Teknologi

Google-stifters autonome drone-taxa flyver i New Zealand

Larry Page’ selvflyvende persondrone-firma, er begyndt tests i New Zealand. Taxa-service skal være klar i løbet af tre år.

Inden få år kan det blive muligt at flyve en taxa-tur i et autonomt fartøj som denne Cora. (© Cora)

For få år siden lød en selvflyvende taxa-service, der transporterer almindelige mennesker fra A-B i byområder, som ren fantasi. Men sådan er det ikke længere.

En række firmaer - heriblandt Boeing og Airbus - har allerede fremvist prototyper på fremtidens personlige lufttransport. Nu får de følgeskab af Kitty Hawk, et firma etableret af Google-stifteren Larry Page.

Det otte år gamle firma har netop præsenteret deres første fungerende elektriske persondrone, Cora, som ifølge firmaet skal bruges til at levere en flyvende taxa-service indenfor tre år (se video af Cora her). Firmaet beskriver selv servicen således:

- Ved at designe en lufttaxi til hverdagsbrug, betyder det, at vi bringer lufthavnen til dig. Cora har potentiale til at omdanne rum som hustage og parkeringspladser til stoppesteder i dit nabolag, skriver Cora på firmaets hjemmeside.

Tester i New Zealand

Samtidig med fremvisningen af Cora har Kitty Hawk offentliggjort, at de har fået tilladelse til at teste persondronen i New Zealand.

Ifølge New York Times, har firmaet rent faktisk testet i landet siden oktober 2017, men aftalen er først nu blevet offentliggjort, hvilket er en ‘big deal’ for New Zealand.

Således var landets premierminister, Jacinda Ardern, tirsdag med til at præsentere samarbejdet, som led i at vise, at New Zealand er et attraktivt land at teste nye teknologier i.

Plads til to personer

Cora har plads til to passagerer og er som nævnt et el-drevet og autonomt transportmiddel, der kan lande og lette vertikalt - der der også kaldes et eVTOL (Electric Vertical Take-Off and Landing).

Transportformen minder derfor lidt om en helikopter, men adskiller sig blandt andet ved at være mindre støjende, mindre belastende for miljøet - og så naturligvis ved at kunne flyve uden en pilot, hvilket reelt gør det til en drone.

Desuden har Cora med et vingefang på 11 meter et lidt mere et klassisk fly-look end flere af konkurrenternes løsninger - fx kinesiske Ehang 184, der mere ligner en forstørret hobby-drone.

Cora har 12 rotorer - seks ud fra hver vinge - som løfter den fra jorden. Når først dronen er i luften, får den mere karakter af et fly. Her bliver den drevet fremad af en propel, placeret bag på.

Ifølge KittyHawks firmaet har deres flyvende taxi en tophastighed på 150 km/t og en rækkevidde på 100 kilometer på en opladning.

Fremtidens taxa-fly kommer - men usikkert hvornår

Selvom Larry Page’ flyvende taxa-firma siger, de vil starte med at flyve med passagerer om tre år, er det stadig fuldstændig uklart, om det overhovedet lader sig gøre, eller om de bliver overhalet indenom.

Både Airbus og Uber sigter efter at få de første flyvende taxaer i luften i USA i 2020.

Dubai har også lagt billet ind på at blive det første sted, man kan prøve at flyve i en førerløs taxa. Her testede det tyske firma Volocopter sidste efterår, for første gang deres flyvende drone i ørkenbyen, dog uden passagerer.

I december 2017 fik Volocopters drone så den første test-passager ombord. Få måneder senere viste kinesiske Ehang, at de også evner at sende mennesker i luften i en eldrevet drone (se videoen længere oppe i artiklen).

Facebook
Twitter