Grøn bølge: 4 teknologier gør din næste bil så meget federe

De er ikke helt selvkørende endnu, men nye biler kan rigtig meget.

Nye lastbiler kan allerede klare lange strækninger på motorvejene uden chaufføren skal løfte en finger. (Foto: Cris Ovalle)

Går du og venter på, at bilerne bliver selvkørende, så du kan suse gennem byen uden at løfte en finger?

Så må du nok hellere væbne dig med tålmodighed.

For bilerne på de danske veje bliver nok ikke førerløse lige med det samme. Til gengæld bliver de klogere, og du kan allerede i din næste bil opleve nye, smarte funktioner, der gør din tid i trafikken mere behagelig og langt mere sikker.

Spænd sikkerhedsselen for her er 4 teknologier, som er på vej på vejene.

1

Biler, der snakker med hinanden

Når bilerne kan kommunikere med hinanden, vil du kunne få mere præcise varslinger om at der er kø, glat føre eller vejarbejde. (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Et af de gennemgående temaer, når man snakker om teknologi i biler, er kommunikation. Og her er kommunikation mellem bilerne et emne, der allerede ses flere steder. Det fortæller afdelingsleder i Vejdirektoratet Andreas Egense.

- Det har du allerede nytte af i dag, når du bruger en gps eller din telefon, der vælger ruten og udregner rejsetiden på den faktiske trafik. Google Maps indhenter for eksempel andre brugeres rejsehastigheder, og kan fortælle dig, hvor der er kø eller tæt trafik, siger han.

Vores vejviser har altså allerede en vis smarthed i sig, men mulighederne, i det man kalder ’vehicle-to-vehicle’-kommunikation eller V2V, strækker videre end det, fortæller Andreas Egense.

- Det kan være bilen foran dig bremser hårdt op, og samtidig sender signal til bilerne bagved, så de også bremser op. Det mindsker risikoen for ulykker, og samtidig kan bilerne køre tættere, så vi udnytter kapaciteten på vejene bedre, siger han.

2

Undgå rødt lys – hver gang

Flere bilmærker er begyndt at udrulle funktioner, der skal sikre, at du rammer det grønne lys. (Foto: Kai Pilger)

Bliver din tålmodighed også sat på prøve, når lyskrydset skifter til rødt foran dig? Så er det godt nyt. For din bil kan også komme til at snakke med omverdenen – for eksempel lysreguleringen.

Ved at lade bilen kommunikere med omgivelserne kan hvert enkelt lyskryds nemlig fortælle bilerne, der nærmer sig, hvornår det skifter til grønt. Så kan bilen tilpasse hastigheden derefter, eller måske endda helt ændre ruten for at undgå at holde stille.

Andreas Egense ser flere fordele i at have et mere jævnt flow i trafikken, men mener dog ikke teknologien behøver at være installeret i bilen.

- Det kunne ligeså godt være i din telefon eller i dit navigationsanlæg. I dag lever bilerne i 16 år, og i den periode udvikler teknologien sig meget. Man behøver altså ikke nødvendigvis vente på en speciel bil, før det her kan lade sig gøre, siger han.

Andreas Egense peger på flere fordele ved at gøre lysreguleringen intelligent. For eksempel at man kan prioritere det grønne lys, så ambulancer og brandbiler under udrykning altid får grønt lys.

Både bilproducenterne Audi og Jaguar Land Rover arbejder på at udnytte teknologien i henholdsvis USA og Storbritannien, men det kræver en del arbejde, før det for alvor er udbredt herhjemme, siger Andreas Egense.

- Der er nogle krav til det her system, for der skal installeres udstyr i trafikreguleringen, så de kan tale med bilerne. Og det er der ikke i Danmark. Samtidig er det lidt hønen eller ægget. For der skal være noget i bilerne, der kan modtage signalerne, og der skal være lyskryds, der skal kunne sende dem, siger han.

3

Sensorer, der spotter huller i vejen

Ved at udnytte de sensorer, der allerede sidder i mange biler, kan man følge udviklingen i vejenes tilstand og dermed vedligeholde vejene mere effektivt. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Bilernes smarte kommunikation kan også komme til at gøre nytte for alle dine medtrafikanter, fremfor kun at handle om bilens egen færd. Et nyt dansk projekt skal nemlig udnytte nyere bilers mange sensorer til at spore de danske vejes helbred. Det fortæller Christian Axelsen, der står for kommunikationen omkring projektet hos Vejdirektoratet.

- Det her vil kunne gøre vedligehold af vejene hurtigere og billigere til gavn for alle, siger han.

Projektet, der er et samarbejde mellem Vejdirektoratet, DTU, ingeniørvirksomheden Sweco og delebilstjenesten Greenmobility, skal udnytte de sensorer, der allerede er installeret i de biler, som Greenmobility udlejer i København. Planen er så at indsamle en helt masse data fx fra bilernes bremser og støddæmpere og så udvikle en computermodel, der kan fortælle, hvor vejene trænger til et eftersyn.

- I dag har Vejdirektoratet måske to målinger om året, hvor vi tjekker vejtilstanden på en strækning. Gennem dette projekt kan vi følge udviklingen i vejenes tilstande ved at måle, hvordan bilerne opfører sig, og hvordan adfærden ændrer sig mange tusinde gange på et år, siger Christian Axelsen.

Projektet løber i tre et halvt år, og derefter er håbet, at man kan udvide til også at indsamle data fra alle mulige andre biler.

4

Slå benene op – autopiloten tager rattet

Tesla er en af de bilproducenter, der leverer biler med autopilot, hvor du kan tage hænderne af rattet. (Foto: Beck Diefenbach © Scanpix)

En af de helt varme kartofler i bilindustrien har de seneste år været selvkørende biler, men inden de førerløse biler slippes løs på vejene, vil det nærmere være bilernes autopilot, der bredes ud. I første omgang er det største potentiale for lastbilerne, der i dag kan klare lange strækninger - helt uden chaufføren skal gribe ind. Det fortæller Henrik Christensen, der er direktør for robotcenteret på Universitetet i San Diego til P1-programmet 'Så vidt vi ved'.

- Det vil sige, jeg kan tage fra et distributionscenter i Vejle, køre nordpå og stoppe i Aalborg. Så er næsten hele turen blevet kørt på motorvejen, og man har hverken cyklister, fodgængere eller vejkryds, og det gør det meget nemmere, siger han.

Det er nogenlunde samme system, som elbils-producenten Tesla markedsfører sig på. Så sent som i tirsdag lovede Elon Musk, at Teslas biler i løbet af i år vil være i stand til at samle dig op og aflevere dig på din destination, uden du behøver tage fat om rattet. Udover det ville være behageligt at se en god film, mens man drøner afsted på motorvejen, ville autopiloterne også kunne hjælpe på den stigende trængsel i trafikken. Andreas Egense fra Vejdirektoratet var i december med til at teste, hvordan autopiloter ville kunne hjælpe på det store pres på de danske veje.

- Hvis bilerne kan køre sikkert på en meget smal vognbane, så kan vi måske også gøre vognbanerne på vores motorveje smallere. Så vi, indenfor den eksisterende plads på vejen, kan få skabt en ekstra vognbane. Det er en rigtig billig måde at få mere plads på i stedet for at skulle ud og bygge, forklarer han.

Inden vi ridser nye vejbaner op og overlader rattet til bilen selv, skal sikkerheden selvfølgelig være i orden. Og her kan der være et problem i de autopiloter, som kører på vejene i dag. Det fortæller Henrik Christensen.

- Der er situationer, som er meget vanskelige, hvor bilen giver kontrollen tilbage til chaufføren. Det gør man i et tidsrum, der hedder fem til otte sekunder. Det er for kort tid, fordi det tager en chauffør 12 til 15 sekunder at få fuld opmærksomhed og orientere sig. Så der er altså op til ti sekunder, hvor man ikke har styr på, hvad der foregår, siger han.

Facebook
Twitter