Forsikringsselskab i USA: Ingen livsforsikring uden sundheds-tracking

Mængden af sundhedsdata kunder deler med forsikringsfirmaet John Hancock afgør forsikringspræmien i fremtiden. Bekymrende tendens, mener Forbrugerrådet Tænk.

Danskerne kommer nok ikke lige foreløbig til at tage stilling til dilemmaet, om hvorvidt de vil dele deres sundhedsdata med forsikringen. (Foto: FABRIZIO BENSCH © Scanpix)

Et af USAs største forsikringsselskaber, John Hancock, har fra i dag ændret sine livsforsikringer, så man ikke længere kan tegne en klassisk forsikring.

I stedet er registrering af kundernes sundheds- og fitnessdata nu en integreret del af selskabets forsikringstilbud.

- Med start fra i dag… kommer alle John Hancocks livsforsikringer med Vitality - en platform for adfærdsændring, der belønner kunderne for de daglige skridt de tager for at leve længere og sundere liv, lyder det i firmaets pressemeddelelse.

Med andre ord betyder det, at jo flere data du giver væk om din sundhedstilstand, jo billigere forsikring får du.

Sundhedsdata delt fra et ur giver billigst forsikring

Dataene kan fx sendes fra Fitbit, Apple-ure eller andre fitness-trackere, som er det, der giver den billigste forsikring.

Men kunderne kan også registrere sundhedsdata manuelt. Det kan være alt fra BMI, til oplysninger om hvad de spiser, eller registrering af, hvor tit de går til lægen. Det kan også være data om, hvor tit kunderne åbner forsikringsselskabets nyhedsbreve med sundhedstips, eller hvor ofte de går i fitnesscenter.

Det forklarer forsikringsfirmaets direktør, Marianne Harrison, i et interview med TV-stationen CNBC.

Hvis du nægter at dele dine sundhedsdata, får du altså den dyrest tænkelige præmie.

Ikke på vej til Danmark

Hvis det løber dig koldt ned af ryggen, konstant at skulle dele din sundhedstilstand med forsikringen, så er den gode nyhed, at det ikke umiddelbart er på vej til Danmark.

Det siger Jacob Nisgaard Larsen, Chefkonsulent i Forsikring & Pension, som er brancheorganisationen for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark, til DR.

- Der er ikke noget der tyder på, at det er på vej i den nærmeste fremtid til det danske eller europæiske marked. Når vi snakker med vores medlemmer, så er der ingen af dem, der arbejder på sådan nogle løsninger, siger han.

Jacob Nisgaard Larsen minder samtidig om, at markedet for livsforsikringer er helt anderledes i Danmark, fordi vi i langt overvejende grad har kollektive ordninger, der typisk er bundet op på arbejdspladsen.

Det adskiller sig altså fra de mere individuelle forsikringer i USA, og derfor kan et lignende initiativ ikke umiddelbart indføres i Danmark.

Men selv hvis det kunne, tror Jacob Nisgaard Larsen ikke, at vi ville se et lignende produkt.

- Jeg tror hverken forsikringsselskaberne, samfundet eller kunderne er interesserede i det. Men tingene bevæger sig virkeligt hurtigt, siger han.

Tænk: Sundhedsdata skal ikke gives til forsikringen

Hos Forbrugerrådet Tænk, er man bestemt heller ikke interesseret i John Hancocks model, hvor kunderne giver nogle af deres mest personlige data væk.

- Vi synes ikke det er den rette vej at gå, at sige ‘hvis du leverer personlig sundhedsdata, så får du billigere forsikring’, siger Sine Petersen, der er seniorrådgiver hos Tænk.

- Det bryder med det grundlæggende forsikrings-princip om, at vi allesammen kan komme galt afsted, og derfor kan vi blive dækket relativt billigt, hvis vi sikrer os kollektivt,

Derudover ser Tænk også store problemer i, at sundhedsdata, som kommer fra diverse fitness-trackere, slet ikke er præcise nok.

- Vi finder det problematisk, hvis forsikringsselskaber vil bruge data fra sundheds-apps. Der er ikke nogen reel kvalitetssikring af data fra fx fitness-trackere og smart-ure, så det skal man passe meget på med.

- Risikoen for, at målingerne er forkerte, er simpelthen for stor, siger Sine Petersen.

Data i bytte for billigere forsikring er der allerede

Selvom sundhedsdata er af en helt særlig personlig karakter, så er det dog ikke fremmed for forsikringsselskaberne at bytte data for en billigere præmie.

Ifølge Forsikring & Pension er det da bestemt også en tendens vi vil se mere af, selvom det nok nærmere bliver på skadesforsikringen og ikke på syge- og livsforsikringer.

- Forsikring har altid handlet om at reducere skaderne. Det kan fx være, at du kan få billigere forsikring, hvis du har en sensor, der kan lukke for vandet, hvis der opstår en vandskade fra din vaskemaskine, eller hvis du har en dims i bilen, der belønner god adfærd i trafikken.

- Men det skal det være op til den enkelte forbruger at vurdere, om man vil lave det bytte, siger Jacob Nisgaard Larsen.

Hvad med datasikkerheden?

Hos Tænk er man mindre begejstret over den tendens ikke mindst på grund af datasikkerheden.

- Hvem har adgang til de her data, hvornår bliver de brugt og i hvilken sammenhæng bliver de brugt? Det har forbrugeren ingen reel kontrol med, og det er problematisk, siger Sine Jensen.

Jacob Nisgaard Larsen afviser dog, at der er grund til bekymring om datasikkerhed. Han siger, at forsikringsselskaberne altid har brugt data, og at de data de får af brugerne - i modsætning til fx Google og Facebook - ikke bliver brugt til andet, end forsikringsselskabets eget brug.

- Det er vigtigt, at der er åbenhed og gennemsigtighed omkring forsikringsselskabernes brug af data. Det skal være klart for kunderne, hvad data bliver brugt til, og hvordan de bliver brugt, siger han.

Men indtil videre, er der altså næppe sundhedsdata danskerne - i modsætning til amerikanerne - skal forholde sig til, om de vil dele med forsikringen.

Facebook
Twitter