Kæmpeteleskop tager første billede af nyfødt planet

Billedet er første bekræftede foto af en nyfødt planet. Den farer gennem en skive af støv og gas omkring en meget ung stjerne 370 lysår væk.

Man kan tydeligt se planeten, det lysende punkt til højre for midten i billedet, og skiven af støv udenom. Stjernens lys er blokeret - den sorte cirkel i midten - med et såkaldt coronagraph. (Foto: ESO/A. Müller et al.)

Planeter dannes i og af den skive af støv og gas, der samles omkring nye stjerner.

Nu har forskere ved European Southern Observatory taget det første billede af en planet, som kun lige er blevet dannet.

- De her skiver omkring unge stjerner er planeternes fødested. Men indtil videre har kun en håndfuld observationer fundet spor efter planeter i dem, siger Miriam Keppler, der leder holdet bag opdagelsen af planeten, til ESO.

- Problemet har indtil nu været, at planetkandidaterne lige så godt kunne være elementer i skiven.

Men det er altså ændret nu.

Astronomerne fra Max Planck Institute for Astronomy brugte det såkaldte SPHERE instrument på det enorme Very Large Telescope i Chile til at tage billedet med.

Instrumentet har også gjort det muligt at måle hvor meget lys, planeten reflekterer og givet forskerne en ide om, hvordan dens atmosfære er.

Planeten, en gaskæmpe som er 1000 grader varm og tre gange større end vores Jupiter, kredser om den unge dværgstjerne PDS 70.

Begge dele befinder sig 370 lysår fra Jorden.

Gaskæmpe pløjer sig gennem støvet

Gaskæmpen kredser om sin stjerne i en afstand på tre milliarder kilometer - cirka samme afstand som Uranus er fra Solen.

Kæmpeplaneten har renset kredsløbet om stjernen for støv. Og netop det tomme område omkring stjernen, sendte astronomerne på sporet af den helt unge planet.

De mange detaljer forskerne kan se skyldes SPHERE-instrumentet, som kan studere støvskiver og de såkaldte exoplaneter - planeter udenfor vores solsystem - omkring unge stjerner i vores nabolag.

- Efter en enorm indsats med at bygge den her højteknologiske maskine, giver SPHERE os nu muligheden for at høste resultaterne med denne opdagelse af en nyfødt planet, siger Thomas Henning, direktør for Max Planck Institute for Astronomy til ESO.

Opdagelsen kan hjælpe astronomerne til bedre at forstå,hvordan planeter dannes - og dermed også gøre os klogere på, hvordan vores eget solsystem og vores hjemplanet Jorden blev dannet for omkring seks milliarder år siden.

Se hvordan forskerne har taget billedet i videoen herunder: