Forskere finder ung, tung stjerne omkranset af en ring af salt

Astronomer har opdaget store mængder salt omkring en fjern og næsten nyfødt stjerne - og det er aldrig set før.

Den nydannede stjerne befinder sig 1.500 lysår fra Jorden og omkranses blandt andet af natriumklorid - almindeligt salt. (© NRAO/AUI/NSF; S. Dagnello)

Natriumklorid er hovedbestandelen i almindeligt bordsalt. Men det er også at finde i atmosfæren på nogle af universets gamle og døende stjerner.

Men nu har astronomer ved det nationale radioastronomi-observatorium NRAO i New Mexico, USA, fundet natriumklorid, sammen med mange andre salte, et helt nyt sted.

Ved at bruge ALMA-teleskopet har forskerne spottet det kemiske fingeraftryk efter en hel ring af salte rundt om en spæd, men meget tung stjerne 1.500 lysår fra Jorden.

Saltet befinder sig i den skive af støv og gas, der måske en dag kan danne planeter om stjernen.

I en pressemeddelelse beskriver Adam Ginsburg fra NRAO det som en enestående opdagelse:

- Det er fantastisk, at vi ser de her molekyler i det hele taget, siger han og fortsætter:

- Da vi kun har set de her sammensætninger i de forkastede ydre lag af døende stjerner, ved vi ikke helt, hvad vores opdagelse betyder. Men at vi har opdaget det, viser, at miljøet omkring stjernen er meget usædvanligt.

Overraskende at saltet er i gasform

At der er tale om en lidt speciel stjerne, bekræfter Jes Kristian Jørgensen, lektor i astrofysik ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.

Ifølge ham er det, at saltet svæver frit rundt om stjernen, som er det mest spændende ved opdagelsen.

- Det overraskende i opdagelsen er, at forskerne ser de her salte af lidt tungere grundstoffer. Vi ved, at de er tilstede i stjerne- og planetdannende områder, men de er ofte låst i støvkorn og ikke frit flyvende som disse salte, forklarer han i en e-mail.

Astronomer bruger radioteleskoper til at lede efter kemiske signaturer i rummet. Ved at "lytte" i et særligt spektrum, kan de opdage atomer og molekyler, som er utroligt langt væk.

Det nye ALMA-teleskop er særligt godt til det og giver forskerne et helt unikt bredspektret billede af universets sammensætning.

Her ses saltmolekylerne som en blå ring i udsnittet fra Orion-stjernetågen. (© ALMA/NRAO/AUI/NSF; Gemini Observatory/AURA)

Kan være et nyt redskab

Opdagelsen af saltene omkring en ung stjerne er ifølge Jes Kristian Jørgensen mest interessant som en brik i forskernes gennemsøgning af de her områder omkring stjernerne for at katalogisere deres kemi.

- I sig selv ændrer opdagelsen ikke vores forståelse af stjerne- og planet-dannelse. Hverken hvordan de rent faktisk dannes fysisk, eller hvordan deres kemiske udvikling er, siger han.

- Men opdagelsen kan måske give os et redskab til at studere de processer i detaljer.

Jes Kristian Jørgensen forklarer, at saltet omkring stjernen nok ender bundet i støvkorn og dermed indgår i dannelsen af eventuelle planeter om den unge stjerne.

Vi skal dog ikke regne med at kunne besøge planeter af salt omkring stjernen engang i fremtiden.

- Der er så små mængder af for eksempel natriumklorid, at jeg ikke mener, at man kan tale om planeter af salt, siger Jes Kristian Jørgensen.

Forskningen bliver offentliggjort i et kommende nummer af Astrophysical Journal, men er tilgængelig som preview her.