Idioter, røvhuller og dumme kællinger: Vores tone på Facebook bliver grovere

Mere end hver fjerde kommentar er skrevet i et hårdt sprog.

Tonen kan blive grov, når danskerne lystigt debatterer politik gemt væk bag skærmen. En ny undersøgelse tyder på, at tonen i den politiske debat på sociale medier er blevet grimmere de seneste fire år. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Det amerikanske sociale medie Facebook er efterhånden blevet alle danskeres forsamlingshus i den gammeldags forstand.

Det er her, vi mødes med vores bekendte, det er her, vi udveksler sladder, og det er her, vi diskuterer politik.

Men som de fleste, der har deltaget i debatter online, ved, så kan bølgerne gå meget højt, når deltagerne i debatten kan skjule sig bag en skærm og en internetforbindelse.

Det har længe været velkendt, at den grove tone er udbredt, men en ny undersøgelse viser, at vi ikke bliver bedre til at tale pænt til hinanden på nettet. Tværtimod er tonen blevet mere og mere rå de sidste fire år.

Hver fjerde kommentar er i hårdt sprog

Analysebureauet Analyse og Tal har i samarbejde med Common Consultancy undersøgt 183 politikere og partiers officielle sider på Facebook. Og tallene taler, ifølge Tobias Bornakke, partner hos Analyse og Tal, deres tydelige sprog:

- På de sider, vi har undersøgt, kan vi se, at der bliver talt hårdt til hinanden. Og vi kan se en stigning i, hvor hårdt vi taler til hinanden fra 2015 til 2016, og vi er fortsat med at tale hårdt til hinanden siden, siger han.

Faktisk drejer det sig om over 100.000 flere hårde kommentarer fra det ene år til det andet:

- Andelen af hårde kommentarer går fra omkring 23 procent i 2015 og stiger til 27 procent i 2016. Og det lyder ikke af meget, men at stige fire procentpoint svarer til en stigning på 160.000 flere hårde kommentarer på et år, siger han.

Folkevalgte sætter barren

Ifølge Tobias Bornakke kommer det hårde sprog ikke altid bare af sig selv. Vi følger typisk den tone, der allerede bliver brugt:

- De folkevalgte er i høj grad med til at sætte barren for, hvordan vi diskuterer politik med hinanden. Vi kan se, at når en politiker laver et indlæg på Facebook med hårdt sprog, så er der en højere sandsynlighed for, at kommentarene til indlægget også er i et hårdt sprog, siger han.

Analyse og Tals undersøgelse er ikke den eneste, der har set på danskernes grimme sprog på de sociale medier. I 2017 kortlagde Institut for Menneskerettigheder hadefyldt sprog på TV2 Nyhedernes og DR Nyheders Facebook-sider.

Her fandt man, at omkring 15 procent af kommentarerne var hadefulde ytringer ud fra Institut for Menneskerettigheders kriterier.

Dårlig tone skræmmer

Og undersøgelsen fra 2017 kan også pege os i retning af en konsekvens ved stigningen i den grove tone, som Tobias Bornakke har fundet. Her svarer 48 procent af en gruppe på 500 danske Facebook-brugere, der deltager i debatter, at tonen kan få dem til at holde sig tilbage fra at deltage eller forlade diskussionen.

Det bekymrer ham, at der er en stigning i den hårde tone, når det er en medvirkende faktor til, at danske Facebook-brugere holder sig fra at debattere.

- Vi ser både, at der kommer flere kommentarer med hårdt sprog, og andre undersøgelser viser, at folk fjerner sig fra diskussionen, når tonen bliver hård. Problemet er ikke, at der er en hård tone i sig selv, men at dem, der bruger den hårde tone, bliver forstærket af de sociale mediers algoritmer. De får en megafon til at råbe op med, siger han.

Men løsningen ligger ikke lige for. Facebook skal ramme en balance mellem at være et åbent diskussionforum, hvor alle er velkomne med deres meninger, men også et åbent forum, som folk har lyst til at vende tilbage til. Hvis brugerne forlader platformen på grund af en dårlig tone, anstødeligt indhold eller spam, er der ingen forretning.

- Hvis vi forestiller os, at vi allesammen mødes i et forsamlingshus, som hedder Facebook, og taler politik, så vil vi jo være kede af, at nogle så vælger at gå eller lade være med deltage, fordi tonen er for hård. Men er det så Facebook, der skal fjerne kommentarer for at sørge for den gode tone? Det er også en farlig vej at gå ned ad, siger Tobias Bornakke.

Facebook anerkender problemet

Facebooks kommunikationsdirektør i Norden, Peter Münster, anerkender, at Facebook har udfordringer med, at debattonen kan blive for hård. Men ifølge ham har virksomheden allerede indført tiltag til at gøre Facebook til en bedre oplevelse for brugerne.

Blandt andet har Facebook lavet en opdatering til den algoritme, der styrer, hvad du ser i News Feed, så den prioriterer indhold og aktivitet fra folk, du er venner med, højere end indhold fra fremmede.

- Når folk diskuterer, i hvad de opfatter som et offentligt rum, med folk de ikke er venner med, så er tonen i overvejende grad dårligere. Men med opdateringen af News Feed, ser brugerne færre kommentarer fra folk, de ikke kender. Så ja, kommentarerne er der, men det er ikke så væsentligt at tælle antallet af hårde kommentarer, når de ikke rigtigt bliver vist til nogen efter den her opdatering, siger Peter Münster.

Ifølge ham forsøger Facebook at ramme en balance, hvor ordet kan gå frit, men uden at det bliver alt for ubehageligt:

- Det er ikke vores opgave at lave en poleret debat, hvor ingen kan blive fornærmede. Omvendt har vi et klart ansvar for at sikre folk imod angreb på baggrund af f.eks racisme, sexisme, og så videre, siger han

Facebook
Twitter