Tech-fiaskoer på museum: Vi skal lære af vores fejltagelser!

Svensk museum fejrer mislykket forbrugerelektronik, fordi dimserne kan gøre os klogere.

Har du nogensinde ejet en Nokia N-Gage? Og kan du huske Microsofts Zune, der spillede mp3-filer?

Hvis du kan svare nej til begge spørgsmål, er du ikke anderledes end langt størstedelen af verdens befolkning, som også undgik produkterne eller måske slet ikke kender til deres eksistens.

Udover, at de begge fortaber sig i glemslens tåger, har de to produkter også det til fælles, at de er resultatet af en innovationsproces hos en verdensomspændende virksomhed.

Og så skal de begge udstilles på museet ved navn The Museum of Failure, der i øjeblikket er under opbygning i den svenske by Helsingborg.

Meget kan gå galt

Her får de selskab af 78 andre fiaskoer, der var store forventninger til, men som faldt til jorden med et brag efter deres lancering.

Årsagerne til produkternes mavelanding kan være flere.

Transportabel MiniDisc-afspiller (Foto: Esben Hardenberg © Esben Hardenberg)

Eksempelvis fejlede Sonys musikmedie MiniDisc ingenting teknisk, men den blev alligevel aldrig den kassesucces, firmaet havde håbet på.

Det skyldes, at den blev slået af pinden af de meget billigere brændbare CD'er og derefter mp3-filen, hvis popularitet i øvrigt styrtdykker for tiden på grund af de populære musikstreaming-tjenester som f.eks. Spotify.

Og så var der Google Glass. Googles bærbare computerbrille, der blev lanceret under stor fanfare, som du kan se herunder.

https://www.youtube.com/watch?v=D7TB8b2t3QE&t=259sSom en del af Google Glass-lanceringen sprang ekstremsportudøvere ud fra et luftskib og ned til pressekonferencen, mens det hele blev streamet direkte fra Glass-brillen.

Glass-brillens største problem var, at det endelige produkt slet ikke levede op til den hype, der havde ledt op til udgivelsen. Nok var produktet futuristisk, og teknologien fungerede nogenlunde, men på mange måder var det stadig en prototype, som kun udviklere og ekstremt fanatiske Google-nørder kunne få glæde af.

Det hjalp heller ikke, at brillens brugere fik øgenavnet glassholes, fordi der var eksempler på, at det indbyggede kamera blev brugt til at tage billeder af kvinder uden deres vidende.

Ikke til for at afskrække

Museet har dog ikke til sigte at afskrække opfindere og udviklingsafdelinger - snarere tværtimod.

Manden bag museet, Samuel West, fik idéen, da han i forbindelse med sit arbejde inden for organisationspsykologi ledte efter en måde at fortælle om vigtigheden af at udforske og eksperimentere.

Den største udfordring for virksomheder, der skal innovere, er ifølge ham, netop den udbredte frygt for at mislykkes. Det væsentlige er at lære af de fejltagelser, man gør, og det skal historierne bag tingene på museet hjælpe med.

The Museum of Failure åbner for offentligheden 2. juni, og du kan høre mere om museet og dets teknologiske vildskud i denne uges Digitalt på P1.

Facebook
Twitter