På vej til Danmark: Googles smart-højtalere æder sig ind på Amazons

Amazon har været totaldominerende på markedet for smart-højtalere, men konkurrencen tager til. Snart kommer de første lyttende højtalere til Danmark.

Salget af smarte højtalere stiger og stiger. Nu kan danskerne også snart være med. (© Google)

Salget af smarte højtalere med indbyggede digitale assistenter er en dille, der for alvor er ved at bide sig fast.

Nye tal fra analysefirmaet Strategy Analytics viser, at der i de første tre måneder af 2018 blev solgt 9,2 millioner af de kunstigt intelligente højtalere på verdensplan - en stigning på 278 procent sammenlignet med første kvartal 2017.

Selvom færre end 10 millioner solgte enheder kan lyde af forsvindende lidt sammenlignet med fx smartphones, så er de smarte højtalere p.t. det hurtigst sælgende nye stykke elektronik i USA.

Talestyring og smarte højtalere er kommet for at blive

David Mercer, Vice President hos Strategy Analytics er da heller ikke i tvivl om, at højtalerne - der blandt andet gør det muligt at sende beskeder, bestille varer og afspille musik ved hjælp af stemmestyring - er kommet for at blive.

- Stærk vækst i smarthøjtaler-salget bekræfter vores opfattelse af, at dette nye marked er langt mere end blot et modefænomen. Dagens smarte højttalere er på ingen måde det færdige produkt, men de har fanget forbrugernes interesse, og vi vil se en hurtig udvikling i design, funktionalitet og tilhørende brugsscenarier i de kommende år.

- Vi er tydeligt på vej mod en tid, i den ikke så fjerne fremtid, hvor stemmestyring bliver en helt normal måde at interagere med teknologi på, siger David Mercer.

Google haler ind på Amazon

Amazon, som var det firma, der opfandt smart-højtaleren, har indtil for nylig været totaldominerende på markedet, men særligt Google haler nu for alvor ind.

I første kvartal 2017 udgjorde Amazons markedsandel 82 procent, mens Google lå på lige over 12. Et år senere er Amazons markedsandel skrumpet til 44 procent, mens Googles nærmer sig 27.

Selvom Amazons markedsandel er faldet, så solgte firmaet i årets første tre måneder fire millioner af deres Echo-højtalere, hvilket ifølge rapporten er det dobbelte af, hvad firmaet solgte i første kvartal 2017.

Apple, som i januar lancerede sit første bud på en smarthøjtaler, HomePod, har i kvartalet blot sat sig på 6 procent af markedet med 600.000 solgte eksemplarer.

Udover de tre amerikanske techgiganter, har de to kinesiske ditto, Alibaba og Xiaomi, også fundet plads i top fem over bedst sælgende producenter.

Smarte højtalere varierer voldsomt i pris

Antallet af solgte enheder fortæller dog ikke den fulde historie, for der er voldsomme prisforskelle på de forskellige smarthøjtalere.

De billigste, som fx Amazon Echo Dot og Google Home Mini, kan erhverves for omkring 300 kroner, mens Apples HomePod koster 2.500 kroner omregnet fra dollars.

Det betyder, at Apples indtjening meget vel kan være højere end Google og Amazons, selvom de har solgt langt færre enheder.

Er det en højtaler eller en dataindsamler?

De forskellige typer enheder og udsvinget i prisen viser også en markant forskel på firmaernes strategi.

Amazon og Google har ingen større ambition om at tjene penge på salget af de lyttende enheder, men satser derimod hårdt på at få så mange enheder som muligt ud i folks hjem.

Grunden er, at der, for hver gang man aktiverer den digitale assistent på højtaleren og stiller et spørgsmål, genereres data om vores interesserer, præferencer og de produkter, vi interesserer os for.

Smarte højtalere vil altså i høj grad blive et centralt omdrejningspunkt i den næste generation af dataindsamling, som p.t. foregår via vores computere og smartphones.

Indsamlingen sker på samme måde, som vi kender det fra Facebook og Google i dag, der tjener styrtende med penge på annoncører, der kan ramme meget specifikke målgrupper med deres reklamer.

Desuden vil en stor udbredelse af en digital assistent give firmaerne mulighed for at bygge et enormt økosystem rundt om assistenten. Det betyder fx, at brugerne kan benytte Googles assistent til at bestille taxaer, pizza og flybilletter eller booke bord på en restaurant.

Apple vil tjene penge på hardware - og musikstreaming

Apples ambition er derimod at tjene penge på selve højttaleren og på abonnementer på musikstreamingtjenesten Apple Music.

Apple markedsfører da også i første omgang HomePod som en kvalitetshøjtaler til afspilning af musik.

Først i anden række fremhæver de deres højtalers evner som en smart assistent, der kan hjælpe brugeren med at svare på spørgsmål, sende beskeder eller styre enheder i det smarte hjem.

Det skyldes formentlig både, at Apple ikke har dataindsamling som en del af firmaets forretningsmodel, og at evnerne hos firmaets digitale assistent, Siri, i øjeblikket halter et stykke efter Google Assistant og Amazons Alexa.

Nu kommer de snart til Danmark

Indtil videre er de smarte højtalere kun for alvor slået igennem i USA, hvor mere end hver sjette amerikaner nu ejer en smart højtaler.

Men inden længe kan danskerne også prøve kræfter med teknologien på dansk.

Google lancerer ganske snart deres digitale assistent, Google Assistant, i en danskproget udgave.

Google Assistant kommer angiveligt i første omgang til Android og iPhone, men Google har for en uges tid siden oplyst, at firmaets smarte højtalere, som hedder Google Home, officielt bliver sat til salg i Danmark senere på året. Dog kan de allerede erhverves i udvalgte elektronikbutikker.

Apple har endnu ikke oplyst, om HomePod er på vej til Danmark. Amazons Echo-enheder, har længe kunne bestilles fra Amazon, men firmaets assistent Alexa taler indtil videre kun engelsk.

Facebook
Twitter