Snart kan du bede Facebook og Google om at slette, hvad de ved om dig

I fremtiden bestemmer du, hvor længe internetgiganterne kan beholde dine data

Både Facebook-skaber Mark Zuckerberg og Google taler meget om sikkerhed og privatliv for brugerne i disse dage. (Foto: JOHN G. MABANGLO © Scanpix)

I årevis er to af verdens mest værdifulde og magtfulde virksomheder blevet kritiseret for at krænke brugernes privatliv med massiv og uigennemskuelig dataindsamling. Det drejer sig om de to amerikanske milliardvirksomheder Google og Facebook.

Men nu går de to virksomheder ud, næsten samtidig, og lover at give brugerne værktøjer, som giver de indsamlede data en udløbsfrist. Du kan i fremtiden tvinge Facebooks store serverfarme, der for eksempel gemmer på data fra samtaler over Messenger, til at slette de data.

Du får også muligheden for at bede Google om automatisk at slette GPS-data, der har overskredet sidste udløbsdato. Du kan selv vælge om udløbsdatoen skal være 3 eller 18 måneder.

'Vores ry er ikke det bedste, når vi taler privatliv'

Til Facebooks årlige udviklerkonference F8 stillede skaberen af det sociale medie, Mark Zuckerberg, sig også på scenen med løfter om, at Facebook fremover vil sætte privatliv højere på dagsordenen i virksomhedens forskellige produkter.

Det skete efter en indrømmelse af, at Facebooks ry ikke er det bedste, når det kommer til privatliv. Ordene kom sammen med løfter om at arbejde hårdt på at sikre netop privatlivet bedre, at kryptere mere kommunikation, og så gav han et lille kig på nye designs af to centrale apps, Facebook og Messenger.

Det overrasker heller ikke digital chef ved Lead Agency Nathalie C. Larsen, at Facebook nu vil sælge sig selv på løfter om privatliv:

- Alt andet ville være total blindhed for situationen. Havde han ikke forholdt sig til den efterhånden bredt anerkendte sandhed, at brugere ønsker at kunne tilvælge privatliv, så havde det været helt forbi. Han havde ikke et valg, siger hun.

Glemsomhed og kryptering

Zuckerberg lovede, at Facebook i fremtiden vil se sine tjenester som en slags digital dagligstue i stedet for en digital torveplads.

Det betyder, at såkaldt end-to-end kryptering bliver slået til som standard i Messenger. Med det vil kun de personer, der skriver sammen, kunne se indholdet af samtalen. Facebooks egne systemer vil heller ikke kunne se indholdet.

Samtidig får brugerne ifølge Zuckerberg flere muligheder for at lade beskeder udløbe og blive slettet automatisk. Det er en gentagelse af et løfte fra marts i år.

Samme forretningsmodel som altid

Men som Wired UK's Matt Burgess skriver, så vil de nye tiltag formentlig ikke afholde Facebook fra at indsamle data om din adfærd og bruge den til at målrette annoncer mod dig.

Det er, fordi det kun er selve indholdet af dine samtaler, der bliver skjult, og ikke for eksempel hvem du taler med, og hvor mange beskeder i sender til hinanden. Forretningsmodellen forbliver kort sagt den samme som altid.

En anden forandring ser ud til at blive i Facebooks kerneapp, der nu vil fokusere på det, virksomheden selv kalder 'fællesskaber', altså de lukkede grupper, du er medlem af. Det er det, Mark Zuckerberg kalder en digital dagligstue.

Facebook ser altså en forretningsmulighed i at gøre mediet bedre for de, der søger væk fra de åbne, offentlige dele af Facebook.

- Det er jo ikke en ny ting, at 90 procent af sociale medie-brugere er ‘lurkers’ og egentlig ikke bidrager aktivt til sociale medier. For Facebook handler det om at gøre denne bevægelse til en forretning også, og det er sådan, jeg tolker omstillingen fra bred offentlighed til grupper, siger Nathalie C. Larsen fra Lead Agency.

Facebooks ændringer er allerede dukket op hos nogle brugere og vil på sigt blive spredt til hele verden.

Google glemmer, hvor du har været

Også hos Google er der løfter om at slette de data, du har givet til den digitale gigant. I første omgang gælder det lokationsdata. Mange af Googles apps indsamler lokationsdata gennem GPS-funktionen på en smartphone.

Google siger, at de bruger dataen til at give en bedre service, og at det er valgfrit, om man vil give de data. Men søgetjenesten er også blevet kritiseret for, at det var for svært at vælge den dataindsamling fra.

Nu lover tjenesten, at den introducerer en knap, hvor brugere af Googles tjenester kan sige ja til indsamlingen, men sætte en slags udløbsdato på de indsamlede informationer, så de bliver slettet igen efter enten 3 eller 18 måneder. Den mulighed bliver rullet ud i hele verden i de kommende uger.

Facebook
Twitter