Norsk robotskib sejler med containere - uden nogen ved roret

Yara Birkeland er et automatiseret testskib. Den type eldrevne containerskibe uden egentlig besætning, kan gøre kystnær transport bedre og billigere, mener dansk professor.

Snart stævner en helt ny type containerskib ud fra det norske skibsværft Kongsberg.

Skibet er automatiseret. Et robotskib, der kan sejle og navigere uden en almindelig besætning af kød og blod.

Skibet hedder Yara Birkeland og er bestilt af gødningproducenten Yara. Efter planen skal skibet transportere 40.000 containere om året fyldt med gødning langs den norske kyst. Og hele processen skal automatiseres.

- Det bliver en rent batteridrevet løsning, som er forberedt på automatiseret og ubemandet drift, skriver Kongsberg på deres hjemmeside.

I videoen øverst i artiklen kan du se, hvordan det så ud da DR K-programmet "Frække fly og flyvende biler: Sådan designer vi fremtiden" besøgte Yara, der har bestilt robotskibet.

Et vigtigt skridt

Ifølge Mogens Blanke, som er professor ved Institut for Elektroteknologi ved DTU, er Yara Birkeland et vigtigt skridt mod automatiseret skibstrafik.

Ikke mindst fordi skibet simpelthen demonstrerer, at automatiseringen er god økonomi:

- I tilfældet Yara Birkeland, er der nogle meget synlige økonomiske fordele. Folkene bag siger selv, at skibet kan transportere 120 containere for samme pris som en lastbil kan transportere en enkelt, siger han.

De besparelser handler blandt andet om løn. For skibet kræver færre hænder. Både ombord, men også i forhold til de mange lastbilchauffører, der i dag kører med gødningen.

Men hovedbesparelsen findes faktisk i fremdriftsmidlet, forklarer Mogens Blanke.

Elektrisk energi sænker prisen

Yara Birkeland er nemlig også elektrisk. Og så sejler det ved meget lav hastighed - kun 11 km/t. Det giver tilsammen meget lave driftsomkostninger, der altså kan konkurrere med lastbiltransport over samme afstand.

- Det er udviklet på en ny måde. Man har kombineret elektrisk fremdrift med meget lav fart på skibet og dermed opnået en meget stor energieffektivitet, siger Mogens Blanke.

Og det er både godt for økonomien og for klimaet. Hvis altså Yara Birkeland sejler på elektricitet fra fx Norsk vandkraft.

Automatisering tæt ved kysten er en god ide

Automatisering af skibstrafikken er generelt en god ide, mener Mogens Blanke. Men det er indtil videre kun relevant for skibstrafik, som er tæt på kysterne.

- Totalt ubemandede oceangående skibe, er der ikke nogen der tror på lige foreløbigt, forklarer han.

Oceangående trafik har nogle andre udfordringer, end kystnær. Der er vældigt langt til land, hvis noget går i stykker. Det kræver at nogen er om bord til at tilse det.

- Så selvom man kunne lade en computer styre skibet, kræver det jo at en lang række systemer skal fungere. Men derfor kan skibene jo navigere automatisk i kortere eller længere perioder.

Bedste argument er sikkerhed

Ifølge Mogens Blanke er det måske største argument for at automatisere skibstrafikken, at det kan øge sikkerheden ved transport - både til vands og på landjorden.

- Her har automatiseringen en klar fordel. Man kan reducere antallet af grundstødninger og kollisioner mellem skibe, siger han.

Uheld hvor skibe kolliderer med alt fra Storebæltsbroen til Bornholm kan reduceres fordi en computer fx aldrig bliver træt, forklarer professoren.

- Og i det konkrete eksempel er en vigtig pointe, at trafiksikkerheden på de smalle norske veje forbedres. Man fjerner jo et stort antal lastbiltransporter og får det over på søsiden, siger han.

Her er der ifølge Mogens Blanke også en væsentlig økonomisk besparelse for samfundet i form af de ulykker man undgår ved at flytte trafikken til søs.

Udfordringer kræver testskibe

Robotskibende kommer altså. Og ikke kun på transportsiden. Ifølge Mogens Blanke er der stor interesse for automatiserede færger.

Men den helt store udfordring for automatiseringen af skibstrafikken er de samme som for selvkørende biler - bare at skibe er mange gange større. Hvad hvis computeren gør noget forkert? Og hvem har ansvaret?

Derfor er det også ekstremt vigtigt, forklarer Mogens Blanke, at skibenes automatiske systemer bliver testet ordentligt.

Og her er Yara Birkeland et vigtigt skridt mod en egentlig ny klassificering. En helt ny type skib.

Facebook
Twitter