Her er den teknologi, der gør The Mandalorian så vild

Serien låner en teknologi fra computerspillenes verden, der kommer til at revolutionere hele branchen, spår ekspert.

I Disney-serien The Mandalorian har skaberne bag brugt en ring af skærme omkring skuespillerne til at skabe et livagtigt miljø. På den måde undgår de at bruge green screen - og det får det til at se mere realistisk ud. (© Disney)

Lige nu kører anden sæson af Star Wars-serien The Mandalorian på Disneys streamingtjeneste Disney+.

I serien følger man dusørjægeren Mando, der kæmper for at finde et hjem til et spædbarn, han tilfældigvis støder på i løbet af en af sine missioner. Barnet er ikke hvem som helst. Det er et barn af samme race som Yoda fra de gamle film, og den lille har da også særlige evner.

På grund af de evner, er der mange, der gerne vil have fat i barnet.

Jagten på at finde et sikkert hjem til den lille bringer Mando til et hav af forskellige planeter. Han må navigere gennem dybfrosne bjergkæder, skovdækkede dale og bagende varme ørkener.

Og lige meget hvilket af disse steder, han rejser hen, ser billederne utrolig realistiske ud. Så realistiske, at man sagtens kan tro, at meget af serien er optaget 'on location'- altså ude i rigtige ørkener, skove og snedækkede bjerge.

Men faktisk er stort set hele serien optaget indenfor i et studie foran en stor cirkulær skærm. De forskellige verdener er blevet bygget med et værktøj til at lave computerspil med kaldet Unreal Engine, der giver de fotorealistiske baggrunde.

Og så er de landskaber, bygninger og rumskibe smidt oppå ringen af skærme, hvor de har fungeret som baggrund, mens tv-serien blev optaget.

Den nye teknologi, holdet bag The Mandalorian bruger, er ikke mindre end en revolution for filmbranchen, fortæller Christian Ballund, der er uddannelsesleder på 3D-animationsuddannelsen TrueMax Academy og konsulent på den norske filmskole.

Han arbejder lige nu selv med at implementere teknologi fra spilbranchen i filmproduktion.

- Den nye teknologi giver nogle helt nye muligheder, når vi laver film. Vi kan prøve meget mere af inde i den spilmotor, hvor den verden, filmen skal foregå i, er blevet bygget, end hvis vi stod på settet med skuespillere, kamerafolk og hele svineriet. På settet er små ændringer nemlig ekstremt dyre, siger han.

Ud med de grønne baggrunde

Til forskel fra mange af de storfilm, der er kommet ud de seneste 20 år, og som i høj grad blevet filmet foran en såkaldt “green screen”, bruger The Mandalorian en anderledes teknologi.

Til hver eneste scene i tv-serien, har special effects folk bygget et 3D-landskab, som når du laver en bane til et computerspil. Det 3D-landskab kan instruktøren gå rundt i med VR-briller på - og han kan bestemme præcis fra hvilken vinkel, vi skal se landskabet og bygningerne. Når han er klar til at filme, vises landskabet på ringen og LED-skærme og skuespillerne og kamerafolkene går igang.

Da Avengers-filmene eller Hobbitten-trilogien blev lavet, var den teknologi endnu ikke en mulighed.

I stedet måtte de filme store dele af handlingen foran en grøn baggrund og lægge en animeret baggrund på bagefter. Den grønne baggrund bruger man, fordi de så er let at sætte et computerenprogram til aterstatte alt grønt med den baggrund, der skal ind i stedet for.

Men den grønne baggrund er både en udfordring for skuespillere og instruktører, forklarer Christian Ballund.

- Det er rart for skuespillerne, at de kan se den verden, som filmen udspiller sig i. De skal ikke spille i et koldt grønt rum, men er i ørken, hvis det er der handlingen foregår, siger han og fortsætter:

- Hvis der eksempelvis skal komme en dinosaur gående gennem billedet, er det en fordel, at skuespillerne kan følge den med øjnene - og ikke bare skal forestille sig, den er der. Det giver bedre skuespil og mere livagtige billeder

Naturligt lys fra skærmene

Selvom vi har haft fladskærme i mange år, har det ikke været muligt at bygge skærme, der leverer lys nok til, at de ser realistiske ud som baggrunde. Indtil nu.

De dyre LED-skærme er så lyskraftige, at de kan gøre det ud for en sol eller andet naturligt lys. Det betyder, at der skal lyssættes langt mindre, når optagelserne går i gang - og det ser langt mere naturligt ud, forklarer Christian Ballund.

- LED-skærmene kan lyssætte - og det er en kæmpe fordel fremfor green screen. Vi kan meget nemmere matche lyset i den virtuelle og den virkelige verden. Det gør, at det ser meget mere realistisk ud, siger han.

På en green screen kan lyset være rigtig svært at styre, fordi baggrunden først kommer på bagefter. Ofte må special effects folkene sætte kunstige lyskilder på i klippeprocessen - og det kan let komme til at se unaturligt ud.

Når instruktører optager på green screen, undgår de derfor som regel også, at skuespillerne har kostumer på, der reflekterer lyset. Det grønne fra bagvæggen vil nemlig blive spejlet i deres tøj - og det betyder at noget af skuespillerne forsvinder, når computeren skal fjerne alle de grønne pixels.

Derfor var det vigtigt, at de fandt en anden løsning end green screen i The Mandalorian, da hovedpersonen gennem hele serien har en dragt på der spejler omgivelserne. Med LED-skærmene lys, er det problem løst, da hjelmen gerne må afspejle omgivelserne. Der bliver nemlig ikke langt en anden baggrund på bagefter.

VR giver instruktøren mulighed for at lege inden optagelserne

Muligheden for at gå rundt i den 3D-verden, som folkene bag The Mandalorian havde bygget, blev virkelig udnyttet af instruktørerne bag serien, fortæller de en dokumentar på Disney+.

De fortæller, at det gav dem mulighed for at lære verdenen at kende og planlægge, hvor skuespillerne og kameraer skal stå.

Og netop muligheden for at lege og eksperimentere tidligere i processen, som de har gjort med The Mandalorian vil give nogle helt andre film i fremtiden, mener Christian Ballund.

- Vi kommer til at arbejde med en helt anden måde at tænke film på i fremtiden. En instruktør vil have mulighed for at prøve en masse af inde i den virtuelle verden, som næsten ikke koster noget at lave, siger han og fortsætter:

- På den måde vil alle fejlene blive begået, inden optagelserne går i gang, siger han.

Christian Ballund er da også overbevist om, at VR-brillerne og spilmotoren bliver en fast del af filmholds værktøjer i løbet af de næste år.

  • Her ses den "rotunde" af LED-skærme, som det meste af The Mandalorian er filmet i. På skærmene vises de fotorealistiske baggrunde, der er lavet i en spilmotoren Unreal Engine. (© Disney)
  • Rekvisitterne placeres inde mellem skærmene, og som det ses her, er rumskibet placeret sådan, at den fysiske rekvisit og skærmen i loftet smelter helt sammen. Skuespillerne i serien har også udtalt, at de i starten havde svært ved at skelne mellem skærm og gulv, fordi det ser så virkeligt ud. (© Disney)
  • Mandos rumskib flyver med lysets hastighed. Det laves også med skærmene. (© Disney)
  • Skærmene set udefra. Teknologien er lavet sådan, at når kameraerne bevæger sig, så flytter baggrunden på skærmene sig også. De er med andre ord synkroniseret, så resultatet bliver så realistisk som muligt. (© Disney)
1 / 4

Plads til mindre improvisation

Muligheden for at prøve en masse af, inden optagelserne går i gang, kan dog også få en række negative konsekvenser, forudser Christian Ballund.

- Fordelen ved green screen er, at man kan lave mange ændringer, efter man har optaget. Det kan du ikke med den her “real time”-teknologi, som vi kalder den. De billeder du får fra optagelserne, er dem du beholder, siger han.

Det betyder, at meget mere skal være på plads, før man går på optagelse - og det kan måske dræbe lidt af spontaniteten på settet.

- Jeg kan forestille mig, at der er filminstruktører, der arbejder på helt anden en måde. De vil ikke have alt planlagt, fordi de mener magien opstår mellem skuespillerne på optagelserne. Bliver det for planlagt, keder instruktøren sig måske - og det påvirker også skuespillerne, siger han.

Som animationsfilmsinstruktør arbejder Christian Ballund dog helt anderledes. Han er vant til, at en rigtig stor del af arbejdet ligger før selve filmen animeres - og han tror, at almindelige spillefilm i fremtiden vil komme til at arbejde på samme måde.

- Det kommer til at forandre rigtig mange ting. Mest af alt tror jeg, at teknologien gør filmene og tv-serierne bedre, siger han og fortsætter:

- Det er nogle spændende år i filmbranchen, vi går ind i.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter