Forskere opdager flydende vand på fjerne planeter

I et solsystem, der er cirka 40 lysår væk, har forskere opdaget vand på jordlignende planeter.

TRAPPIST-1 systemet har fascineret astronomer, siden det blev opdaget i 2016, fordi det har hele syv jordlignende planeter. Nu har astronomer ved det europæiske ESO-observatorie opdaget, at flere af planeterne sandsynligvis har vand som en del af deres sammensætning. (© ESO/N. Bartmann/spaceengine.org)

Hvis menneskeheden nogensinde skal flytte til et andet sted i universet - uden for vores eget solsystem, kan det såkaldte TRAPPIST-1-solsystem muligvis være destinationen.

Systemet er omkring 40 lysår væk fra vores sol, og det særlige ved det er, at alle dets syv planeter er omtrent samme størrelse som Jorden. Tre af dem befinder sig endda i den beboelige zone - et område, hvor planeter har den rette afstand fra deres sol, så liv kan opstå.

- Da vi opdagede systemet i 2016, kunne vi med det samme se, at det er planeter med Jordens størrelse. Og ud fra afstanden til deres sol kan vi se, at de har den rette overfladetemperatur til liv, siger Hans Kjeldsen, professor ved institut for fysik og astronomi ved Aarhus Universitet.

En illustration af TRAPPIST-1 og dens syv planeter. Vilkårene for flydende vand er illustreret ved frost omkring de yderste planeter og vanddamp ved de inderste. Lige i midten er der flydende vand. (© NASA/R. Hurt/T. Pyle)

Flygtige stoffer betyder vand

Nu er der så endnu flere gode nyheder til mulige TRAPPIST-1-tilflyttere: Ny forskning viser nemlig, at planeterne ikke bare er store stenkugler. Ifølge et forskerhold ledet af Simon L. Grimm fra Berns Universitets Center for Astronomi har flere af planeterne "flygtige stoffer", som sandsynligvis er vand.

- Tidligere har vi fundet ud af, hvor store de her planeter er. Nu har vi så regnet ud, hvad massen er. Og med de modeller, vi har, kan vi udelukke, at planeterne bare er store kugler af klippemateriale. Der er nødt til at være lettere stoffer med i deres sammensætning - og alt tyder på, at det er vand, siger Hans Kjeldsen.

Vand, andre gasser eller væsker udgør altså en relativt stor del af flere af planeternes sammensætning. Ud fra sammensætningen af TRAPPIST-1s stjerne vurderer forskerne dog, at der er størst sandsynlighed for, at væskerne og gasserne er vand.

Flydende vand er grundlaget for alt

- Alt, hvad vi ved, om livets opståen forudsætter flydende vand. Det peger på, at vi har miljøer ude i universet, som vi ville kunne forveksle med jorden. De her planeter er mere Jordlignende end vores nærmeste nabo Mars, siger Hans Kjeldsen.

Vi er dog stadig lang fra at kunne konkludere, om planeterne omkring TRAPPIST-1 faktisk er beboelige. En af udfordringerne med planeterne i TRAPPIST-1 er, at de ikke roterer om deres egne akser. De har hver en solside, som altid vender mod solen, og en skyggeside, hvor solen ikke viser sig.

- Vi mangler stadig mere viden om, hvilke gasser der er i deres atmosfærer, og vi mangler at finde ud af, hvordan temperatur og vejrforhold bliver påvirket af planeternes manglende rotation, siger Hans Kjeldsen.

Den beboelige zone

• Når en planet er i den beboelige zone, betyder det, at den hverken er for tæt på eller for langt væk fra en sol. Det kaldes også Guldlok-zonen. Det handler om, hvorvidt der kan være flydende vand ved planetens overflade, da forskere regner det for at være et krav for, at livet kan opstå.

• Hvis planeten er for tæt på en sol, modtager den for meget stråling. Det giver en meget høj temperatur, og det betyder, at der ikke kan være flydende vand på overfladen.

• Hvis planeten er for langt væk fra solens stråler, betyder det, at eventuelt vand fryser til is, hvis ikke planetens atmosfære er tyk nok til at holde på varmen.