Storbyer tester løs: Her er selvkørende biler på vejene lige nu

Selvkørende biler bliver i øjeblikket testet midt i udenlandske millionbyers trafikkaos. Imens er forsøg med selvkørende busser på vej i Danmark.

(© Scanpix)

Hvor mange år går der, før du bliver hentet om morgenen af en førerløs bil, der skal køre dig på arbejde?

Det er svært at svare på. Teknologien bliver bedre og bedre, men der er stadig megen debat om, hvornår og hvorvidt de selvkørende biler kommer til at dominere veje og trafik.

Ikke desto mindre kører der allerede nu selvkørende biler på vejene flere steder i verden. De bliver testet enten i lukkede områder eller ude i trafikken.

Det sidstnævnte foregår dog med en chauffør bag rattet, der er klar til at gribe ind, hvis bilen ikke selv reagerer.

- Lige nu bliver der testet selvkørende biler i Japan, Singapore, USA og mange andre steder. Det er svært at få et overblik over. Og mange af virksomhederne er sparsomme med oplysninger, siger afdelingsleder hos Vejdirektoratets analyseenhed, Andreas Egense.

Her er tre eksempler på selvkørende biler, der bliver testet på offentlige veje lige nu eller inden længe.

1

Klar til at teste uden chauffør

En selvkørende bil fra Waymo kører her i Arizona (2017). Nu har firmaet planer om at teste bilerne uden chauffør i Californien. (Foto: Natalie Behring © Scanpix)

Waymo er navnet på Googles førerløse bil-projekt. Firmaet tester blandt andet deres selvkørende biler i byen Mountain View tæt på San Francisco.

Ved hjælp af software, kameraer, sensorer og radarsystemer kan bilerne fornemme alt fra modkørende biler til vejkryds og fodgængere. Og på den måde kan bilerne navigere gennem trafikken.

Men det foregår, som nævnt, stadig med en chauffør bag rattet.

I Californien skal virksomhederne rapportere, hver gang føreren er tvunget til at gribe ind og overtage styringen. Ifølge sidste års rapport, kunne Waymos biler i gennemsnit køre knap 9000 kilometer, inden føreren greb ind (der ligger dog en vis tolkning i, hvornår man mener, det er en indgribning).

- Bilerne kører temmeligt overbevisende. Men der er stadig lang vej endnu. Herhjemme kører vi over 2,6 millioner kilometer i normale biler, inden der opstår et politiregistreret uheld, siger Andreas Egense.

Han understreger dog samtidig, at det er langt fra alle uheld, der registreres af politiet.

- Og så skal man også have i baghovedet, at Waymos biler kører i et forholdsvis simpelt trafikalt miljø. Der er ikke meget kaos, fortsætter han.

Ikke desto mindre har Waymo, ifølge udenlandske kilder, meldt ud, at de er klar til at teste biler helt uden chauffør bag rattet.

Og de har givet tilladelse til chauffør-løse biler i Californien, så længe bilerne kan fjernstyres fra et kontrolrum.

Hvor selvkørende er de?

  • SAE International, der laver standarder for bilindustrien, har inddelt autonom kørsel i seks niveauer.

  • Niveau 0 Føreren laver det hele. Styrer, accelererer, bremser og så videre.

  • Niveau 1 Bilen har for eksempel adaptiv fartpilot, der bremser ned for forankørende på motorvejen. Men føreren klarer de fleste funktioner.

  • Niveau 2 Bilen kan klare det meste som eksempelvis at styre og accelere, så føreren kan tage hænderne af rattet. Men føreren skal altid være parat til at overtage kontrollen og skal holde øje med omgivelserne.

  • Niveau 3 Bilen kan køre selv under nogle omstændigheder og på nogle strækninger. Føreren behøver ikke være opmærksom på trafikken, men skal overtage styringen, når bilen beder om det

  • Niveau 4 Samme som niveau 3, men med den forskel at bilen kan bringe sig selv til en sikker standsning. Der er således ikke krav om, at føreren skal overtage styringen.

  • Niveau 5 Bilen kan køre selv på alle veje under alle forhold. (Kilde: SAE International og Andreas Egense, Vejdirektoratet)

2

Kører midt i trafikkaos

Mange tænker nok på store firmaer som Google, Uber eller Telsa, når de hører ordene ’selvkørende biler’. Men en ny spiller på markedet er amerikanske Zoox.

Nogle af deres selvkørende biler ligner store golfbiler med masser af ledninger, og i øjeblikket testes de midt i centrum af San Francisco.

Det stiller store krav til bilerne, der skal kunne navigere i en trafik med mange vejkryds, fodgængerfelter og forskellige trafikanter.

Det er ikke så længe siden, at Zoox begyndte deres forsøg i centrum, så de kan endnu ikke lave en ordentlig opgørelse over fejl. Men sidste års rapport viser, at Zoox-bilerne er blevet bedre måned for måned.

I november 2017 kørte bilerne for eksempel næsten 700 kilometer, inden føreren måtte gribe ind. Måneden før lå tallet på 300 kilometer.

- Og så skal vi huske, at vi slet ikke kan sammenligne Zoox med for eksempel Waymo. For downtown San Francisco er altså et noget mere komplekst trafikalt miljø end Mountain View, siger Andreas Egense.

I videoen her kan du se en af Zoox selvkørende biler styre sig selv igennem trafikken i San Francisco (det er selvfølgelig med en chauffør, der sidder klar, hvis bilen ikke reagerer).

Bilen i videoen bremser ned og holder for fodgængere og andre biler. Og det sker både om natten, i regnvejr og op ad bakke.

Man skal dog huske, at klippene er udvalgt af firmaet selv og derfor ikke giver et repræsentativt billede af, hvor godt bilerne kører.

3

Danske busser skal køre på cykelstierne

Snart får Aalborg selvkørende busser til at køre frem og tilbage på en cykelsti. (© Aalborg Kommune)

Hjemme i Danmark tester vi ikke selvkørende biler midt i Københavns trafikkaos. Men et nyt forsøgsprojekt med et selvkørende køretøj er dog på vej.

Aalborg kommune vil med firmaet 'Autonomous Mobility' indsætte selvkørende shuttlebusser på en cykelsti. I første omgang skal det køre som et forsøg i to år.

Kommunen regner med at lave de første tests allerede i år, og efter årsskiftet skal de medtage passagerer. Efter planen skal busserne blive føreløse i løbet af perioden, hvor de istedet bliver fjernovervåget.

- Vi sætter dem ind i et område, hvor det er svært at komme rundt uden bil. Så vi gør det for at gøre folk mere mobile i netop det område, siger Maria Vestergaard, der er projektleder i Aalborg Kommune.

Busserne, der kommer til at køre max 18 kilometer i timen, vil dele kørebane med cyklister på en 2,1 kilometer lang strækning. Fodgængere bliver adskilt fra busserne på et fortov.

- Vi begynder at se meget mere af den her teknologi rundt i verden. Så vores projekt handler også om at få noget viden om, hvad det er, vi kan forvente af den her teknologi både nu og fremadrettet, siger Maria Vestergaard.

Facebook
Twitter