Opdatering 26/10: Efterfølgende har myndighederne erkendt, at fejlen ikke kun har ramt de allernærmeste kontakter, men også mere perifere kontakter. Læs mere i denne artikel.
En teknisk fejl på Smittestop-appen har været skyld i, at visse brugere ikke har fået besked om, at de har været tæt på en corona-smittet - selvom de har været det.
Tidligere børne- og ungeborgmester i Københavns Kommune, Pia Allerslev, oplevede ifølge Politiken, at der ikke kom en advarsel til hendes familiemedlemmers telefoner. Det på trods af, at hun havde været tæt på dem i mere end 15 minutter.
DR har efterfølgende fået en række henvendelser fra borgere, der har oplevet det samme.
Nu viser det sig, at en teknisk fejl kan have været skyld i problemet.
- Vi har den seneste uge testet appen for at genskabe situationen (der forårsager fejlen, red.), og det ser ud til, vi har fundet en mulig årsag til det, siger Lene Ærbo, der er teknisk projektleder på Smittestop-appen for Sundheds- og Ældreministeriet.
Teknikerne er i gang med at få bekræftet fejlen og vil herefter forsøge at udgive en opdatering til appen.
Uvist hvor længe fejlen har været der
Fejlen har betydet, at de næreste kontakter, eksempelvis folk der bor sammen, ikke har fået besked om, at de har været tæt på den smittede.
- Vi kan se, at i nogle tilfælde, hvor mobiler er sammen i længere tid, fx i over et døgn, så får nære kontakter ikke en smittenotifikation, siger Lene Ærbo.
Har den her fejl været der fra starten af?
- Vi ved det ikke endnu. Der er løbende blevet lavet om i app’en – også i Google/Apple API’erne – så vi kan ikke fast sige nu, om den har været der fra start eller den er opstået for nyligt. Vi blev opmærksomme på det, efter at der begyndte at komme spørgsmål i supporten, siger hun og henviser dermed til, at det er Google og Apple, der har udviklet den grundlæggende teknologi bag appen, som bliver brugt i mange lande.
Smittestop blev præsenteret som et supplement til den manuelle smitteopsporing, som Styrelsen for Patientsikkerhed står for.
Sundhedsminister Magnus Heunicke har forklaret, at appen skal smitteopspore ukendt smittekæder - det vil sige personer, man ikke nødvendigvis ved hvem er, men har været tæt på i længere tid.
Ifølge Lene Ærbo er problemet begrænset til de allertætteste kontakter og ikke dem, man i kortere tid har været sammen med:
- Vi kan se, at for kortvarige kontakter kommer der smittenotifikationer afsted. Det er typisk ukendte kontakter, så det er positivt.
- Men husstandskontakter har der været udfordringer på og det tester vi og arbejder på at få udbedret hurtigst muligt.
Hun opfordrer borgere, der oplever problemer, til at tage kontakt til sundhed.dks support på tlf. 44 22 20 80.