Nasa finder vand på Månen: 'Det er epokegørende'

Fundet kan blive afgørende for fremtidige rummissioner til både Månen og Mars.

Der er tidligere fundet vand på Månen i dybe kratere, der altid ligger i skygge. Det er dog første gang, at forskere finder vand i områder, hvor Solen bager ned på måneoverfladen. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Artiklens rubrik er opdateret. Tidligere stod der at Nasa havde fundet vand på Månens solside. Dette kunne misforstås sådan, at Månen har hhv. en lys og mørk side, hvilket ikke er tilfældet. Vi ser altid samme side af Månen fra Jorden, men i løbet af et månedøgn belyses hele Månen af Solen.

I mange år troede astronomerne, at Månen var et goldt og øde sted uden den mindste smule vand.

Men i 1990’erne opdagede en sonde i kredsløb om Månen, at der på polerne var rigtig meget brint, og når brint binder sig til ilt, bliver det til vand.

Så hvis der var brint, var der nok også vand.

Jagten gik derfor i gang.

Siden har forskere fundet vand i de dybe og altid mørklagte kratere på Månens sydpol, men der er aldrig fundet vand, hvor Solens stråler rammer.

Indtil nu.

Forskere fra Nasa har nemlig for første gang bevist, at der er vand på Månen i de områder, hvor vi mennesker kan bygge base og en dag bosætte os.

Det skriver de i to artikler, der er udkommet i tidsskriftet Nature i dag.

Fundet glæder John Leif Jørgensen, der professor i rumteknologi ved DTU og selv er med til at designe teknologi til fremtidige rummissioner.

- Det er epokegørende, at de har fundet vand så tæt på ækvator. Det er hele grundlaget for, at vi kan lave en månebase. Det ændrer simpelthen spillereglerne, og gør månemissioner meget billigere, siger han.

Kunne 'se' vandet fra fly

Nasa har ikke fundet vand på Månen ved at sende en astronaut derop for at grave brønde.

Faktisk har forskerne bevist det helt uden at forlade Jordens atmosfære.

Det har de gjort fra et fly, der flyver omkring 1.000 meter højere oppe, end den jumbojet, der fragter dig til Thailand.

Herfra har de målt på det lys, der reflekteres fra Månens overflade.

Grunden til, at de måler det helt deroppe fra, er, at skyerne længere nede på himlen indeholder masser af vand, og det kan forplumre målingerne.

Ved at kigge på lyset - fri af skyer - kan forskere se, hvilke grundstoffer og molekyler, der er på Månens overflade. Hvert grundstof reflekterer nemlig lys i en særlig bølgelængde.

Og det er på den måde, at Nasa nu har bevist, at der er større mængder vand på Månen.

Vandet er fanget i månestøv

Men hvis der er en masse vand på Månen, hvorfor har vi så ikke opdaget det før nu?

Ifølge Christoffer Karoff, der er lektor på Aarhus Universitet, hvor han forsker i andre planeters geologi, skyldes det blandt andet, at vi ikke kan se det med det blotte øje.

- Det er ikke sådan, at astronauterne kunne se vand, dengang de gik rundt oppe på Månens overflade. For det første findes vandet kun nogle steder deroppe, og desuden ligger det højst sandsynligt kapslet ind i forskellige mineraler i månestøvet, siger han.

NASA-forskerne regner med, at vandet ligger indkapslet i noget, der minder om bittesmå glasstumper i støvet eller sandet på Månen.

Hvis vandet lå frit fremme som is eller søer, ville det, så snart det blev ramt af Solens stråler, nemlig hurtigt fordampe og drive ud i rummet, da Månen ikke har en atmosfære, der kan holde på vandet.

En ovn kan give vand

Forskere har længe vidst, at der er vand dybt nede i de kratere, der ligger tæt på Månens sydpol, fortæller John Leif Jørgensen.

Men det er både svært og dyrt at få vandet op.

- Det vand, der eksempelvis ligger i Shackleton-krateret, ligger 1.200 meter under overfladeniveau. Og det er ikke let at få et køretøj derned til at opsamle det. Det er en nød, vi har prøvet at knække i en del år efterhånden, siger han.

Med fundet af vand i månestøvet vil det blot kræve, at astronauter går lige udenfor døren på en fremtidig månebase, skovler noget sand op i en vogn og smider det ind i en ovn.

- Varmer du støvet op til 700-800 grader, så fordamper vandet, og du kan opsamle det. Det kræver ikke så meget. Det her betyder, at der bliver sendt en lille ovn med på den næste mission derop, så man kan prøve princippet af, siger han.

I NASAs Artemis-program, hvor de har planer om at sætte et menneske på Månen igen i 2024, er der også planer om at bygge en base. Det er pludseligt blevet meget nemmere og mere realistisk. Her er en skitse af, hvordan NASA forestiller sig den første landing på Månen. (© Nasa)

Vigtig opdagelse, hvis vi skal nå Mars

Skal vi mennesker rejse til Mars og længere ud i solsystemet, er fundet af vand på Månen afgørende.

Det fortæller John Leif Jørgensen.

- Hvert kilo, du skal have op i rummet, koster mange penge. Men får vi en base på Månen, hvor vi kan tanke vand og brændstof, bliver det utroligt meget billigere at sende mennesker til andre planeter, siger han.

Som det er i dag, skal vi slæbe alt vand og brændstof med nede fra Jorden. Og jo mere vægt, desto mere brændstof kræver rumrejser. Det bliver hurtigt dyrt.

Men med fundet her kan Månen blive en fremtidig tankstation for rejser længere ud i verdensrummet - eksempelvis til Mars.

- Det gør det lige pludselig realistisk, at USA kan sætte et menneske på Månen igen allerede i 2024. Og at vi kan rejse længere ud på bemandede missioner til eksempelvis Mars, siger John Leif Jørgensen.

FacebookTwitter