Ny lov forhindrer kinesiske børn og unge i at spille computer, når de har lyst

Personer under 18 år må kun spille online mellem klokken 20 og 21 i weekenden.

Selvom det i danske ører kan lyde som meget kontrollerende tiltag, er det ikke alt sammen negativt, siger dansk ekspert. (Foto: Linda Kastrup © Ritzau Scanpix)

Du har sikkert prøvet at få besked på lukke ned for dit spil, fordi dine forældre mener, at du har siddet for længe foran skærmen.

Men tænk, hvis det var regeringen, der pludselig bad dig om at slukke for computeren eller telefonen?

Det er den nye virkelighed i Kina. I går meldte regeringen ud, at unge under 18 år fremadrettet kun må bruge en time på online computerspil om fredagen, i weekenderne og i helligdage fra klokken 20.00 til 21.00.

Tidligere har reglerne været, at mindreårige måtte spille onlinespil i højest tre timer om dagen i weekenden og halvanden time i hverdagen.

Navn og ansigt giver adgang til spil

Det kinesiske National Press and Publication Administration fortæller i et skriftligt svar til Xinhua, at ’teenagers overgivelse til onlinespil har alvorligt påvirket deres normale studieliv og fysiske og psykiske sundhed’.

De nye tiltag forhindrer nu spilvirksomheder i at give personer under 18 år adgang til deres spil uden for de tilladte timer.

- De kinesiske spilfirmaer er dog vant til at hoppe over alle forhindringer, som regeringen sætter op for dem, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen, der er professor i spilpsykologi på IT-Universitetet i København.

Derfor bliver kontrollen med online spil også øget.

Fremover skal mindreårige vise billed-id for at få adgang til spillene, og de kinesiske myndigheder vil i endnu højere grad kontrollere, om børn og unge misbruger voksnes sygesikringskort for at spille.

Tencent er et kinesisk multinationalt selskab, der blandt andet specialiserer sig internetprodukter såsom for eksempel kunstig intelligens eller spil. (Foto: ALY SONG © Ritzau Scanpix)

Bruger ansigtsgenkendelse mod unge

Det er ikke kun gennem sygesikringskort, at børn og unges spilforbrug skal kontrolleres.

I sidste måned lancerede den kinesiske spilgigant Tencent en ’midnats-patrulje’, der gennem ansigtsgenkendelse udelukker børn og unge fra spillene mellem ti om aftenen og otte om morgenen.

Mange af Tencents populære spil er til telefoner, hvor det er lettere for virksomheden at implementere ansigtsgenkendelse frem for på en computer.

Desuden er mobilspil langt mere populært i Kina end i Vesten.

- Kinesiske børn og unge har tidligere kunnet spille på andres sygesikringskort. Derfor bliver spilvirksomhederne efterhånden nødt til at bruge ansigtsgenkendelse, fordi det kinesiske styre godt er klar over dette smuthul, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen og fortsætter:

- Nu skal de i stedet bruge en form for NemID med ansigtsgenkendelse eller fingeraftryksgenkendelse, som er sværere at fuske med.

Lignende tiltag vil aldrig ske i Danmark

Selvom det i danske ører kan lyde som meget kontrollerende tiltag, er det ikke alt sammen negativt.

- Der er ikke nogen tvivl om, at den kinesiske regering vil forhindre nogle spilvirksomheder at udnytte deres brugere på en ubehagelig måde. Der er mange gratis spil, som prøver at trække penge ud af din pung. Det giver god mening, at man som regering interesserer sig for at begrænse det for børn og unge, siger han.

Men her stopper rosen også fra den danske ekspert.

Han mener, at den nye regulering kan komme til at gøre mere skade end gavn.

- Unge kinesere har en meget begrænset fritid til at være social. Derfor kan reguleringen gøre ensomheden og det store pres, som der er på ungdommen i Kina endnu værre, siger han og fortsætter:

- For mange børn og unge er computerspil et åndehul i et system, hvor man går rigtig meget i skole, har mange lektier og ingen tid til fritidsinteresser, siger han.

Facebook
Twitter