Nye målinger: Vores galakse er skæv og snoet

Et nyt detaljeret 3D-kort over de klareste stjerner bøjer Mælkevejen på midten.

3D-kortet kan hjælpe forskere med at blive klogere på Mælkevejens udvikling. Her er en illustration af vores skæve og snoede galakse. (© Chao Liu)

Mange forstiller sig en flad og normal spiral, når de tænker på Mælkevejen.

Men vores galakse har faktisk en meget skæv og snoet spiral-form. Det kan ses ud fra et nyt 3D-kort, som forskere fra Macquarie University og the Chinese Academy of Sciences har lavet af galaksen.

- Det er som sådan ikke ny viden, at Mælkevejen er mere kompleks i formen end en flad skive. Men de her målinger giver et mere nøjagtigt billede af galaksen, siger Kristian Pedersen, der er direktør og professor på Institut for Rumforskning og Rumteknologi på Danmarks Tekniske Universitet.

Forskerne har dannet et billede ud fra 1.339 varierende stjerner kaldet cepheider. De er alle er op til 100.000 gange lysere end Solen.

- Vi kan fremover bruge det her billede af galaksen til at lave mere realistiske computer-simulationer af Mælkevejens dannelse og udvikling. Og så kan vi blive klogere på, hvordan Mælkevejen så ud tidligere. Det hjælper os altså med at forstå, hvordan galaksen har udviklet sig, siger Kristian Pedersen, som ikke selv har været med i undersøgelsen.

Svært at skabe et billede

Det har generelt været svært for forskerne at skabe et præcist billede af Mælkevejen, da vi selv befinder os i den. Man kan heller ikke beskrive, hvordan Danmark ser ud, når man står på terrassen foran sit hjem. Det vil i hvert fald kræve en gigantisk selfiestang.

Men astronomer har gennem tiden observeret andre galakser, som også har vist sig at have skæve og snoede former. Det nye kort viser, at Mælkevejen dermed ikke er unik.

- Det her giver et afgørende opdateret kort til at undersøge stjernernes bevægelse og oprindelsen af Mælkevejen, siger Licai Deng i en pressemeddelelse. Han er seniorforsker på the Chinese Academy of Sciences og medforfatter på undersøgelsen.

De røde og blå prikker i videoen her repræsenterer de mange såkaldte cepheide-stjerner, som forskerne har brugt til at danne et billede af Mælkevejen (Kilde: Richard de Grijs, Macquarie University).

ESA kortlægger knap to milliarder stjerner

Det nye 3D-kort kan nu sammen med anden forskning bidrage til en bedre forståelse af, hvordan Mælkevejen ser ud, forklarer Kristian Pedersen fra Danmarks Tekniske Universitet.

- Nu er de her målinger kommet. Men der er også ESA’s Rumteleskop Gaia, der siden 2013 har kortlagt over en milliard stjerner i Mælkevejen, siger han.

Det er blevet til det største og mest detaljerede kort over stjerner i vores galakse. Kortet viser stjerner, som er op til en halv million gange mindre end dem, som kan ses med det blotte øje.

- I sidste ende er de her billeder af vores galakse endnu et input til det store puslespil om, hvordan Mælkevejen er blevet til, siger Kristian Pedersen.