Det engelske navn er virtual photography. På dansk kaldes det spilfotografi.
I spilfotografi bliver computerspillenes verdener - med al deres dramatik og eventyr - til potentielle scener for en fotosession.
En af de mest populære danske spilfotografer er Rasmus Furbo, der til daglig arbejder som digital art director hos et digitalt reklamebureau i Aarhus. Hans Instagram-konto er omkring et år gammel og har mere end 13.000 følgere.
I galleriet herunder kan du se nogle af hans billeder og læse om tankerne bag.
Spilfotografiets teknologi
Der er flere elementer i moderne computerspil, der gør dem velegnede til spilfotografi.
- •
Åbne verdener. Mange computerspil bliver designet med store virtuelle verdener, som spilleren frit kan bevæge sig rundt i. Det giver god mulighed for at finde den perfekte fotomulighed og tage billedet, når lyset i det virtuelle univers er helt, som det skal være.
- •
Ansel-teknologi. Ansel er navnet på en teknologi i nyere grafikkort. Navnet dækker over en række værktøjer, der gør det muligt at tage et spilfotografi i super høj opløsning og justere kameraets position, bruge filtre og meget andet.
- •
Foto-funktionalitet. På spilkonsoller er det ikke muligt at bruge Ansel-værktøjerne. Til gengæld er foto-funktionalitet indbygget i mange nye spil, som giver flere af de samme muligheder.
- •
Ray tracing i realtid. Ray tracing er en måde at beregne lysindfald- og refleksioner på, som giver meget realistiske resultater. Metoden har længe været brugt i animationsfilm, men nu er grafikkortene så hurtige, at en version af ray tracing kan laves i realtid og dermed også bruges i computerspil.