Neandertalere så helt anderledes ud end vi hidtil har troet

Forskere har rekonstrueret et velbevaret neandertaler-skelet. Og 3D-modellen giver et nyt og mere præcist billede af fortidsmennesket.

Billedet er fra en udstilling på the Neanderthal Museum, Kroatien i 2010. Det er altså den tidligere forestilling om, hvordan neandertalernes brystkasse og rygsøjle så ud. (Foto: NIKOLA SOLIC © Scanpix)

Rank ryg og god holdning. Stærke lunger og et dybt åndedrag. Og nå ja, så var de faktisk heller ikke så dumme, som mange af os går og tror.

Ny forskning giver et mere nuanceret billede af neandertalerne, end vi hidtil har haft.

Et samarbejde mellem forskere fra blandt andet USA, Spanien og Israel, har ledt til en ny opdagelse: Neandertalere havde en lige rygsøjle og deres brystkasse var anderledes formet end vores.

Gennem CT-scanninger af fossiler fra det velbevarede, mandlige skelet Kebara 2, der anslås at være cirka 60.000 år gammelt, er det lykkedes forskerne at lave en 3D-model af neandertalerens brystkasse.

Resultaterne kan ændre vores opfattelse af neandertaleren som en foroverbøjet hulemand med et bryst, der bulede ud.

Forskerne konkluderer, at neandertaleren muligvis har været et oprejst individ med større lungekapacitet og en mere lige rygsøjle end det moderne menneske, skriver de i en pressemeddelelse.

Forskningen er publiceret i det videnskabelige tidsskrift ‘Nature Communications’.

Brystkasse i en ny form

- Forskningen viser, at Kebara 2-neandertalerens overkrop var anderledes end den, man ser hos en alder- og kønsmæssig sammenlignelig Homo sapiens, siger Trine Kellberg Nielsen.

Hun er videnskabelig medarbejder ved Neanderthal Museum, Mettmann, og postdoc ved Köln Universitet, hvor hun forsker i det moderne menneskes vej til Europa. Hun har ikke været involveret i undersøgelsen.

Der er ikke stor forskel på størrelsen mellem neandertalernes brystkasse og rygsøjle i forhold til Homo sapiens, men formen er anderledes.

- De nye resultater viser at neandertalernes brystkasse er bredere forneden end hos os, og rygsøjlen har ikke samme karakteristiske kurve, som vi ser hos Homo sapiens, siger hun.

Hos Homo sapiens er rygsøjlen kurvet som et fladt s, hvis du ser rygsøjlen fra siden.

- Neandertalerens rygsøjle er også placeret “dybere” i thorax (brystkasse og øvre rygsøjle, red.), sådan at ribbenene buer mere udad, der hvor de møder rygsøjlen, hvis du ser kroppen oppefra. Denne del er mere lige hos Homo sapiens, siger Trine Kellberg Nielsen.

Og resultaterne gør os klogere på vores nærmeste slægtninge.

- Resultaterne giver et velfunderet - og hidtil det bedste - bud på hvordan neandertalernes overkrop og brystkasse var formet, siger hun.

De trak vejret anderledes

- Formen på thorax er nøglen til at forstå, hvordan neandertalere bevægede sig i deres miljø, fordi det informerer os om deres åndedrag og balance, siger Asier Gomez-Olivencia, der er undersøgelsens leder, i pressemeddelelsen.

Og det er Trine Kellberg Nielsen enig i.

- Disse forskelle er vigtige for at forstå neandertalernes vejrtrækning og positur. Det tyder på, at neandertalerne trak vejret mere med den nedre del af lungerne eller måske havde større lunger end os, siger hun.

Neandertalernes evne og udvikling af vejrtrækningen har været diskuteret meget indenfor arkæologien.

- Resultatet af studiet understøtter tidligere hypoteser om at neandertalernes åndedræt var anderledes, og det er noget vi kan arbejde videre med, siger hun.

Men hun understreger også, at det kræver flere undersøgelser af neandertaler brystkasser.

Mennesket var ikke klogere end neandertalere

Man kunne tro, at vores brystkasse er en optimeret udgave af neandertalerens. Men sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen.

- Fysiologi er et udtryk for tilpasning og er derfor situationsbestemt. Derfor var neandertalernes brystkasse sandsynligvis et produkt af deres levevilkår, og det er netop dét der er interessant at forstå bedre, Trine Kellberg Nielsen.

Mange har muligvis også det indtryk, at neandertaleren var en dummere udgave af Homo sapiens, fordi de ofte er blevet fremstillet som vilde og krumryggede hulemennesler.

Men det holder heller ikke.

- Vi ved nu, at neandertalere bestemt ikke var uintelligente, hvilket ellers har været en udbredt fordom. Derfor er disse resultater vigtige for, at vi kan udrydde idéen om den krumryggede neandertaler, siger Trine Kellberg Nielsen.

Og i samme boldgade slår Trine Kellberg Nielsen fast, at der altså heller ikke er beviser for, at neandertalere brugte træ-køller, som det ellers ofte fremstilles som.