Far og søn 3D-printer Lamborghini i baghaven

Paneler og lygter kommer fra printeren, mens motor og andre komponenter er samlet separat.

Det er ikke kun på hobbyniveau, at biler bliver 3D-printet. I bilindustrien er nogle producenter også begyndt at anvende teknologien. (© 3D Car Printing @lasersterling)

En amerikansk fysiker har kastet sig over et meget ambitiøst projekt med sin søn. Sammen er de gået i gang med at bygge en superbil, en kopi af en lynhurtig Lamborghini Aventador, i deres baghave.

Og en stor del af arbejdet foregår med en 3D-printer.

- Målet er at vise børn, hvor cool videnskab og ingeniørarbejde er og at demonstrere teknologiens kraft, skriver faren, Sterling Backus, på sin facebookside.

Far os søn har brugt halvandet år på at bygge deres egen version af en Lamborghini Aventador. (© 3D Car Printing @lasersterling)

Sterling Backus har brugt 3D-tegninger af bilen, som han har fundet på nettet. Mens motoren, undervognen og andre komponenter er samlet separat, har faren og sønnen blandt andet 3D-printet mange dele af karosseriet.

- Det her med at bygge noget selv, fordi man ikke har råd til for eksempel en Lamborghini eller Ferrari, det har vi set i mange år. Det er det, vi kalder kit-cars. Men nu har man fået nye, effektive værktøjer til det, siger David Bue Pedersen, der er seniorforsker ved DTU Mekanik. Han leder den største forskergruppe for 3D-print i Danmark.

Her på Youtube kan du se en billedserie af Sterling Backus’ projekt.

- Det kræver en masse viden og passion at bygge en bil på den her måde. Men med 3D-printere skal man ikke længere bruge håndkraft til at frembringe forme, der kan anvendes til at støbe glas- og kulfiber-paneler.

Far og søn har brugt forskellige typer hobby-3D-printere til projektet. Og så har de brugt nogle af de mest anvendte materialer til 3D-print, heriblandt ABS og PLA, som er typer af termoplast.

Materialerne bliver formbare, når de når en bestemt temperatur og stivner, når de bliver kølet ned.

- De plast-komponenter, de har printet ud, er i sig selv ikke stærke nok til sådan et bilprojekt, som det her. Derfor har faren og sønnen efterfølgende støbt kulfiber-måtter henover for at få forstærket materialet, siger David Bue Pedersen.

Sterling Backus har indtil videre brugt, hvad der svarer til cirka 132.000 danske kroner på projektet. Team far og søn har arbejdet på projektet i snart halvandet år.

For at undgå, at Lamborghini-producenterne beskylder dem for at plagiere, har de modificeret deres hjemmelavet version af superbilen. Ifølge faren er designet anderledes.

3D-print udbredes i bilindustrien

Det er ikke kun på hobbyniveau, at 3D-printere bliver brugt til at lave biler. Ifølge David Bue Pedersen er 3D-printere blevet mere udbredt i bilindustrien. Men det er dog kun i visse nicher.

- Der findes allerede bilproducenter, som benytter sig af 3D-printere, siger David Bue Pedersen og fortsætter:

- I USA er der en række laboratorier, hvor man forsker i, hvordan 3D-printere kan udnyttes til store komponenter. Og de er for eksempel gået sammen med en bilproducent ved navn Local Motors, der laver en lille to-personers åben sportsvogn. Her er bilens karosseri simpelthen 3D-printet.

Nogle af de store, kendte bilproducenter er også begyndt at bruge enkelte dele, der er skabt af 3D-printere. Det ses især til biler, der bruges i motorløb.

- Her bruges 3D-printere til at fremstille metal-komponenter, der kan give bilerne en bedre ydeevne, siger David Bue Pedersen.

- Hvis du brænder 15 millioner kroner af på for eksempel en rigtig Lamborghini, så er der en sandsynlighed for, at nogle af delene er kommet ud af en 3D-printer. Og det er fordi dele af kanalsystemet, hvor der skal luft igennem, kan fremstilles mere optimalt med 3D-printede metalkomponenter. De sørger for, at der er mindre tryktab gennem for eksempel bilens topstykke, når luften skal igennem, forklarer han.

Facebook
Twitter