Fra Wipeout til God of War: Her er 7 spil, der har defineret Playstation og Xbox

Spillene gjorde noget helt nyt og blev en kæmpe succes.

(Foto: Collage og grafik: Mathis Birkeholm Duus © SONY; 343 Industries/Xbox Game Studios og Naughty Dog)

Siden den første Playstation kom i 1994, har konsollerne været med til at skubbe udviklingen inden for computerspillene.

Hver ny generation af Playstation og Xbox har haft et par spil, der har skubbet grænserne for, hvad vi forventede af vores computerspil - og hvad der var muligt.

Det fortæller Palle Havshøi-Jensen, der er redaktør på spilmediet PSlife.dk.

- Der er helt klart nogle spil, der stikker ud, når vi kigger tilbage på de forskellige generationer. Spil, der gjorde noget helt nyt og blev en kæmpe succes. En formel som alle andre siden har forsøgt at efterligne, siger han.

I denne og sidste uge blev både den nye Playstation 5 og Xbox Series X lanceret, men hvilke spil, der bliver definerende for dem, er meget svært at spå om, da de bedste spil ofte kommer nogle år inde i en ny konsols levetid.

- Udviklerne skal først lære den nye konsol at kende. Derfor er de første spil som regel aldrig de bedste. Lidt ligesom hvis du pludselig skulle spille en fodboldkamp med nye regler. Du vil stadig være en god fodboldspiller, men det tager lige noget tid at tilpasse dig, siger han.

Når vi nu ikke kan spå om fremtiden, kan vi kigge tilbage på de spil, der bliver husket fra de tidligere generationer af Playstation og Xbox.

Sammen med Palle Havshøi-Jensen har vi nemlig udvalgt de spil, der står tydeligst for hver generation.

1

Wipeout (Playstation 1, 1995)

(© SONY)

Da Playstation 1 kom i 1994, var den PC’erne langt overlegen, når det kom til muligheden for at afvikle 3D-grafik i spil. De nye muligheder udnyttede spillet Wipeout til fulde, da det kom i 1995, fortæller Palle Havshøi-Jensen.

- Det, at playstation brugte CD’er i stedet for kassetter til spillene, åbnede op for en række nye muligheder. Der var nemlig plads til langt mere data på en CD - og det gjorde, at grafikken så helt vild ud sammenlignet med, hvad man ellers kunne spille på det tidspunkt, siger han.

Det var dog ikke bare 3D-grafikken, der var revolutionerende. Også måden spillet brugte musik på var ny.

- Det var første gang, jeg spillede et spil, der havde rigtig musik i. Technomusik lavet af rigtige musikere i stedet for det bip bip-musik, vi var vant til at høre i spillene.

Musikere som The Chemical Brothers og Orbital leverede blandt andet musik til spillets soundtrack. Siden er technomusikken blevet en vigtig del af Wipeout-spillene.

Andre vigtige spil:

  • Platformspillene Spyro the Dragon og Crash Bandicoot er også nogle af dem, der er mest huskede fra den første playstation.

  • Tony Hawk Pro Skater fangede tidens skaterkultur.

  • Desuden cementerede bilspillet Gran Turismo konsollen som den bedste, når det kom til bilspil.

2

Halo (Xbox, 2001)

(© GrantHeaslip / GiantBomb.com)

Det var ikke mange, der spåede Microsofts Xbox de store chancer i kampen mod Nintendo og Playstation, der havde et kæmpe bagkatalog af gode spil.

Alligevel lykkedes det Microsoft at sælge en hel del af deres Xbox-konsoller - og det skyldes i høj grad spillet Halo, forklarer Palle Havshøi-Jensen.

- Det var det spil, der fik etableret Microsoft i konsol-verdenen. Egentlig skulle Halo være udkommet på Mac. Men Microsoft købte studiet, der var ved at lave spillet og sørgede for, at det udkom eksklusivt til Xbox. Og det viste sig at være en rigtig klog beslutning, siger han.

Egentlig adskilte Halo sig ikke synderligt fra tidens andre spil. Ude i fremtiden i en kunstigt skabt ringverden fjernt fra Jorden spiller du en soldat, der kæmper mod terrorister, som vil ødelægge den etablerede orden.

Spillet udkom et par måneder efter angrebet på World Trade Center, og måske er spillet blevet populært i det lys. Her var en mulighed for at slå tilbage mod terroristerne.

For Palle Havshøi-Jensen passer den forklaring måske nok på USA, men ikke på Danmark.

- Det er svært at sige, hvorfor spillet blev så populært herhjemme. Det var bare en virkelig stor hype omkring det, selvom det egentlig ikke var et specielt nytænkende spil. Det var sjovt, så folk købte det, siger han.

Andre vigtige spil:

  • Forza Motorsport tog kampen op mod Playstations Gran Turismo - og lykkedes med at levere et godt alternativ.

  • Desuden fik Microsoft lokket spildesigneren Peter Molyneux, der var et de hotteste navne i spilverdenen, til at lave rollespillet Fable udelukkende til Xbox.

  • Halo 2 kom også til Xbox - og var en stor succes.

3

Shadow of the Colossus (Playstation 2, 2005)

(© goodasslettuce / Giantbomb.com)

På den første playstation var det ikke teknisk muligt at lave store “open world”-spil. Den type spil, hvor du ikke spiller igennem en stramt styret historie, men er fri til at udforske spilverdenen helt som det passer, kræver nemlig både meget hukommelse og et stort grafikkort.

Den type spil blev mulige på Playstation 2. DVD-drevet gjorde det nemlig muligt at lave spil, der fyldte helt op til 8 gigabyte - som var den plads, der var tilgængelig på DVD-skiven. Og et af de allerbedste af de store spil var Shadow of the Colossus, fortæller Palle Havshøi-Jensen.

- Det var et af de spil, der bare føles helt anderledes, end alle andre spil. Du rider rundt på en hest i den her kæmpestore verden og skal slå enorme kæmper ihjel, siger han og fortsætter:

- Umiddelbart lyder det måske kedeligt, men du bliver virkelig følelsesmæssigt berørt af det her spil på en måde, som jeg har aldrig havde oplevet det før. Du får ondt af kæmperne og stiller spørgsmål ved, hvorfor du overhovedet skal slå dem ihjel.

Shadow of the Colossus var langt fra det mest solgte spil til Playstation 2, men alligevel er det et spil, mange nok vil huske. Spillet solgte omkring 1 million kopier - og det er ikke meget sammenlignet med det mest solgte playstation 2 spil, GTA San Andreas, der solgte 17 millioner.

- Spillet viste, at man kan fortælle en historie med meget få midler og lade spilleren føle tristhed, medfølelse og skam over volden. Noget man måske ikke reflekterede så meget over i tidligere computerspil, siger han.

Andre vigtige spil:

  • Nogle mener, at det bedste spil i GTA-serien kom til PS2. I 2004 kom nemlig GTA San Andreas, hvor spilleren kunne køre rundt i en hel amerikansk stat komplet med storbyer, landsbyer og natur. Spillet viste, hvordan konsollen virkelig gjorde noget for “open world spil”.

  • Metal Gear Solid 3 var desuden ekstremt populært og indførte helt nye spilmekanikker som at du skulle dræbe dyr for at få mad og hele dine sår med feltmedicin.

4

Kameo - Elements of Power (Xbox 360, 2005)

(© Gameramble.com)

I 2005 skulle Microsoft følge op på sin succes med den første Xbox. De havde ikke et nyt Halo-spil parat, da konsollen blev lanceret, men de havde et andet es i ærmet.

Microsoft havde nemlig et par år før opkøbt spilstudiet Rare, der i næsten 20 år havde lavet den ene spilbasker efter den anden for Nintendo. De stod bag hits som Donkey Kong og det ekstremt populære James Bond-spil Goldeneye, der kom til Nintendo 64.

Rare havde spillet action-adventure-spillet Kameo - Elements of Power klar til lanceringen af den nye Xbox - og ifølge Palle Havshøi-Jensen var det et rigtig godt spil.

- Det var virkelig vellykket og fik helt sikkert fik lokket spillere over på deres platform. Grafikken var imponerende og meget farverig. Det kunne altså noget særligt, det her spil, siger han.

Andre vigtige spil:

  • Gears of War opfandt en genre, man kalder for “cover shooter”. Det ultra maskuline voldsunivers var også noget, der var populært - og der kom flere spil i serien til Xbox 360.

  • Fable 2 og Fable 3 er også værd at nævne.

  • Og så var det første gang GTA udkom på Xbox med GTA 3.

5

Uncharted (Playstation 3, 2007)

Har du nogensinde drømt om at være Indiana Jones, rejse rundt i verden og finde forsvundne skatte, mens du kæmper mod den ene skurk efter den anden?

Det var præcis, hvad Uncharted gav spilleren mulighed for. Spillet genopfandt action-adventure-genren og leverede samtidig en virkelig medrivende historie, fortæller Palle Havshøi-Jensen.

- Måske var spillet en modreaktion på alle de open world-titler, der var væltet frem i årene inden. Uncharted helt anderledes. Det var styret af en stram historie, hvor du skulle løse gåder, skyde fjenderne og klatre rundt på klipper og ruiner. Og så var afsindigt flot og velfortalt, siger han.

Ligesom hoppet fra Playstation 1 til Playstation 2, skete der også et kvantespring i forhold til, hvor store og flotte spillene kunne blive på Playstation 3. DVD-drevet var nemlig blevet skiftet ud med et Blu Ray-drev, hvor en enkelt disk kunne indeholde helt op til 50 gigabyte data.

Desuden kom Playstation 3 med en indbygget Harddisk - noget som hverken 1’eren eller 2’eren havde haft (det var derfor man skulle gemme sine spil på de her memory cards).

Alt i alt gjorde det, at spillene tog et kæmpe spring rent grafisk fra 2’eren til 3’eren. Og det formåede Uncharted også at udnytte. De baner, man spillede igennem med actionhelten Nathan Drake, var vildt flotte - det samme var de små filmsekvenser, der var lagt ind undervejs for at fortælle historien.

Spillet blev da også starten på en ekstremt populær spilserie, hvor der indtil videre er kommet fem spil. Tre af dem til Playstation 3.

- Det er et af de spil, som alle de andre spiludviklerne ville ønske, de havde lavet. Og de har prøver at kopiere det lige siden. Men ingen af spillene kommer helt op på niveauet, siger han og fortsætter:

- Det er let fordøjelig underholdning. Lidt som at se en god blockbuster i biografen - og jeg tror, det satte nye standarder for historiefortælling i action-adventure-spil.

Andre vigtige spil:

  • GTA 5 udkom på Playstation 3 et par år, før det kom til PC - og det blev et kæmpe spil. Spillet er af det mest sælgende nogensinde - og er stadig imponerende både i forhold til grafik og gameplay de dag i dag.

  • Last of Us viste, at man kan fortælle en dyb og virkelig rørende historie med lange videosekvenser og en lille pige i hovedrollen uden at miste spillerne.

  • Dark Souls var ekstremt svært - og omtales stadig som et af de sværeste Playstation-spil. Alligevel blev det meget populært.

6

Forza Horizon 2 (Xbox One, 2014)

Forestil dig at du kan gå ind i en bilhandel, sætte dig ind i hvilken som helst bil og køre en tur. Det lyder måske kedeligt, men det er en af de features, som spillet Forza Horizon perfektionerede, fortæller Palle Havshøi-Jensen.

- Det var det perfekte spil til bilnørderne. Ren bilporno. Du kunne ikke bare køre i bilerne, du kunne også gå rundt og undersøge bilen, se en masse data på den og læse om processen med at designe den, siger han og fortsætter:

- Fra at Playstation var den foretrukne platform til bilspil med deres Gran Turismo-spil, blev Xbox pludselig konsollen, hvis du var en rigtig bilspilsnørd.

Du kunne naturligvis også køre racerløb i Forza Horizon, men det var ligeså meget alt det andet, der trak folk til.

- Det var mange oplysninger på alle bilerne i spillet. Det var nærmest som et interaktivt opslagsværk. De lå en meget grundig research bag, siger han.

Andre vigtige spil:

  • Gears of War-serien fortsatte på Xbox One med både en 4’er og en 5’er.

  • Halo vendte også tilbage med Halo 5 Guardians.

  • Actionspillet Quantum Break stak desudeb ud som et virkelig godt fortalt spil.

7

God of War (Playstation 4, 2018)

(© SONY)

Det her med at de bedste spil kommer i slutningen af en konsols levetid, har virkelig været tilfældet med Playstation 4. Flere af de allerbedste eksklusive titler er nemlig kommet i løbet af de sidste par år. Og særlig et spil vil blive husket, fortæller Palle Havshøi-Jensen.

- God of War var bare et virkelig vellykket spil. De tog en gammel spilserie og gav den helt nyt liv med en ekstremt velfortalt historie, siger han.

Spillet handler om den græske gud Kratos - guden for styrke - som mister sin kone. Sammen med sin 12-årige søn tager han på en rejse for at sprede hendes aske - og undervejs lærer han sønnen, som han ikke havde et nært forhold til, godt at kende.

- De tidligere God of War-spil var ultra-voldelige macho-spil, og pludselig vender spilstudiet det hele på hovedet med det her spil om faderskabet. Selvom det stadig er voldeligt, reflekterer hovedkarakteren hele tiden over volden - og prøver at lære sin søn, hvad der er rigtigt og forkert, siger han og fortsætter:

- Og så er det som om spillet fanger de forandringer i faderskabet, der er sket de seneste år. Det er opgør med den fraværende far, og en hyldest til faderen som bruger tid sammen med sine børn.

Spillet var desuden det første one-take spil. Ligesom nogle film laver en meget lang scene uden at klippe - hvilke kræver rigtig meget planlægning og generelt er svært - blev der ikke klippet i handlingen i spillet én eneste gang.

- Det var nyt og meget imponerende. Spillet vil helt klart stå som et af de allerstærkeste, der om til Playstation 4, siger han.

Andre vigtige spil:

  • Last of Us 2 udkom tidligere i år og blev meget kritikerrost. Spillet havde både en transperson, en lesbisk kvinde og en muskuløs kvinde som karakterer - og gav dermed plads til andre stemmer, end dem vi er vant til i computerspil - hvor pumpede mænd og storbarmede kvinder har været normen.

  • Uncharted 4 var også et virkelig godt spill.

  • Det samme med Ratchet and Clank.

  • Og Red Dead Redemption 2 skal også nævnes, selvom det ikke var en eksklusiv titel til Playstation 4.

Facebook
Twitter