, med indbygget mikrofon og kamera, og placere den i dit hjem? (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Facebook har besluttet at udskyde lanceringen af firmaets første smart-højtaler.

Højtaleren, som har indbygget mikrofon, videokamera til videochat og en digital assistent, der kan svare på brugerens spørgsmål, skulle have været præsenteret på den årlige Facebook udviklerkonference F8, som begynder 1. maj.

Men de planer er nu droppet, skriver Bloomberg.

Ifølge mediets kilder hos Facebook, som har frabedt sig at blive nævnt ved navn, har firmaet besluttet, at højtaleren ikke skal præsenteres så tæt på den verserende dataskandale.

Her er det sociale medie under anklage for at have ladet et privat firma tilgå 50 millioner brugeres personlige oplysninger og bruge dem til at påvirke stemmefordelingen ved valg i både USA og Storbritannien.

Skal have styr på data-indsamlingen før lancering

Facebook har dog ikke droppet planerne om at lancere højtaleren, men foreløbig er lanceringen udskudt til tidligst engang i efteråret.

Det sociale medie vil bruge tid på at gennemgå, hvor mange af de data, der bliver indsamlet via den smarte højtaler, som kan udnyttes. Det skyldes, at et stigende antal brugere er ved at få øjnene op for Facebooks massive dataindsamling.

Ifølge Bloomberg har Facebook allerede testet højtaleren i fokusgrupper, hvor testpersonerne netop har udtrykt bekymring for Facebooks indsamling af private data i hjemmet.

Første forsøg på at flytte Facebook ind i folks hjem

Produktet vil være Facebooks første forsøg på at komme med på bølgen af højtalere med indbygget digital assistent designet til ‘det smarte hjem’.

Her har Amazon indtil videre taget teten og med stor succes fået mange millioner af mennesker til at købe deres Echo-højtalere, hvis funktioner stort set er identiske med det, Facebook vil tilbyde.

I kølvandet på Amazons succes er Google og senest Apple hoppet med på bølgen med smart-højtalere med henholdvis Google Home og Apple HomePod.

Hvordan rimer en smart højtaler på privatliv?

Apple er dog det eneste af de ovennævnte firmaer, der indtil videre har adresseret spørgsmålet om brugernes privatliv.

Firmaet påstår, at de forespørgsler, der bliver sendt ved hjælp af HomePods indbyggede digitale assistent, Siri, bliver sendt med et anonymt ID og krypteret, så den enkelte bruger ikke identificeres.

Til gengæld er Siris evner rimeligt begrænsede sammenlignet med Amazons assistent Alexa og Googles med navnet Google Assistant.

Det vides endnu ikke, hvad det er for en assistent, Facebook har bygget - og hvorvidt den adskiller sig nævneværdigt fra konkurrenternes.

Til gengæld kan det være, vi snart bliver lidt klogere på, om Facebook er ved at skifte holdning til privacy.

Mark Zuckerberg skal nemlig i løbet af de næste par uger vidne foran den amerikansk kongres om netop det emne, som en konsekvens af dataskandalen.