Nye Google-apps skal give dig digital balance - men er det bare et pr-stunt?

Apps alene ændrer næppe vores adfærd, mener forsker.

Appen Unlock Clock viser, hvor mange gange du har låst din telefon op på telefonens baggrundsbillede. (© Google)

Hører du til en af dem, der synes, at du bruger for meget tid på mobilen?

Så er du i målgruppen for Googles såkaldte Digital Wellbeing Experiments, der blev lanceret tidligere på ugen.

Navnet dækker over apps, der skal give sundere tech-vaner. Der er for eksempel en, som skal få dig til at kigge færre gange på din Androidtelefon i løbet af dagen.

Og en anden, der lader dig sætte dine notifikationer på pause.

Tiltaget er nyeste skridt i Googles Digital Wellbeing-strategi, som skal genoprette balancen mellem dig og din smartphone.

Apple har et lignende tiltag, som hedder Skærmtid. Her får du et overblik over, hvor meget du har brugt din telefon, og hvilke apps du har brugt mest. Skærmtid kan også minde dig om, hvornår du skal lægge telefonen fra dig, fordi det er sengetid, eller sætte begrænsninger på udvalgte apps.

Både Skærmtid og Digital Wellbeing Experiments kommer i en tid, hvor mange mener, at deres digitale forbrug er alt for højt.

Men er tiltagene rene pr-stunts, fordi techgiganterne frygter for deres indtjening, eller kan du rent faktisk bruge dem til at få kontrol over dit digitale liv, hvis det er løbet løbsk?

Googles app Post Box lader dig sætte dine notifikationer på pause, så du får dem leveret på bestemte tidspunkter i løbet af dagen. (© Google (skærmbillede))

Giganterne tænker på deres omdømme

Anette Høyrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk og medlem af Dataetisk Råd, mener, at tiltagene for at skabe balance generelt er fine. Men svaret på, om de bare er pr-stunts, er ikke sort eller hvidt.

- Google lytter til debatten og bekymringen for, om vi ender som nogle zombier, der altid går rundt og stirrer ind i vores smartphones, siger hun og fortsætter:

- Men jeg tror ikke de har en interesse i, at vi skal være mindre på vores telefoner. Jo mindre vi er det, jo dårligere bliver deres forretning.

Og så fylder pr-delen af projekterne ifølge Anette Høyrup nok også en del.

- Techgiganterne ved, at det er godt for deres image, at de laver den slags tiltag, så de tænker på deres omdømme. Men man skal ikke være naiv og tro, at der ikke også er en forretningsmodel i det. Den er bare mere langsigtet, fortæller hun.

Digital afholdenhed virker kun i en periode

At Google og Apple ønsker at tjene penge, er der ikke noget nyt i. Men giver tiltagene reelt bedre balance mellem teknologien og os, der bruger den?

Det har Andreas Lieberoth, der er adjunkt ved Aarhus Universitet, hvor han forsker i teknologiens indflydelse på vores adfærd, ikke set tegn på.

- Hvis vi har et ønske om at få viden, så kan det være nyttigt. Men jeg kender ikke til eksempler på, at det skulle have en generel målbar effekt eller påvirke folks adfærd på sigt, siger han.

Og netop den langsigtede påvirkning er svær at skabe. Det har forsøg, hvor deltagerne har skullet undgå at bruge eksempelvis Facebook i en periode, vist.

- Generelt kommer folk tilbage og rapporterer at "det var sgu rart", for så har de tid, de kan bruge på noget andet. Men forskningen viser også, at det ikke har nogen effekt på lang sigt. De tager deres gamle vaner op igen efter noget tid.

Realistiske krav har størst effekt

Vi skal altså ikke regne med tiltagene for at skabe digital balance fra hverken Google eller Apple bliver nøglen til balance i vores digitale liv, selv om de kan hjælpe os med at få viden om, hvor meget og hvornår vi bruger vores smartphones.

Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan gøre noget, mener Andreas Lieberoth. Nøglen er at lave regler, som vi rent faktisk kan overholde, når vi vil sætte skærmforbruget ned.

- Stramme og ufleksible regler, som eksempelvis ingen telefon om torsdagen, eller ingen telefon når vi kommer hjem, virker ikke. Det kan vi ikke leve op til, siger han.

I stedet skal vi lave små ændringer i vores hverdag, som vi rent faktisk kan følge, hvis vi vil ændre vores adfærd.

- Man kan for eksempel aftale, at hvis man skal bruge telefonen fra man kommer hjem til man har spist, så skal det foregå på hjemmekontoret. Små klare adfærdsgreb, som gør det lidt mere besværligt, men hvor det stadig er muligt, har en bedre effekt.

Facebook
Twitter