Nasa åbner virtuelt rejsebureau til exoplaneter

Nasa har åbnet et "rejsebureau", der tilbyder virtuelle ture til exoplaneter uden for vores eget solsystem.

Sådan forestiller en kunster sig, at overfladen på exoplaneten Kepler-186f måske kan se ud.

Det er efterhånden mere end 20 år siden, at astronomerne opdagede, at der findes såkaldte exoplaneter. Altså planeter, der kredser om en anden stjerne end Solen og derfor skal findes uden for vores eget Solsystem.

Men selvom der i dag er opdaget flere tusinde exoplaneter, er vi stadig milevidt fra at kunne se dem. Den nærmeste, Proxima b, befinder sig nemlig omkring 4,2 lysår væk fra Jorden.

Det forsøger Nasa nu at rode bod på med sit nye virtuelle rejsebureau "Exoplanet Exploration", som tager dig med til eksempelvis Kepler-16b, der består delvist af gas og delvist af is og klippe.

Eller hvad med en rundvisning på den vandrige planet TRAPPIST-1d, der kredser så tæt om stjernen TRAPPIST-1, at der er mulighed for liv?

Nasa understreger, at der er tale om kunstneriske indtryk af, hvordan planeterne måske kan se ud baseret på få tilgængelige data.

Kæmpe teleskop skal lede efter liv

I april opsendte Nasa rumteleskopet TESS, der på en to-årig mission skal identificere op mod 20.000 nye planeter i andre solsystemer, som senere skal undersøges nærmere af det enorme rumteleskop James Webb, der bliver sendt op 2020.

Forskerne håber, at de med James Webb-teleskopet kan se exoplaneterne direkte, hvor vi i dag må nøjes med indirekte data om fx ændringer i lyset, når en exoplanet bevæger sig forbi sin stjerne.

Det betyder dog langt fra, at vi kan forvente knivskarpe billeder af flotte klippeplaneter, der minder om Jorden.

Men med lidt helt bliver forskerne i stand til at kunne observere atmosfæren på exoplaneter og vurdere, om de kan huse liv.