Ikke alle skal kigge med: Instagram gør konti for unge under 16 private

Det sociale medie forsøger at gøre livet på nettet mere sikkert for de yngste brugere i deres nye standardindstillinger.

Fremadrettet bliver nye Instagram-konti private, så folk udefra skal godkendes af kontoejeren for at kunne følge med i deres billede- og videoopdateringer eller sende dem en privat besked. (Foto: LIONEL BONAVENTURE © AFP/SCANPIX)

Hvis du er under 16 år, bliver det ikke længere, hvem som helst der kan smide et like eller følge din hverdag på nettet.

Det betyder, at folk udefra skal blive godkendt af kontoejeren for at kunne følge med i deres billede- og videoopdateringer eller sende dem en privat besked.

Jens Myrup Pedersen, der er professor i cybersikkerhed på Aalborg Universitet, tror, at flere unge i fremtiden vil benytte sig den private kontoindstilling, som er den nye standardindstilling på Instagram.

- Når man opretter sig på sociale medier som for eksempel Instagram, kører man langt hen ad vejen med de standardindstillinger, der er, fortæller han.

Fremadrettet skal børn og unge selv gå aktivt ind og gøre deres konto offentlig for omverdenen, og det giver dem en anledning til at tænke over valget, mener Jens Myrup Pedersen.

- Det betyder, at man selv skal træffe valget, om man gerne vil have, at man kan tilgå kontoen offentligt. Det forhindrer ikke de unge i selv at vælge det, men det bliver i hvert fald et valg, som man selv tager, siger han.

I dag er aldersgrænsen for at lave en Instagram-konto 13 år. (Foto: Kate Torline © Unsplash)

Red Barnet: ’Et skridt i den rigtige retning’

Per Frederiksen, der er psykolog hos Red Barnet i Danmark, kalder platformens initiativ for et skridt i den rigtige retning.

- Det er ikke altid gennemskueligt for brugeren, hvor meget af det indhold, som man lægger op, der bliver delt med hele verden, siger han.

Han mener dog, at ideelt set skulle grænsen være 18 år, hvor brugeren automatisk fik oprettet en privat profil.

- Her ville man inddrage alle børn og unge. Grænsen mellem at være barn og voksen er i det fleste lande 18 år, og psykologisk set markerer 16 år ikke en særlig udviklingsgrænse, fortæller Per Frederiksen.

Til gengæld glæder det ham, at Instagram prøver at være bedre til at værne om unges privatliv.

- Det er godt at se, at platformene forsøger at leve op til deres ansvar, når det handler om at beskytte børns privatliv, siger han.

Skal være med til at forhindre ’grooming’

Det nye initiativ skal hjælpe unge med at undgå at få uønskede beskeder i deres indbakke eller kommentarer under deres billeder på platformen, skriver Instagram i en pressemeddelelse.

Desuden vil techgiganten, der i dag er ejet af Facebook, prøve at gøre det sværere for mistænkelige konti at finde unge brugere.

- I 2020 havde vi nogle tilfælde i Danmark med ‘grooming’, hvor børn blev afpresset gennem sociale medier. Der kunne vi se i retsdokumenterne, at gerningsmændene brugte en metode, hvor de skrev direkte til børn, siger Per Frederiksen.

Børn og unge vælger ofte at svare på de fremmede beskeder, og det er netop her, hvor problemet opstår, fortæller han.

- Unge ønsker at få flere venner. Derfor ser vi også, at en del børn reagerer positivt, når de får beskeder fra fremmede. Men vi ser også, at det senere kan udvikle sig til, at barnet bliver afpresset og bliver udsat for seksuelle krænkelser, siger Per Frederiksen.

Psykologen understreger, at selv med de nye initiativer fra Instagram kan vi ikke forhindre, at man som ung kan blive udsat for noget ubehageligt på nettet.

Han opfordrer derfor forældre til at tale med unge om ubehagelige beskeder på nettet.

- Unge skal vide, at de kan komme til deres forældre, hvis de oplever noget ubehageligt på nettet. Derudover skal forældre understrege over for deres børn, at de ikke bliver sure eller skælder ud, hvis de oplever noget ubehageligt på nettet, siger Per Frederiksen og fortsætter:

- Det er vigtigt som ung at vide og have en tryghed i, hvem man skal gå til, fordi man sjældent kan løse den ubehagelige situation selv.

Udover at ændre standardindstillingerne for unge under 16 år har Instagram i samarbejde med Facebook også annonceret, at de vil indføre tiltag, som vil beskytte deres brugere platformene mod målrettede reklamer.

Det betyder, at virksomheder snart ikke længere må reklamere til brugere under 18 år baseret på deres interesser eller aktiviteter på andre hjemmesider.

Facebook
Twitter