Hjælp forskerne: Amatør opdager hvid dværgstjerne med usædvanlige ringe

Ved hjælp af 'borger-forskere' har Nasa fundet en særlig stjerne af den type, Solen en dag bliver til.

Skiverne af støv omkring den hvide dværgstjerne er resterne af planeter og asteroider, som den har spist. Det usædvanlige er, at den stadig er i gang med det tre milliarder år inde i dværgstadiet.

Om milliarder af år svulmer Solen først op til kæmpestørrelse og ender så som en såkaldt hvid dværgstjerne.

Nu har en tilfældig deltager i Nasa-projektet "Backyard Worlds: Planet 9" fundet en særlig en af slagsen 145 lysår borte. En hvid dværg, som er omkranset af ringe af støv og gas.

Og det er usædvanligt for dens alder, forklarer professor i astrofysik Jørgen Christensen-Dalsgaard fra Aarhus Universitet.

- Det er specielt at finde så relativt gammel en hvid dværg med støvringe omkring, siger han.

Astronomerne mener da også, at det måske er den første hvide dværg med flere ringe, som vi har observeret.

For gammel til at have ringe

Det særlige ved ringene er, at de stadig er der, forklarer John Debes fra Space Telescope Science Institute i Baltimore, som er en af astronomerne bag Nasas artikel om opdagelsen.

- Den her hvide dværgstjerne er så gammel, at den proces, der fodrer materiale ind i ringene, må fungere på en tidsskala over milliarder af år, siger han til Nasa.gov.

- De fleste modeller, forskerne har for at forklare ringe om hvide stjerner, virker kun op til en alder på 100 millioner år, så den her opdagelse udfordrer det, vi ved om, hvordan planetsystemer udvikler sig.

Burde have spist sine planeter for længst

Stjernen er tre milliarder år inde i sit liv som hvid dværg. Og selvom det ikke er nogen alder for en hvid dværgstjerne - der først er helt afkølet efter op til 50 milliarder år - er det usædvanligt, at der stadig er planeter og andet i kredsløb, der kan slås i stykker og blive til støv, forklarer Jørgen Christensen-Dalsgaard.

- Det stof, vi ser i ringen omkring den hvide dværg, stammer fra planeter og asteroider, der er revet i småstykker, da de kom for tæt på stjernen, siger han.

- Sådan er det, når en stjerne når dertil i sin udvikling. Sådan vil det også gå i vores solsystem. Det specielle her er, at stjernen stadig er i gang med det så sent.

Solen ender sandsynligvis sine dage som en hvid dværg. Og mange milliarder år senere krystalliserer dens kerne også. (© Lærke Kromann/DR Viden)

Solen spiser også os en dag

Solen er lige nu midt i livet. Men om cirka fem milliarder år bliver den til en rød kæmpestjerne, der sluger Merkur og Venus, mens Jorden er lige på vippen. Derefter bliver Solen også til en hvid dværg. Og begynder måske at fortære resten af solsystemets planeter - normalt indenfor nogle hundrede millioner år.

Det kan gå ud over de ydre planeter og Mars. Eller også ender de måske i stabile baner omkring den afkølende stjerne. Nogle planeter slipper måske helt fri af Solens greb.

- Det er svært at sige præcis, hvad der kommer til at ske. Det afhænger af, hvor meget masse, Solen mister undervejs. Men Jorden ligger lige på grænsen, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

- Men lyset fra Solen er på det tidspunkt allerede i den ultraviolette ende og ikke behageligt for liv - hvis der skulle være noget tilbage på de ydre planeter til den tid.

Tysker opdagede stjernen på grynet billede

Opdagelsen af den særlige hvide dværg blev gjort af den frivillige borgerforsker Melina Thévenot fra Tyskland. Hun udpegede stjernen som et interessant objekt for forskerne at se nærmere på.

Det gøres via projektet "Backyard Worlds: Planet 9", der leder efter store, men mørke objekter i nærheden af vores solsystem.

Og på et af billederne - taget af Wise-sonden - spottede en frivillig altså noget, der var for lysstærkt og for langt væk til at være denne type objekt. Og det var den hvide dværg med den karakteristiske infrarøde stråling, der indikerer støvringe eller skiver.

Prøv selv om du kan spotte en stjerne

Projektet Backyard Worlds går blandt andet ud på at lade frivillige kigge på små filmstriber af billeder, og lade menneskeøjne spotte usædvanlige ting, som computeralgoritmerne har overset.

- Det er vigtigt at involvere almindelige mennesker i takt med, at vi får mere og mere data, som vi professionelle ikke har tid til at gennemgå, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

- Vi har standardiserede procedurer, der leder efter for eksempel exoplaneter. Men de er begrænsede til det data, vi koder ind i dem. Og det menneskelige øje er bedre til at se mange ting, som vores algoritmer misser.

Du kan selv prøve at finde objekter til forskerne her. Det er måske lidt svært at se, hvad der sker på de grynede billeder. Men du hjælper til gengæld forskerne med at forstå universet.