Meteornedslag afslører tonsvis af vand på Månen

Data fra meteornedslag på Månen i 2013 og 2014 viser vand i Månens undergrund.

NASAs LADEE-sonde har set små vandpartikler i det månestøv, der bliver hvirvlet op, når større meteorer slår ned på Månen. Det tyder på, at der er vand i Månens undergrund. (© NASA’s Goddard Space Flight Center/Conceptual Image Lab)

Da Nasas astronauter hoppede rundt på Månen for snart 50 år siden, meldte de tilbage, at Månen var næsten knastør. Forskere fandt senere mikroskopiske mængder vand i nogle få prøver, men det var så lidt, at det måtte komme fra kometer og meteorer, tænkte man.

Siden da er vi blevet meget klogere - der er faktisk vand, i form af is, på Månen. Og ny forskning viser, at der måske er meget mere, end vi tror, skjult under Månens overflade. Det skriver Space.com

Forskere har kigget på de støvskyer, der bliver hvirvlet op, når meteorer rammer månens overflade. Det har de gjort ved hjælp af Nasas Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer-sonde (LADEE-sonden), som imellem September 2013 og April 2014 undersøgte Månens overflade og tynde atmosfære.

Vandsprøjt fra meteorer

I dataen kan man se, at der dukker adskillige vandsprøjt op i løbet af sondens levetid. Og der er et stærkt sammenfald mellem, hvornår meteorsværme flyver igennem solsystemet, og hvornår vandsprøjtene dukker op i LADEE-sondens målinger.

På videoen herunder kan du se, hvordan NASA selv beskriver opdagelsen:

Det betyder, at forskerne er ret sikre på, at et vandsprøjt op til sonden betyder meteornedslag på månen. Og at meteornedslag på Månen afslører, at den altså gemmer på vand nede under overfladen.

Det er vigtig viden. For det er altafgørende, at der er vand til stede, hvis vi mennesker skal have en base eller lignende på Månen.

Men den nærmere undersøgelse af data gør os også klogere på andet end Månen. Forskerne har opdaget, at der flyver meteorer rundt i solsystemet, som vi intet aner om. Forskerne kan nemlig se fire vandsprøjt i dataen, som ikke passer med kendte meteoridesværme.

- Vi troede, vi kendte alle meteorsværme, der er derude, men det gør vi åbenbart ikke, siger Mehdi Benna, planetforsker hos NASA Goddard Space Flight Center til Space.com.

Månens dybe undergrund er ukendt

Forskerne kan endda bruge meteorregnen på Månen til at sige noget om, hvor dybt nede vandet gemmer sig. Ved at se på, hvor store meteorer der flyver rundt, og hvor meget vand, der hvirvles op, har de kunnet regne ud, at de øverste otte centimeter af Månens overflade ikke indeholder vand.

Hvis vandet var højere oppe, ville de mange små meteornedslag, som Månen oplever, hvirvle meget mere vand op, end forskerne fandt.

Forskerne anslår, at 0,05 procent af vægten af Månens materiale udgøres af vand i de øverste tre meter af dens overflade. Og de anslår også, at månen mister omkring 200 ton vand om året på grund af meteornedslag.

Ifølge forskerne skal der flere undersøgelser til, før vi kan afdække, hvad der gemmer sig i de dybeste lag af Månens overflade.