Se videoen: Rumfartøj tonser ind i asteroide 11 millioner kilometer væk fra Jorden

NASA har for første gang testet teknologi, der skal beskytte os mod objekter med kurs mod Jorden.

I videoen ser du rumsonden komme tættere og tættere på asteroiden Dimorphos, som er en lille måne til en anden, større asteroide ved navn Didymos. Forbindelsen går, idet sonden rammer asteroiden.

For første gang nogensinde har vi mennesker testet, om vi kan undvige en asteroide-katastrofe på Jorden.

NASA hamrede i nat et rumfartøj ind i asteroiden Dimorphos - 11 millioner kilometer væk fra Jorden.

Missionen, der går under navnet DART (Double Asteroid Redirection Test), havde til formål at ændre asteroidens bane. Kollisionen gik som planlagt, og et kamera ombord på fartøjet filmede hele vejen til sammenstødet.

- Vi har har startet en ny æra i menneskets historie. En æra, hvor vi potentielt har evnen til at beskytte os selv mod en farlig asteroide. Den evne har vi aldrig haft før, siger leder af Planetary Science-afdelingen ved NASA Lori Glaze under NASA's live-streaming af begivenheden.

Over de næste uger vil forskere, via teleskoper på Jorden, måle asteroidens bane for at se, hvilken ændring sammenstødet har lavet.

- Det er nu, videnskaben starter. Nu skal vi virkelig se, hvor effektive vi var, siger Lori Glaze.

Asteroiden Dimorphos har på intet tidspunkt været en trussel mod Jorden - hverken før eller efter sammenstødet.

Dimorphos en lille måne til en anden, større asteroide ved navn Didymos. Sammen bliver de to kaldt for en dobbelt-asteroide. På vej mod Dimorphos filmede rumfartøjet storebroren. Det kan du se i klippet her:

Kan udrydde en storby

DART-missionen er en del af NASA’s planetforsvar, der har til opgave at beskytte Jorden mod objekter udefra.

Det er ikke uden grund, at de har brugt, hvad der svarer til 2,5 milliarder kroner på missionen.

Asteroiden, de har testet teknologien på, er mellem 120 og 180 meter i diameter. Hvis sådan en størrelse rammer Jorden, kan den udslette en storby som København og desuden skade omkringliggende områder.

- Man plejer at sige, at størrelsen af krateret er omkring 20 gange større end selve asteroiden. Men området, som bliver påvirket, vil være endnu større på grund af alt materialet, som bliver sendt op, og på grund af selve trykbølgen og ildkuglen, siger Line Drube, der er astrofysiker ved DTU Space.

Asteroider på størrelse med Dimorphos rammer dog heldigvis ikke så ofte Jorden. Ifølge Line Drube rammer de med cirka 20.000 års mellemrum.

- Men statistikken siger til gengæld ikke noget om, hvorvidt, der så går 20.000 år, før sådan et nedslag kommer til at ske. Det kan i princippet ske i morgen, siger Line Drube.

Smadrede ruder i tusindvis af bygninger

Risikoen for at Jorden bliver ramt af en asteroide, vokser når vi går ned i størrelsen på asteroiderne. For jo mindre asteroiderne er, desto flere er der, og desto sværere er de at opdage.

Tager vi eksempelvis asteroider på omkring 150 meter i diameter har forskere kun observeret omkring halvdelen af dem, som flyver i nærheden af Jorden, forklarer Line Drube.

- Og går vi ned i 40 meter, har vi kun observeret en procent, siger hun.

Selvom de mindre af slagsen er mindre farlige, kan de stadig gøre stor skade. Tilbage i 2013 eksploderede en cirka 18 meter stor asteroide over den russiske by Tjeljabinsk.

Selvom eksplosionen skete højt oppe i luften, smadrede trykbølgen ruderne i tusindvis af bygninger.

- Mange mennesker kom på hospitalet på grund af flyvende glasstumper og forbrændinger, siger rumekspert og astrofysiker Michael Linden-Vørnle fra DTU Space.

Han fortæller, at det ikke er et spørgsmål om, hvorvidt Jorden vil blive ramt af en asteroide, men et spørgsmål om, hvornår det sker.

- Derfor skal vi blive bedre til at opdage truslen, og vi skal blive bedre til at kunne gøre noget ved den. Og det er her DART-missionen er rigtig interessant, siger han.

Senere vil den europæiske rumfartsorganisation ESA sende en satellit op for at kredse om Dimorphos og Didymos. Missionen har fået navnet Hera og formålet er at analysere sammenstødet endnu mere.

- Her kommer vi virkelig til at observere krateret og de ændringer, det har givet, siger Line Drube.