Mystisk køber har betalt 170 millioner for at komme med Jeff Bezos i rummet

Den pebrede billet bliver indløst, når rumfirmaet Blue Origin for første gang sender civile i rummet den 20. juli i år.

Det er inde i kapslen på toppen af raketten, at den meget dyre billet giver en plads. Sidemakkeren bliver en skaldet milliardær og hans bror, og turen kommer til at vare cirka 10 minutter i alt. (Foto: Ho)

28 millioner dollar.

Så meget koster det, hvis du gerne vil sidde ved siden af rigmanden Jeff Bezos i rumkapslen, når verdens første rumturister til juli bliver sendt op med en raket fra Blue Origin.

De knap 170 millioner danske kroner blev betalt af en endnu ukendt rumentusiast på en auktion i weekenden.

Visionen med Blue Origins rumturisme er at gøre rummet tilgængeligt for ‘almindelige’ mennesker.

Men den svinedyre billet viser tydeligt, at det ikke bliver på de første ture, at personer som du og jeg kan komme afsted, fortæller René Fléron, der er civilingeniør ved DTU Space.

- Det bærer en smule præg af, at det primært er et projekt for rige mænd, som keder sig lidt. Det produkt, man som forbruger kan købe nu, er i høj grad en ’Rolls-Royce’-version. Det er ikke for alvor folket, som i første omgang får muligheden for at blive astronauter for en dag, siger han.

’Der kan hurtigt gå priskrig i den’

Turen kommer til at tage i omegnen af 10 minutter, hvoraf tre af dem kommer til at foregå i vægtløs tilstand.

Det vil sige, at prisen er cirka 50 millioner kroner per minut i rummet.

I skrivende stund har omkring 560 personer krydset Karman-linjen, som definerer skellet mellem Jorden og det ydre rum.

Og med den astronomiske billetpris på jomfrurejsen kunne man fristes til at tænke, at en tur ud i rummet for altid vil være forbeholdt en lille, udvalgt skare.

Sådan behøver det dog langt fra at være, fortæller René Fléron.

- Hvis du ringer til mig om fire år og fortæller, at nu koster det kun 50.000 kroner at komme ud i rummet, vil jeg ikke blive alt for overrasket. Hvis rumturismen for alvor får medvind, vil priserne falde – og de projekter, vi ser nu, kan gå hen og bane vejen for fremtidens ”Ryanair” i rummet, som virkelig kan drive prisen ned, siger han.

Virgin Galactic er en af de nærmeste konkurrenter til Blue Origin, når det gælder rumturisme. Deres fartøj er i højere grad en hybrid mellem et fly og en raket. (Foto: Gene Blevins © Ritzau Scanpix)

Flere firmaer om buddet

Det er ikke kun Jeff Bezos og Blue Origin, som pønser på at sende turister i rummet indenfor den nærmeste fremtid.

Firmaet Virgin Galactic bestod i maj en af de afgørende test for at måtte flyve med civile, og deres plan er, at den første afgang med rumturister bliver senere i år.

Også den populære entreprenør Elon Musk har en vision om rumeventyr for den brede befolkning, men hans plan er at sende et fartøj i kredsløb om Jorden, så passagererne får en længerevarende oplevelse i rummet.

Alt i alt er banen kridtet op til en industri, som har potentiale til at brage frem, mener René Fléron.

- Rumturismen står efterhånden og banker kraftigt på døren. Teknologien er på plads og efterspørgslen virker til at være stor. Det kan komme til at gå rigtig stærkt lige om lidt, siger han.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk