Privat firma skriver rum-historie: I nat sender SpaceX astronauter til rumstation

Til næste år er det rumturisternes tur, siger dansk ekspert.

De fire astronauter, der snart er på vej til ISS med SpaceX. Fra venstre til højre: Shannon Walker, Victor Glover, Mike Hopkins og Soichi Noguchi. (Foto: SpaceX © SpaceX)

Opdatering: På grund af vejret blev opsendelsen udskudt. Opsendelsen fandt sted natten til mandag den 16. november klokken 01.27 dansk tid. Opsendelsen var vellykket. Cirka 27 timer efter opsendelsen vil astronauterne komme til ISS. Tidligere fremgik det af artiklen, at turen ville tage cirka otte timer. DR beklager fejlen.

I nat klokken 01.49 bliver der (efter planen) skrevet kommerciel rum-historie.

Her sender Elons Musks’ firma SpaceX nemlig sit Crew Dragon-rumfartøj med navnet Resilience afsted mod Den Internationale Rumstation (ISS).

Firmaet har siden 2012 sendt missioner afsted med fragt til ISS og gennemførte tidligere i år en bemandet testflyvning med Crew Dragon-rumkapslen Endeavour med to astronauter om bord.

Men denne gang er det så den første rutine-flyvning, hvor fire astronauter skal op til rumstationen. Opsendelsen sker fra Nasas Kennedy Space Center i Florida med missions-navnet Crew-1.

- For første gang nogensinde er et kommercielt firma kommet i mål med at udvikle, bygge og få godkendt et rumfartøj til operativt – eller rutinemæssigt – at transportere mennesker til og fra rummet. Firmaet Boeing arbejder på at få deres rumskib klar, men SpaceX er altså kommet først, siger Michael Linden-Vørnle, der er astrofysiker og chefkonsulent ved DTU Space.

Genbruger raketter

Det særlige ved Crew Dragon er, at kapslen og raketten skal genbruges, når astronauterne om cirka et halvt år igen lander på Jorden.

- SpaceX mangler de sidste godkendelser, men når næste hold astronauter skal afsted på Crew-2 til marts næste år, så er det efter planen med Falcon-rakettrinnet fra Crew-1 og Crew Dragon-kapslen Endeavour fra testflyvningen tidligere i år, siger Michael Linden-Vørnle.

Men det er ikke første gang, at et rumfartøj genbruges.

Det gjorde Nasa også med deres rumfærger kaldet Space Transportation System (STS). Fra 1998 til 2011 var en af deres primære opgave at fragte moduler, udstyr og astronauter til ISS.

Rumfærgerne blev delvist genbrugt, men der var et lille økonomisk problem.

- Det meste af rumfærgesystemet var genanvendeligt, men det kostede meget i vedligeholdelse. SpaceX anvender meget nyere og mere effektiv teknologi, så deres genbrug er langt mere rentabel end med rumfærgerne, siger Michael Linden-Vørnle.

SpaceX genbruger bl.a. første trin på deres Falcon 9-raketter.

Det betyder, at et fartøj kan sendes afsted med en Falcon-raket, og rakettrinnet derefter kan lande igen, når fartøjet er sendt ud i rummet. På den måde kan raketten bruges til opsendelse igen.

Rumturister til næste år

Om SpaceX kan nå at få Falcon 9-rakettrinnet fra Crew-1 og Crew Dragon Endeavour klar til Crew-2 opsendelsen i 2021 er Michael Linden-Vørnle ikke i tvivl om.

- Hvis missionen med Crew-1 lykkes, så kan jeg ikke se, hvad der skal stå i vejen for Crew-2-missionen, siger han.

Han tror endda også, at vi i oktober 2021 kommer til at se de første rumturister med SpaceX som chauffør.

- Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle lykkes. Hvis SpaceX-opsendelsen i nat og Crew-2 i marts 2021 forløber uden problemer, burde der ikke være et problem i, at SpaceX sender rumturister afsted.

Her ses raketten Falcon 9 med Crew Dragon-rumfartøjet på. Efter opsendelse skilles raket og kapslen fra hinanden. Raketten lander herefter igen på jorden. Kapslen med astronauterne fortsætter til ISS. (Foto: JOEL KOWSKY © Scanpix)

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter