Made in China: Fremtidens elbiler er fra Kina

Kinas elbilproduktion vokser eksplosivt - og det bekymrer USA, som forventes at indføre handels-barrierer.

Kina er verdens hastigst voksende bilnation. Kineserne køber biler som aldrig før. Men indtil videre har de kinesiske bilfabrikanter ikke haft held med eksportere bilerne, fordi de har forurenet for meget.

Men det kan en massiv satsning på elbiler ændre på, forklarer Torben Arent, nyhedsredaktør ved FDM's blad Motor, der for nyligt besøgte Shanghai Auto Show i Kina.

- Hvis Kina skal til at sælge biler i Vesten, bliver det via elbiler, for så kan Kina skyde genvej. Et af deres problemer har været, at få deres benzinbiler til at være rene nok, siger han.

- Det problem har de ikke med elbilerne. Og det er dem, der kommer til at vokse mest i fremtiden.

Ifølge Torben Arent går der dog lidt tid før vi kommer til at kunne købe de kinesiske elbiler. De kinesiske producenter er stadig fokuserede på deres hjemmemarked.

Heldigvis for dem er Kina verdens største bilmarked. Så der kan de nemt sælge deres biler - uanset kravene i Europa.

- De her kinesiske mærker kommer ikke sådan væltende ind over os i Vesten. Til gengæld kommer vi til at se elbiler bygget i Kina fra fx Volvo og BMW.

Udstilling vrimlede med nye elbil-mærker

Torben Arent så masser af elbiler ved Shanghai Auto Show, hvor de kinesiske bilfabrikanter præsenterede et hav af nye mærker og modeller baseret på el.

- Der var masser af elbiler. Der var i hvert fald kommet ti nye bilmærker, som jeg aldrig har hørt om før. Og de otte af dem, producerer udelukkende elbiler, siger Torben Arent.

Han forklarer, at der er omkring 100 bilmærker i Kina, der producerer elbiler i dag.

Og bilerne de producerer i dag, ligner mere og mere den standard vi er vant til at se fra japanske, sydkoreanske, amerikanske og europæiske producenter.

- Der er sket rigtigt meget med kinesisk bilindustri. De sælger dem godt nok ikke rigtigt i Europa endnu, men de begynder at forstå budskabet. Og der er kommet nationale krav til fx sikkerhed, siger Torben Arent.

- De nye kinesiske elbilers indretning og umiddelbare kvalitet er også meget tilforladelig. Og så er de meget digitale og fyldt med store skærme.

  • Elektriske SUV'er af modellen ES8 fra den kinesiske producent NIO, fremvist ved Shanghai Auto Show i april. (Foto: ALY SONG © Scanpix)
  • Den kinesiske producent Geely fremviste Geometry A. (Foto: ALY SONG © Scanpix)
  • Der bliver gjort rent omkring den selvkørende prototype NIO Eve. (Foto: ALY SONG © Scanpix)
  • Producenten XPeng's elektriske P7. (Foto: ALY SONG © Scanpix)
  • NIO's elektriske ET7. (Foto: ALY SONG © Scanpix)
  • BYD concept-elbilen Dynasty. (Foto: ALY SONG © Scanpix)
1 / 6

Sælges på det kinesiske marked

Den kinesiske elbilproducent BYD, har forlængst overhalet amerikanske Tesla, som den største elbilproducent i verden.

- BYD bygger omkring 700.000 elbiler i år, så det er en kæmpestor spiller. Deres udgangspunkt er at producere batterier, så de har været tidligt ude. Og det har de gevinst af nu, siger Torben Arent.

- De bygger også elektriske busser, der i hvert fald på et tidspunkt har kørt i Danmark.

Men langt de fleste af deres elbiler sælges også stadig på det kinesiske hjemmemarked. Markedet for elbiler i Kina er nemlig også hastigt voksende.

Elbilsalget boomer i Kina

Ifølge Reuters steg BYD's indtjening med 632 procent i første kvartal af 2019. Blandt andet på grund af, at den kinesiske stat har genindført støtte til elektriske biler.

Kinas regering har angiveligt investeret omkring 700 milliarder kroner i at gøre landets elbilproduktion førende i verden.

Samtidigt steg salget af elektriske biler med 61.7 procent i 2018. Kina køber og sælger nu flere elektriske biler end hele resten af verden tilsammen.

Ifølge techmediet Quarz var antallet af solgte elektriske biler i 2013 10.000 om året. I dag nærmer tallet sig to millioner.

Elbilerne er dog stadig en lille del af det enorme kinesiske bilmarked. I 2018 blev der solgt mere end 28 millioner biler i Kina, mens kun 1,2 millioner blev eksporteret - og kun 147.000 af dem var elbiler.

Godt for miljøet - og måske klimaet

Flere elbiler på det kinesiske marked er måske godt nyt for klimaet - og i hvert fald for luftkvaliteten i de kinesiske storbyer. For luftforurening er et stort problem i Kina - blandt andet på grund af et stigende antal biler med dårlige forbrændingsmotorer.

Men det ændrer sig altså måske nu.

- Kina har satset mere beslutsomt på elbiler end noget andet sted i verden - måske bortset fra Norge. Og det er godt for især bymiljøet, hvilket nok også er årsagen til støtten, siger han.

- Men de har jo stadig enormt meget kulkraft og olie i deres elproduktion, så klimaet ved jeg ikke om det nødvendigvis er godt for.

Kineserne køber flere og flere elbiler. Fx Baojun E100 og E200 som her er parkeret i hundredevis ved General Motors i Guangxi Zhuang regionen. (Foto: ALY SONG © Scanpix)

Kinesiske elbiler i Danmark næste år

Til spørgsmålet om hvornår man kan købe en kinesisk elbil hos en dansk forhandler, svarer Torben Arent:

- Du kan købe en kinesisk produceret Volvo om lidt over et år. Skal det være et kinesisk mærke, kommer Lync om halvandet år, siger han.

- Men de mere traditionelle kinesiske mærker - hvis det ikke lige er en elektrisk bus - ser vi ikke noget særligt de næste fem år.

Den kinesiske ekspansion på elbilmarkedet forventes dog at få den amerikanske præsident Trump til at reagere.

Bloomberg skrev igår, at flere analytikere forventer, at præsident Trump vil sætte tarifferne på elektriske biler fra Kina "så høje som muligt".

Ifølge dem, kan amerikanerne forvente at se de kinesiske mærker fra 2020.

Facebook
Twitter