Fremtidens kunst er digital street art, som opleves gennem computerbriller

Museer og kunstnere er i fuld gang med projekter, der bringer kunst ind i den digitale verden

Indtil videre fungerer det meste virtuelle kunst gennem smartphones, som denne Samsung. Men flere computerbriller er på vej. (Foto: YVES HERMAN © Scanpix)

En kvinde stiger ud af en bil på Sunset Strip i Los Angeles. Hun tager på kunstneren Alberto Corrales' kommando hvad der ligner en svejsemaske på. Alberto fører hende lidt ned ad vejen, til de befinder sig foran natklubben The Viper Room. Hun kigger ned, og ser en livløs mand på jorden. Manden er den for længst afdøde skuespiller River Phoenix, og han ligger der ikke i virkeligheden - han er et af Corralles' virtuelle kunstværker.

For elleve år siden forestillede science fiction-forfatteren William Gibson sig dette scenarie, i bogen Spook Country.

I dag er virkelighedens virtuelle kunst med hastige skridt rykket tættere Gibsons vision, takket være en teknologi der er kendt som augmented reality (AR) og som i dag også bruges af danske kunstnere og muséer.

Augmented reality kan oversættes til forstærket virkelighed, fordi den med kameraer filmer virkeligheden og derefter “forstærker” den, ved at indsætte 3d-computergrafik, der ser ud som om en naturlig del af det, kameraet filmer.

Teknologien har mere end ti år på bagen, men er først slået for alvor igennem i løbet af de seneste tre år, på grund af de populære apps Pokémon GO og Snapchat - og så fordi vores smartphones bliver mere og mere avancerede hvert år.

Og på det seneste er flere og flere kunstprojekter, der benytter sig af AR dukket op - også her i Danmark.

Den populære tjeneste Snapchat bruger AR til at bygge for eksempel digitale dyreører eller opkast ind i det billede eller video du optager. Men der er også flere projekter med et lidt mere ambitiøst kunstnerisk sigte. (Foto: Esben Hardenberg © Esben Hardenberg)

Fra computere til smartphones

Hvad der for ti år siden krævede en computer kan i dag nemt klares af vores moderne smartphones, der ud over rå regnekraft også indeholder en lang række sensorer og et rigtig godt kamera.

Kombinationen af de ting er det, der gør det muligt at skabe overbevisende AR-kunstværker, som kan opleves gennem apps.

Ud over live-feedet fra det, som din smartphones kamera peger på, bruges telefonens gyroskop, kompas og accelerometer-sensorer til at bestemme, hvordan du holder holder og bevæger telefonen.

De informationer bruges til at kunne placere, flytte og rotere den computerskabte 3d-grafik, så den ser ud som om den indgår som en naturlig del af virkeligheden.

Du kan opleve alt fra opera til grafitti

Danske museer og kunstnere hører til blandt dem, der de seneste år har haft fokus på AR. Det har blandt andet udmøntet sig i projekter fra Statens Museum for Kunst og Louisiana.

Museet Louisiana har brugt AR til at lægge et digitalt lag ovenpå et museumskatalog. Klip fra Kulturmagasinet Gejst.

Og teknologien behøver ikke begrænse sig til billedbåret kunst. Den danske komponist Louise Alenius er i gang med en digital udgave af sin opera Silent Zone. Her skal AR-oplevelsen bringe dig helt tæt på handlingen og personerne i operaen.

I AR-versionen af operaen Silent Zone, der handler om incest, bevæger du dig rundt i et rum, mens handlingen udspiller sig på skærmen på din smartphone.

Også i gadekunsten har de digitale værker gjort deres indtog, blandt andet har graffiti-malere gjort deres værker interaktive, så de ændrer sig, når du holder telefonens kamera op foran dem.

Anvendelsesmulighederne er altså mange, men fælles for dem er, at de i dag primært opleves på vores smartphones. Men det kan ændre sig.

Nye teknologiske udviklinger giver nye oplevelser

De skærme, kameraer og sensorer der muliggør AR i vores smartphones er ved at bevæge sig over i de såkaldte head mounted displays (HMDs). Vi kan også kalde dem computerbriller.

De er i øjeblikket både for dyre og rent teknik ikke helt avancerede nok til at kunne slå igennem på massemarkedet. Men der investeres i øjeblikket i teknologien fra for eksempel Apple og Microsoft. Apple har endnu ikke et produkt på markedet, mens Microsoft allerede sælger deres HoloLens.

Med computerbrillerne på, kommer du endnu tættere på kunstværkerne, da det ikke længere er nødvendigt at holde telefonen op foran ansigtet, for at opleve den.

Oplevelsen af digital kunst er - ligesom med vores smartphones - ikke det primære formål for computerbrillerne, men Microsoft har alligevel et øje på mulighederne, hvilket deres samarbejde med Artsy, en online platform for opdagelse af kunst, beviser.

Se en video om mulighederne med HoloLens hos Vimeo.

Den teknologiske udvikling, der har givet os de AR-kunstprojekter vi i dag har på vores smartphones fortsætter altså ufortrødent, bringer os stadigt tættere på science fiction-forfatternes visioner.

I aften på DR1 sætter kulturmagasinet Gejst fokus på virtuel kunst og augmented reality. Programmet sendes kl. 21.55.