Stemmestyrede skærme er på vej ind i din stue

Amazon, Google og Facebook har inden for få uger lanceret såkaldte ‘smart displays’, som er en slags fastmonterede tablets, designet til hjemmet.

Home Hub er Googles første smart display. Det er højtaler, mikrofon og skærm i et, der i høj grad skal styres med stemmen. (© Google)

Så godt som alle danskere har en smartphone i lommen. Og mange har en bærbar computer eller en iPad.

Hvad alle disse computere har til fælles er, at de er designet til at være transportable, og at vi ofte har dem med på farten.

Men nu kommer der er ny generation af billige computere, som er designet til at stå bomstille i hjemmet.

Og nej, det er ikke den stationære computer, som er blevet genfødt, men derimod såkaldte ‘smart displays’, som i mangel på bedre kan oversættes til smart-skærme.

Et ‘smart display’ er i grunden en højtaler, som har en række mikrofoner indbygget, og en tablet-skærm smækket ovenpå. Nogle af dem har tilmed et kamera indbygget, så de også kan bruges til videochat med venner og familie.

Konceptet er en overbygning på smart-højtaleren, som har taget USA med storm, men som først nu er på trapperne til at indtage Danmark.

Tanken er, at denne type computer skal være familiens fællescomputer, som alle kan betjene. Den er i overvejende grad stemmestyret via den indbyggede digitale assistent, selvom touchskærmen giver mulighed for at styre visse funktioner med fingrene.

Typiske brugsscenarier vil være at opdatere indkøbslister, starte musik eller radio, styre lys og termostater eller få oplysninger om de seneste sportsresultater.

Derudover kan den give informationer om trafikken og vejret, og fortælle hvad der er af kalenderaftaler og påmindelser den pågældende dag.

Vil tæppebombardere vores hjem

Den nye type computer er tænkt til at skulle have fast plads på køkkenbordet og i stuen, eller sågar i soveværelset, hvis altså brugerne har nerver til at rykke en computer udstyret med en 6-7-8 mikrofoner - og på nogle versioner endda et kamera - ind i de helt private gemakker.

Det er i hvert fald håbet hos de firmaer, der med Amazon og Google i spidsen har lagt sig i front på markedet for smart-højtalere, og som begge nu har kastet sig over videreudviklingen med smart displays.

Amazon, som var de første til at introducere konceptet, har netop sendt anden version af Echo Show på gaden, mens Facebook i staten af denne uge lancerede deres første smart-skærm, som de kalder Portal.

Så sent som i går aftes, var det så Googles tur til at præsentere deres første bud på et smart display, Home Hub, som de kaldte “en skærm specifikt designet til dit hjem”.

Amazon Show 2 er den tidligere online-boghandels bud på en skærmcomputer til hjemmet. (© Amazon)

Samme koncept - forskellige styrker

Alle er bygget på det samme koncept, selvom de adskiller sig en smule i deres funktioner.

Facebook satser i overvejende grad på at sælge Portal som en computer designet til videochat.

Google, som af privalitlivs-årsager undladt at tilføje et kamera, satser i høj grad på at Home Hub skal bruges til at styre alle de internetforbundne dimser i det smart hjem, som i stigende grad vil blive bygget ind i al fremtidig elektronik lige fra elpærer til vaskemaskiner og kaffemaskiner.

Jo flere af disse lyttende og talende informationsapparater du har i hjemmet, jo flere data kan de indsamle om dig og dine families vaner, hvilket jo indiskutabelt er det, alle tre ovennævnte firmaer lever af.

Derfor er priserne på både smart-højtalere og smart displays banket helt i bund.

Således sælger Google sin helt nye Home Hub for under 1.000 kroner i USA (den kan ikke købes i Danmark endnu), mens både Amazon og Googles smart-højtalere jævnligt kan købes helt ned til 200 kroner stykket.

I Danmark står vi dog først lige på nippet til at komme med på vognen. Google lancerer to af sine smart-højtalere herhjemme senere på måneden, som vil være de første af sin slags, der kan stemmestyres på dansk. Her får den billigste udgave umiddelbart en introduktionspris på 449 kroner.

Men det er formentlig kun et spørgsmål om ganske kort tid, før også smart displays vil gøre sit indtog herhjemme.

I slutningen af oktober kommer Googles to Home-højttalere til Danmark. (© Google)

Ændrer måden vi bruger computere på

Selvom smarte højtalere og smarte skærme næppe gør vores telefoner arbejdsløse i en nær fremtid, så vil de ændre vores vaner.

Kigger man mod USA har stemmestyring for alvor tager fart.

Ifølge en undersøgelse fra The Center for the Digital Future på University of Southern California, bruger 62 procent af unge under 16 år en digital assistent.

Mere overraskende er det måske, at 27 procent af amerikanere over 75 år bruger en digital assistent til at finde information eller kommunikere ved at tale til en computer.

Det er netop den hastige forbedring af digitale assistenters evner, der lægger til grund for, at de nye, stemmestyrede computere, vokser så hastigt i udbredelse. Særligt har de superbillige smart-højtalere, Amazon Echo Dot og Google Home Mini, der har kickstartet denne udvikling.

En anden undersøgelse, foretaget af firmaet Adobe, viser, at tæt på 50 procent af alle amerikanere vil have en smarthøjtaler ved årets udgang.

Apps bliver mere overflødige

Den anden ting, der vil ændre sig, når man i højere grad begynder at stemmestyre sit digitale liv, er, at apps bliver mere overflødige.

Hvor man før var nødt til at åbne en app på sin telefon eller tablet for at kunne styre sin musik, kan man nu blot tale til sin højtaler. Med andre ord begynder brugerfladen i højere grad at blive usynlig.

Det betyder samtidig, at der kan komme forskydninger i, hvilke firmaer vi køber dimser fra.

Amazon har aldrig haft held til at blande sig på telefon-markedet, men pludselig er de med deres smarte højtalere og -skærme, og deres digitale assistent Alexa, blevet mellemmand i styringen af det digitale liv. Førhen var måske var en telefon fra Apple eller Samsung, som blev brugt til at styre musikken på Spotify - nu er det pludselig en 200-kroneres højtaler fra Amazon, der bliver brugt til det samme.

Netop derfor er der rigtig gode grunde til, hvorfor Google, Facebook, og Amazon nu lancerer relativt billige smart displays. De kæmper om at blive brugerens foretrukne valg på den næste generation computere, og har man først købt en enhed, man er glad for, så køber man ikke en fra et andet firma, hvis man vil udvide til flere hjem.

Dermed vil de kunne sætte sig hårdt på de datastrømme, vi allesammen genererer, når vi stiller spørgsmål eller styrer vores smarte hjem med stemmen.

Facebook
Twitter