General Motors vil sende 2.500 biler uden rat og pedaler på gaden

USA's største bilproducent beder regeringen i Washington om fritagelse for 16 sikkerheds-standarder til næste år.

Hvis Washington giver grønt lys, er bilproducenten General Motors klar til at bygge 2.500 selvkørende biler, der skal sendes på gaden i USA til næste år. (Foto: handout © Scanpix)

Hvis General Motors får sin vilje, vil en flåde af Chevrolet Bolt EV-biler uden rat og pedaler være klar til at samle passagerer op på de amerikanske gader og veje i 2019.

USA's største bilproducent, der har haft travlt med at teste sine selvkørende biler i gaderne i San Francisco, har netop sendt en anmodning til de nationale trafikmyndigheder om tilladelse til at lancere en taxa-service.

- Det er den første produktionsklare bil, der fra start af er designet uden rat, pedaler og unødvendige manuelle instrumenter, siger General Motors topchef, Dan Ammann, ifølge Reuters.

Den nye bilmodel fra Chevrolet, der i dag er blevet vist frem for offentligheden forud for den store årlige bilmesse i Detroit, er fjerde generation af General Motors selvkørende biler med producentens teknologi Cruise.

Anmodningen gælder for 2.500 biler, hvilket er det højeste antal selvkørende biler, regeringen kan tillade en enkelt bilproducent at sende på gaden.

Reglerne skal tilpasse førerløse biler

Før bilerne kan rulle ud, skal General Motors' projekt dog fritages for 16 regler, der gælder for almindelige personbiler.

For eksempel skal almindelige biler have en airbag installeret i rattet - men det krav kan selvsagt ikke blive opfyldt i en bil uden rat.

De nye biler fra Chevrolet er fuldautomatiserede med alle funktioner styret fra en central computer.

- Det er en kæmpe milepæl at kunne producere biler uden manuelle kontrolfunktioner i så stort et omfang, siger Kyle Vogt, der står i spidsen for Cruise-teknologien til Fortune.

Lykkes det for General Motors at få sin taxa-service godkendt, vil producenten være en kofanger foran konkurrenterne i kapløbet om at være først med en teknologi, der ifølge eksperter og iagttagere kan ændre hele industrien.

Tidligere har Ford meldt sig på vejene med førerløse biler i 2021, ligesom Waymo, der er ejet af Google, er langt i processen.

Facebook
Twitter