Greve og DNA-forsker jager levende dinosaur i Congos jungle: "Vi finder noget, som ikke er fundet før"

Lensgreve og safaripark-ejer Christoffer Knuth er sammen med DNA-forsker Mikkel Winther rejst dybt ind i Congos jungle for at finde et mytisk dyr.

Langt inde i et sumpet skovområde i den nordlige del af Congo findes et sagnomspundet dyr. Det er på størrelse med en elefant, har fire kraftige ben, en kort hale og en lang hals med et lille hoved for enden.

Mokele-Mbembe kaldes dyret på bantu-sproget lingala.

Det eneste lille problem er, at der endnu ikke er nogen, som har bevist dets eksistens. Godt nok findes der utallige beretninger fra lokale, opdagelsesrejsende og sågar soldater fra FNs fredsbevarende styrker. De har alle set det, de beskriver som en mindre udgave af Sauropod - også kendt som en langhals - rumstere i den tætte skov.

Men billeder, videooptagelser eller andre mere håndfaste beviser har de ikke kunnet fremvise.

Det vil Christoffer Knuth lave om på. Sammen med et hold bestående af ham selv, et par tv-folk og DNA-forskeren Mikkel Winther Pedersen, rejser den 45-årige lensgreve, ejer af Knuthenborg Safaripark og eventyrer til Congos Likouala-provins for at lede efter Mokele-Mbembe.

En rejse du kan følge i programmet “Jagten på den sidste dinosaur”, der har premiere på DR2 og DRTV tirsdag.

Et enormt, uudforsket område

Vi ved, at vi skal være ekstremt heldige for at finde en dinosaur, der står og græsser. Men hvis den findes, er det her, siger Christoffer Knuth.

Likouala-prvinsen dækker et område på mere end 66.000 km2. Det svarer til 1,5 gange Danmarks areal. Alligevel bor her kun omkring 120.000 mennesker.

- Her er ingen mennesker, og flere områder er reelt set uudforskede. Det er sindssygt spændende at tænke på, at her findes arter, som ikke er opdaget endnu, siger Christoffer Knuth.

Der har været ekspeditioner til området siden 1770’erne, som har forsøgt at finde Mokele-Mbembe. Men det er de færreste, der har fået lov at bevæge sig ind i det dybeste dybe af Likouala til søen Télé. Og slet ikke tv-folk. Tidligere er blandt andet BBC blevet afvist af den congolesiske regering.

Christoffer Knuth har selv rejst hertil en 25-30 gange, og efter flere års forberedelse er det lykkes ham at at få et tv-hold med ind.

Jagter dino-DNA med mini-laboratorie

Mikkel Winther tager flere prøver fra miljøet undervejs for at teste for DNA-spor efter en dinosaur - eller et andet ukendt dyr.

Men ikke nok med det. Han har også haft held til at få en DNA-forsker med på jagt, selvom videnskaben ellers er ret tydelig omkring den kendsgerning, at dinosaurerne uddøde for omkring 65 millioner år siden.

- Som forsker kan jeg ikke lukke øjnene for, at der kan være noget stort, uopdaget derinde. Jeg er nødt til at være åben, selvom det lyder utroligt, siger Mikkel Winther, der til daglig er forsker på Statens Naturhistoriske Museum.

Det er ikke mange videnskabsmænd, der har bevæget sig gennem Likoualas ufremkommelige sump. Og slet ikke med et mini-laboratorium, som det Mikkel Winther har med på slæb i en kasse med tøris.

Normalt kræver det store maskiner at ekstrahere DNA og analysere det. Men den nyeste teknologi gør det muligt for Mikkel Winther at analysere prøverne, som holdet bevæger sig gennem sumpen.

Hvis de finder DNA-spor fra en dinosaur, vil de altså kunne se det i løbet af ganske kort tid.

Det største problem er at holde udstyret koldt. Faktisk skal det helst være frosset under hele turen, som tager en måned.

- Det lykkedes heldigvis, siger Mikkel Winther efter ekspeditionen.

“Vi finder noget”

Inden ekspedition begiver sig ind i Likoualas tykke skov, taler de med folk fra området. Christoffer Knuth viser en lokal mand en række billeder af dyr.

Er der gorillaer i skoven? Ja. Er der elefanter? Ja. Er der flodheste? Nej. Er der en langhalset dinosaur? Ja, siger manden.

- Man ser den tit ude ved søen (Télé, red).

Han viser holdet, hvor de skal rejse hen. Og sådan starter den månedlange tur med en benhård jungle-ekspedition.

- Vi bliver allesammen meget tynde, siger Christoffer Knuth og griner.

Men finder i noget?

- Vi finder noget. Noget, som ikke er fundet før, siger han.