Fra Red Dead til God of War: Ni spilfotografier, der gør gaming til kunst

Dedikerede spillere går på opdagelse i computerspillets verden for at skabe fotokunst.

Det engelske navn er virtual photography. På dansk kaldes det spilfotografi.

I spilfotografi bliver computerspillenes verdener - med al deres dramatik og eventyr - til potentielle scener for en fotosession.

En af de mest populære danske spilfotografer er Rasmus Furbo, der til daglig arbejder som digital art director hos et digitalt reklamebureau i Aarhus. Hans Instagram-konto er omkring et år gammel og har mere end 13.000 følgere.

I galleriet herunder kan du se nogle af hans billeder og læse om tankerne bag.

Spilfotografiets teknologi

Der er flere elementer i moderne computerspil, der gør dem velegnede til spilfotografi.

  • Åbne verdener. Mange computerspil bliver designet med store virtuelle verdener, som spilleren frit kan bevæge sig rundt i. Det giver god mulighed for at finde den perfekte fotomulighed og tage billedet, når lyset i det virtuelle univers er helt, som det skal være.

  • Ansel-teknologi. Ansel er navnet på en teknologi i nyere grafikkort. Navnet dækker over en række værktøjer, der gør det muligt at tage et spilfotografi i super høj opløsning og justere kameraets position, bruge filtre og meget andet.

  • Foto-funktionalitet. På spilkonsoller er det ikke muligt at bruge Ansel-værktøjerne. Til gengæld er foto-funktionalitet indbygget i mange nye spil, som giver flere af de samme muligheder.

  • Ray tracing i realtid. Ray tracing er en måde at beregne lysindfald- og refleksioner på, som giver meget realistiske resultater. Metoden har længe været brugt i animationsfilm, men nu er grafikkortene så hurtige, at en version af ray tracing kan laves i realtid og dermed også bruges i computerspil.

  • Det kræver planlægning og god timing, at tage actionbilleder. Men resultatet kan blive super fedt. (Spil: God of War). (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    1 / 9
  • For at få dette billede ventede jeg til, at solen kastede et godt lys bagfra. Jeg tilføjede også tåge via fotoindstillingerne, siger Rasmus Furbo. (Spil: Assassin's Creed Odyssey) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    2 / 9
  • Tanken her var at skabe et filmisk udtryk med bevægelse og action, fortæller Rasmus Furbo. (Spil: Days Gone) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    3 / 9
  • I spillet Days Gone har jeg benyttet mig af at lave mit eget brugerdefinerede filter, der giver det udtryk, jeg ønsker. Dybdeskarpheden fungerer også rigtig godt i dette spil, siger Rasmus Furbo. (Spil: Days Gone) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    4 / 9
  • I 2016 trådte God of War-hovedpersonen Kratos ud af skyggerne for første gang på E3-spilmessen. Det gav en helt vild fed reaktion fra alle God of War-fans. Den følelse har jeg prøvet at fange med dette portrætbillede, siger Rasmus Furbo. (Spil: God of War) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    5 / 9
  • Jeg var meget imponeret over designet af denne karakter. Lyset og farverne passede fint til scenen, men virkede flade. Derfor brugte jeg en del af fotoindstillingerne til at ændre på lys, farver og kontrast, siger Rasmus Furbo. (Spil: God of War) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    6 / 9
  • Ligesom på et kamera kan man ændre brændvidden og "trække" baggrunden tættere på. Det har jeg brugt her for at gøre flammerne i baggrunden større, fortæller Rasmus Furbo. (Spil: Marvel's Spider-Man) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    7 / 9
  • Dette spil har ikke et integreret fotoprogram, men der er mulighed for at tage selvportrætter. Man skal dog være hurtig til at tage sit billede, da vejr og omgivelser ændrer sig, siger Rasmus Furbo. (Spil: Red Dead Redemption 2) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Furbo)
    8 / 9
  • Ved at zoome meget tæt ind og kigge ned på karakteren fik billedet en klaustrofobisk stemning, der matchede hendes følelser i den spilscene, billedet stammer fra. (Spil: Hellblade: Senua's Sacrifice) (Foto: Rasmus Furbo © Rasmus Fubro)
    9 / 9
Facebook
Twitter