Rasmus opdagede ved et tilfælde beskeder i Smittestop: Android-telefoner ramt af fejl i appen

Android-brugere af appen kan have misset notifikationer om smittefare på deres Android-telefon.

Rasmus Rosted fik i et halvt år ingen beskeder i Smittestop. Indtil han i lørdags gik ind i appen. Siden har han fået tre. (Foto: Privatfoto. Grafik: Morten Fogde)

Hvis du synes, din Smittestop-app har været meget stille på trods af, at anden coronabølge buldrer afsted, så kan der være god grund til at gå ind og tjekke appen.

I hvert fald hvis du bruger en Android-telefon.

En række telefonbrands med Android-styresystemet er ramt af en fejl, hvor Smittestop-appen ikke har notificeret brugerne om, at de har været i nærheden af en person, der er testet positiv.

Et problem, der formentligt har eksisteret fra starten af appens levetid, og som kan have betydet, at folk ikke er blevet testet for covid-19 i tide.

DR har fået en række henvendelser om problemet, og på Googles Play Store handler 26 ud af de seneste 40 anmeldelser om, at folk undrer sig over, at de ikke har fået en notifikation.

Netcompany, som har udviklet appen for Sundheds- og Ældreministeriet, erkender fejlen over for DR.

- Det ser ud til, at man på visse telefoner med styresystemet Android, kan komme til at opleve, at der går op til 24 timer, inden man bliver advaret om, at man har været i nærheden af en smittet.

Efterfølgende oplyser NetCompany, at der også kan gå mere end 24 timer, inden man bliver advaret.

Gik ind i app ved tilfælde

En af dem, der har oplevet det, er Rasmus Rosted. Til dagligt arbejder han som softwareudvikler og betragter derfor ikke ligefrem sig selv som analfabet, når det kommer til teknologi.

- Jeg hentede appen i sommer, og så har den ellers ligget ret stille det sidste halve år. Indtil min bror i lørdags sagde, at jeg skulle prøve at åbne den.

Det gjorde han så, og pling:

- Så kom der en notifikation i appen. Det tænkte jeg var lidt underligt. Det skulle da være en interessant tilfældighed, at det lige var, da jeg åbnede appen, at beskeden kom, siger han.

Siden lørdag har han løbende tjekket appen. På de få dage har han fået to beskeder om, at han har været i nærkontakt med en smittet person.

'Falsk tryghed'

Appens formål er at advare dig, hvis du har været i nærkontakt med en person, der senere testes positiv for covid-19.

Meningen er, at der skal 'poppe' en advarsel frem automatisk, og at brugerne ikke behøver at tjekke appen – den skal blot køre i baggrunden.

Derfor mener Rasmus Rosted, at det er for dårligt, at appen tilsyneladende ikke virker, som den skal:

- Det er utrygt, at alle selv skal gå ind aktivt og åbne appen for at få beskederne, når man er blevet fortalt, at det ville ske automatisk, når man har været tæt på folk, siger han.

Netcompany: 'Tjek din app løbende'

Det er Netcompany, der udvikler appen for Sundheds- og Ældreministeriet.

De har afvist at lade sig interviewe, men i et skriftligt svar lyder det, at man anbefaler Android-brugere at tjekke appen jævnligt for nye beskeder:

- Det er altid en god idé at have telefonen opladet og lige checke, at appen er tændt, hvis det er længe siden, at man har haft den åben.

- Google arbejder på, at Android optimeres til denne type anvendelse af bluetooth, og Netcompany kommer i dag (i går, red.) med en release, som forhåbentligt kan gøre problemet mindre, skriver NetCompany.

Google: Det er ikke en fejl

Appen bygger på den teknologi, som Apple og Google har udviklet, og som en lang række lande i Europa bygger deres app på.

Google, der står bag Android, erkender da også problemet, som ikke kun findes i Danmark:

- En række telefoner, der kører Android, slukker på stille vis eksponerings notifikations-apps (som Smittestop, red.), når de kører i baggrunden, som en del af telefonens indbyggede batteri-spare-funktioner.

Hvornår regner Google med, at problemet er løst?

- Det er ikke den rigtige måde at tænke på det. Sommetider har en app en ‘bug’, som betyder, at nogle funktioner ikke virker. Så kommer der en løsning, og det virker igen. Den løsning (vi arbejder på, red.) er ikke sådan, lyder det fra Google i mailsvaret, som i stedet mener, man skal se det som en løbende forbedring af appen.

Google: Nu er det op til telefonproducenterne

Google fastholder, at brugernes eksponeringskontrol burde blive opdateret én gang i døgnet - altså, at man vil få besked om eventuel smittefare én gang per 24 timer.

Dette strider dog imod oplevelsen fra en række af de brugere, DR har talt med.

De kan bevidne dette via deres telefons 'eksponeringskontrol', som er en oversigt over, hvornår telefonen sidst har tjekket, om man har været i nærkontakt med en smittet app-bruger.

I flere tilfælde er der gået dagevis eller ugevis, uden at eksponeringskontrollen er blevet opdateret.

Med andre ord: De har i de perioder ikke fået beskeder om smittefare.

Google kan ikke svare DR på, hvilke telefonbrands der skulle være ramt. Tech-giganten oplyser, at man har sendt en løsning ud til telefonproducenterne, men at det er op til dem at sætte løsningen i værk.

Det undrer dog Rasmus Rosted, at Google skyder bolden videre til telefonproducenterne. Han har nemlig en af Googles egne telefoner, en Google Pixel 3:

- Det lyder meget underligt. Jeg kan ikke rigtig bruge deres forklaring til noget. Det hjælper ikke ligefrem på smittetrykket, siger han.

Sundheds- og Ældreminister, Magnus Heunicke, ønsker ikke at stille op til interview, men ministeriet henviser til Smittestops hjemmeside.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter