Google-biler helt uden chauffør klar til Californiens veje

Googles bildivision, Waymo, bliver blandt de første, der sender helt førerløse biler på gaden i firmaets hjemstavn, Californien.

Det er biler som denne, der snart kan mødes helt uden et menneske i førersædeti, i området omkring Googles hovedkvarter i Californien. (Foto: REUTERS STAFF © Scanpix)

Californien har i starten af april givet mulighed for, at biler helt uden chauffør bag rattet må køre testkørsel på offentlige veje.

Denne mulighed er der allerede to firmaer, der har valgt at sige ‘ja tak ‘ til.

Det ene af de to, der har indsendt en formel ansøgning, er Googles førerløse bildivsion Waymo. Det bekræfter selskabet overfor avisen San Francisco Chronicle.

Vil køre test udenfor hovedkvarteteret

Ifølge avisens kilder, er det planen, at Waymo vil begynde test i området omkring deres hovedkvarter i byen Mountain View en lille times tid syd for San Francisco.

Netop her har Google i en årrække testet deres autonome bilteknologi, men altid - som loven indtil fornyligt har foreskrevet - med en sikkerhedschauffør bag rattet.

Hvem det andet firma er, er endnu ukendt. Men kigger man på, hvem der tester teknologien mest aktivt, så peger pilen på Cruise, som er bilgiganten General Motors førerløse bilafdeling.

Cruise var det firma, der, efter Waymo, kørte flest testkilometer på vejene i Californien sidste år. De to firmaer kørte i 2017 tilsammen 96 procent af alle de registrerede testkilometer, der blev indrapporteret til myndighederne.

Apple er - måske lidt overraskende - det firma, der har indregistreret flest selvkørende biler i staten, som er hjemstavn for de fleste store teknologiselskaber.

Ny lov få dage efter dødsfald

Den nye lovgivning i Californien, som tillader test med fuldstændig førerløse biler, har været undervejs i et længere stykke tid.

Loven trådte dog i kraft på et ganske særligt tidspunkt, nemlig få dage efter dødsulykken i byen Tempe lige uden for Phoenix i Arizona, hvor en Uber-bil med sikkerhedschauffør, dræbte en kvindelig fodgænger.

Den tragiske hændelse har indtil videre fået Uber til at trække i håndbremsen for deres førerløse biltest over hele USA, mens det undersøges, hvad præcist der gik galt.

Men det har altså ikke fået Waymo til at stoppe deres ambitioner om at blive det første firma, der lancerer en førerløs taxi-service.

Google-firmaet har i flere omgange proklameret, at de regner med, at deres robottaxa-service vil træde i kraft allerede i år. Efter planen bliver det netop i området omkring Phoenix, hvor Uber-bilen kom galt afsted.

Cruise har lignende planer for 2019, hvor de har planer om at at lancere en flåde af robot-taxaer. Firmaet fokuserer dog hovedsaligt på at køre i storbyer og tester allerede intensivt i San Francisco.

Derfor ligger det lige til højrebenet, at de snart skal i gang med teste kørsel på offentlig vej helt uden chauffør.

Californien følger i Arizonas fodspor

Nabostaten Arizona har indtil for nyligt været den eneste stat, der tillod, test biler uden sikkerhedschauffør. Og tilladelsen til at gøre det samme i Californien falder ikke i god jord hos alle.

Den amerikanske forbruger-organisation, Consumer Watchdog, kaldte i starten af marts, da loven blev endeligt vedtaget, muligheden for at køre biler på vejen uden mennesker "et dødbringende videospil”.

Det gjorde de, fordi den tomme førerløse bil til alle tider skal kunne fjernstyres fra et kontrolrum.

Mindre end tre uger efter gik det så galt for Uber, selvom der altså var en sikkerhedschauffør bag rattet.

Men det har altså ikke rokket ved, at Californien kører videre med den formelle introduktion af fuldstændig førerløse biler på offentlig vej.