Keder du dig allerede? Vi mister opmærksomheden for nyheder hurtigere og hurtigere

Populære historier bliver skiftet ud og glemt hurtigere end tidligere, viser undersøgelse.

De mest populære hashtags på Twitter ryger hurtigere ud af top-listen end tidligere, viser undersøgelse. (© ColourBox)

Notre Dame kollapser. Rasmus Paludan bliver angrebet af moddemonstranter. Og så er der lige de hundredvis af andre historier om alt muligt i øst og vest.

Vi får mere og mere information ind gennem vores smartphone og computer. Og nu viser en undersøgelse, at vi hurtigere end tidligere forlader en historie og går videre til en anden.

Det viser en ny undersøgelse af et team af europæiske forskere fra blandt andet Technische Universität i Tyskland og Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

- Mange af os har måske haft en fornemmelse af, at det hele går hurtigere og hurtigere i nyhedsverden og mange andre steder i vores samfund, siger professor Sune Lehmann fra DTU Compute.

- Nu har vi prøvet at måle, om den fornemmelse faktisk er noget, der er ved at ske, fortsætter Sune Lehmann.

Nemmere at scrolle end at klikke

Forskerne har undersøgt Twitter-data fra 2013-2016, bøger fra Google Books fra de sidste 100 år, salget af biografbilletter fra de sidste 40 år og citationer i videnskabelige publikationer fra de sidste 25 år.

Derudover har de blandt andet indsamlet data fra Google Trends (en side, som analyserer populære Google-søgninger) og det sociale medie Reddit.

- Vi kan se, at tiden, fra at ingen har hørt om en historie, til at alle har hørt om den, bliver kortere og kortere. Og tilsvarende så glemmer vi også historierne igen hurtigere end tidligere, siger Sune Lehmann.

Forskerne har ikke undersøgt, hvad der kan ligge til grund for resultaterne.

- Men vi har prøvet at kigge på, hvad der kan spille en rolle. vi kan fx se, at tech-virksomhederne bruger mange forskellige metoder til at få os til at blive hængende længere. Fx kan man scrolle uendeligt i stedet for at skulle klikke videre i et typisk newsfeed, og det gør det hele lettere, siger Sune Lehmann.

Tendensen er sket over flere år

Forskerne har fx kigget på den daglige top 50 over hashtags på Twitter. I 2013 lå et hashtag i gennemsnit på top 50 i 17,5 timer. I 2016 var det aftaget til 11,9 timer.

- Hvor populær tingene bliver, ændrer sig ikke. Men hvor hurtigt det bliver upopulær igen, går nu hurtigere end tidligere, siger Sune Lehmann.

- Det samme kan vi se på diskussioner på siden Reddit. Folk forlader hurtigere en diskussion om et bestemt emne, så snart der kommer et nyt emne, fortsætter han.

Forskerne har også kunnet se på toplisterne over de mest populære film, at filmene hurtigere falder ned ad ranglisten igen i dag sammenlignet med tidligere.

- Og det samme gælder med bøger, som vi jo har undersøgt med data fra over 100 år. Det tyder på, at det her er en udvikling, som går langt tilbage, siger Sune Lehmann.

- Hver eneste gang, der er kommet nye teknologier, så har de været med til at sørge for, at der er kommet mere information, fortsætter han.

Gælder ikke Wikipedia og videnskabelige artikler

Det var dog ikke alle resultater, der pegede i en retning af, at vores opmærksomhed falder.

Forskerne har også indsamlet data fra Wikipedia og videnskabelige artikler. Og her var der ikke de samme tendenser.

- Vi ved ikke hvorfor, men jeg tror det har noget at gøre med, at der ikke er noget, der skubber til os på fx en Wikipedia-side. Der er ikke noget feed, der siger ’kig her’ for at få os til at gå videre, siger Sune Lehmann.

- Derimod går vi selv aktivt ind og leder efter noget information, som vi har brug for, siger Sune Lehmann.

Facebook
Twitter