Grundvand på Mars: Kratere bekræfter teori om kæmpehav

Esa har fundet en række kratere på Mars, der har været fyldt af grundvand. Det kan bekræfte, at planeten har været dækket af vand.

Fartøjet Mars Express kredser lydløst om vores naboplanet Mars, mens sonden undersøger den kolde og golde overflade.

Nu har forskere via instrumenter ombord spottet de første geologiske beviser på, at Mars engang var dækket af et netværk af søer under overfladen. Et grundvandsspejl, som kan indeholde mineraler nødvendige for liv.

Mars er i dag en udtørret planet, men de nye opdagelser bekræfter teorier om, at planeten i sin fortid var en våd verden, mener forskerne bag.

- Tidligere var Mars en vandverden, men i takt med, at planetens klima forandrede sig, trak det vand sig ned under overfladen og blev til grundvand, siger Francesco Salese fra Utrecht University i en pressemeddelelse.

- Vi sporede det her vand i vores undersøgelser og opdagede de første geologiske beviser for grundvand, der dækker hele planeten.

Ifølge lektor i planetforskning og Mars-ekspert Kjartan Kinch fra Niels Bohr Institutet, er opdagelsen endnu en vigtig brik i vores forståelse af vands udbredelse på Mars.

- Det er interessante resultater, og forskningen ser solid ud. Det her er en god, solid yderligere brik, der viser, at der har været et stort hav tidligere i Mars historie, siger han.

Fandt 24 kratere med spor efter grundvand

Francesco Salese og hans kolleger undersøgte 24 dybe kratere på Mars nordlige halvkugle. Kratere, hvor bunden ligger omkring 4.000 meter under havniveau - et niveau, der på Mars er defineret udfra højdemål og atmosfærisk tryk.

I bunden af kraterne fandt de detaljer og former, der kun kunne have opstået ved hjælp af vand. Det er blandt andet kanaler i kratervæggene, aflejringer forbundet med flydende vand og riller formet af stillestående vand.

Og det er ifølge Kjartan Kinch endnu et bevis på, at et enormt ocean har eksisteret på Mars.

- De har fundet mange af de her kratere, som ser ud til at have haft søer i bunden, fodret af grundvand. Og det passer i højden med en tidligere foreslået kystlinje, siger Kjartan Kinch.

- Det er efterhånden svært at komme udenom, at der har været et hav på Mars.

Søerne eksisterede for omkring 3,5 milliarder år siden, og det placerer dem i samme tidsrum som det marsiske ocean.

Her ses de 24 kratere plottet ind på et topografisk kort over Mars overflade. De røde prikker er kratere. Farverne repræsenterer højdeniveau. Rød og orange er lavere højde, mens blå og grøn er højere. (© NASA/MGS/MOLA/F.Salese et al)

Mineraler er grobund for liv

Forskerne fandt også sporene efter mineraler i kraterne, som er kædet sammen med livets opståen på Jorden. Derfor kan de her kratere være oplagte kandidater, når jagten på liv på Mars fortsætter.

- Grundvand er ret interessant at kigge efter liv ved. Der har piblet vand ud af undergrunden, som nok har ført næringsstoffer med sig, som nogle organismer har kunnet leve af, forklarer Kjartan Kinch.

Han mener, at de undersøgte kratere nu er rykket et stykke op af listen over steder, der skal undersøges nærmere. Først fra kredsløb, men på sigt også måske med et landingsmodul.

Kjartan Kinch arbejder selv i teamet, der er ved at færdiggøre Mars 2020 roveren, den næste generation af Mars-robot. Men den skal dog undersøge et andet krater, hvor der engang løb en flod igennem.