Solen vil ende sine dage som en langsomt afkølende kæmpe-krystal

Astronomer bekræfter nu en 15 år gammel teori om, at hvide dværgstjerner dør som kæmpe krystaller, når de løber tør for brændstof.

Hvide dværgstjerner ender som gigantiske krystaller af metallisk ilt og kulstof. Solen ender dermed sandsynligvis sine dage som en kæmpediamant. (© Warwick University)

Stjerners liv strækker sig over milliarder af år. Er de af samme type som vores stjerne Solen, ender det liv med en meget lang alderdom som såkaldte hvide dværgstjerner - de kolde rester, der er tilbage når stjernen løber tør for brændstof.

Nu har forskere fra University of Warwick bekræftet noget, som astronomer først fik færten af i 2004 - de hvide dværge bliver til krystaller når de bliver gamle.

Og det kan betyde, at de bliver meget ældre end astronomerne troede.

Solen ender altså sandsynligvis sine dage som en ekstremt langsomt afkølende kæmpe-krystal - en slags diamant af kulstof og metallisk ilt.

En diamant på 10 milliarder billioner billioner karat.

Professor i astronomi Jørgen Christensen-Dalsgaard ved Aarhus Universitet er begejstret for de nye resultater.

- Vores modeller har forudsagt den her proces længe. Men først nu kan vi se beviserne for, at krystalliseringen bremser stjernernes afkøling, fordi der frigives energi, siger han.

Svulmer op og svinder så ind til en krystal

Når en stjerne som Solen bliver gammel, svulmer den først op til en såkaldt rød kæmpestjerne. Derefter kollapser den til en såkaldt hvid dværg, en kølig og blålig stjerne. Og den tilstand bliver den i, i utroligt lang tid.

- Om seks-syv milliarder år bliver Solen sandsynligvis til en hvid dværg, og så går der yderligere seks milliarder år, før den begynder at krystallisere, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

Når stjernerne til sidst er helt krystalliserede og brændt ud, bliver de kolde og helt mørke. Men det er endnu ikke sket.

Solen ender sandsynligvis sine dage som en hvid dværg. Og mange milliarder år senere krystalliserer dens kerne også. (© Lærke Kromann/DR Viden)

Først helt afkølede om 20 milliarder år

De hvide dværgstjerner fra universets begyndelse for 13 milliarder år siden er stadig 4-5000 grader på overfladen.

- Hvide dværge er bare slagger, der køler ned. Men der går måske 20 milliarder år før de er nede på Jordtemperatur, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

- Universet er stadig for ungt til helt kolde stjerner. Men en dag ville man i teorien kunne besøge dem. Men tyngdekraften der er enorm og man ville blive totalt fladmast.

Gaia-teleskop er helt fantastisk

Opdagelsen af krystalstjernerne er blevet mulig ved hælp af rumteleskopet Gaia, der har givet astronomerne det hidtil mest nøjagtige 3D-atlas over vores galakse Mælkevejen.

Det har givet astronomerne mulighed for at undersøge 15.000 hvide dværgstjerner, som alle befinder sig indenfor 300 lysårs afstand af Jorden.

- Gaia er en fuldstændig vidunderlig maskine, der kan måle hvor langt væk stjerner er, og hvor lysstærke de er, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

- Og den viden kan fortælle os fordelingen af hvide stjerner, og hvor gamle de er. Og der er altså et bump, der hvor krystalliseringen sker, som passer præcist med Mælkevejens alder på 10 milliarder år.

Ifølge forskerne fra University of Warwick, er de ældste hvide dværgstjerner sandsynligvis næsten ren krystal.

De nye resultater er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.