Tech-verdenen gemmer på digitale påskeæg: Hvor mange har du fundet?

Easter eggs bliver i dag også brugt til markedsføring.

(© WikiMedia Commons)

Har du prøvet at skrive 'do a barrel roll' i Googles søgefelt? Så ruller din skærm pludselig en omgang.

Den finurlige overraskelse er, hvad man i tech-verden kalder for et easter egg - et påskeæg.

- Det er udviklerens lille salut til sit produkt, siger Nathalie Camilla Larsen, der er social mediestrateg i virksomheden LEAD Agency.

- Det er noget skjult og gemt. En lille skat, som egentlig ikke er tiltænkt offentligheden, men som selvfølgelig er underholdende og spreder sig, hvis den alligevel slipper ud, fortsætter hun.

Som regel er det forbeholdt heldige surfere og dedikerede snushaner at finde easter eggs. Men i de senere år er mange easter eggs blevet delt på nettet, så snart de er blevet fundet. Derfor får mange flere nu glæde af dem.

- Sociale medier og spredningen af de her små overraskelser har gjort det muligt at arbejde mere kommercielt med easter eggs, netop fordi det potentielt kan nå et stort publikum og i dag ikke kun er for de særligt indviede med bestemte kompetencer, siger Nathalie Camilla Larsen.

Her er en fem eksempler på easter eggs, du kan støde på i tech-verdenen.

1

Ægget, der startede det hele

Det første velkendte easter egg (dog tvivlsomt om det er det første æg nogensinde) findes i et videospil til konsollen Atari 2600, som blev lanceret i slutningen af 1970'erne. (Foto: Scott Canoni © WikiMedia Commons)

De digitale påskeæg har sin oprindelse i computerspil, og vi skal helt tilbage til 1979 for at finde det første velkendte af slagsen.

I spillet Adventure til spillekonsollen Atari 2600 er du en lille firkant, der skal finde et magisk bæger i en stor labyrint.

Skaberen bag spillet, Warren Robinett, var frustreret over, at han ikke blev krediteret i de spil, han designede.

Så han lavede et skjult rum i Adventure-spillet, hvor hans navn fremgik i en blinkende tekst. Som du kan se i videoen her (lagt op af en bruger), er det ikke ligefrem en nem sag at finde frem til det skjulte rum.

2

Mario Kart i din Tesla-bil

Hvis du aktiverer autopilot fire gange i streg i bestemte Tesla-modeller, får du en regnbuefarvet vej op på skærmen i instrumentpanelet. Der følger også et musikstykke med i overraskelsen. (© Tesla)

I de seneste år har computerne bredt sig endnu længere end vores stuer, kontorer og telefonerne i vores lommer.

Nu sidder de for eksempel også i biler, og her er de digitale påskeæg også flyttet med.

Mange Tesla-biler har et digitalt instrumentpanel, der viser bilens position på vejen.

På skærmen i Teslas model S eller model X har vejen normalt en grå farve, men hvis du aktiverer autopilot fire gange i streg, kører du pludselig rundt på en regnbuefarvet vej. Det fører tankerne hen på den kendte rainbow-road i Mario Kart-spillende til Nintendo.

Du kan se, hvordan det ser ud i videoen her.

Manden bag Tesla, Elon Musk, har dog haft svært ved at holde ægget hemmeligt. I 2016 afslørede han således på Twitter, hvordan du får den farverige vej frem på skærmen. Han kalder ægget for 'psychedelic cowbell road'.

3

Det nørdede Star Wars-æg

Selv om det teknisk set ikke er et ægte easter egg, så er nørd- og overraskelsesfaktoren i Star Wars-ægget så høj, at det måtte med på listen.

ASCII-Star-Wars-ægget forener nemlig flere af tech-verdens yndlingsnørderier: Star Wars, ASCII-kunst og brug af computerens kommandolinje.

Den såkaldte ASCII-kunst er et grafisk design, som laves ud fra de 95 grafiske tegn i tabellen med navnet ASCII (American Standard Code for Information Interchange).

Det er en tabel, der oversætter normale bogstaver, tal og tegn til grafiske tegn, som en computer kan forstå.

Hvis du åbner programmet Terminal på en Mac-computer og skriver 'nc towel.blinkenlights.nl 23' i kommandolinjen, så kan du nyde (eller udholde) den første Star Wars film udført i ASCII-kunst.

4

Et af de bedst skjulte æg

Computerspillet Fez er fyldt med hemmeligheder. En af dem er et helt særligt easter egg kaldet den sorte monolit. (Foto: Fez press kit © WikiMedia Commons)

Den excentriske, og nu tidligere, spildesigner Phil Fish har været god til at holde sine digitale æg hemmelige. Han står bag et af de mest gennemførte easter egg gennem tiden.

I Fishs computerspil Fez fra 2012 styrer du din spilfigur gennem en verden, du kan rotere, så du får flere veje at vælge imellem.

Fez er et sandt extravaganza af easter eggs og gådefuldt indhold med usynlige platforme og meget andet.

Det helt store kunststykke i spillet blev ikke løst, før en af Fishs bekendte lokkede ledetråde ud af Fish. Og selv med ledetrådene krævede det en indsats på flere dage, før fans af spillet løste "gåden om den sorte monolit".

Deres belønning var en gennemførselsprocent på 209.3 og så selvfølgelig blærerettigheder over for vennerne.

5

De populære æg

For nogle år siden foreslog Google Maps, at du fløj med drage, hvis du skulle fra Snowdon, det højeste bjerg i Wales, til bjergkæden Brecon Beacons. Google har nu fjernet det easter egg igen. (© Google Maps 2016)

I dag behøver du ikke længere være heldig for at støde på et easter egg. For når tech-giganterne laver easter eggs, bliver de ofte hurtigt delt og spredt på nettet.

- Du får nok ikke tech-virksomhederne til selv at indrømme det, men jeg er fuldstændig overbevist om, at man i dag også tænker easter egg-koncepter ind i sin udvikling af markedsførings-årsager, siger Nathalie Camilla Larsen.

Google står blandt andet bag en del populære æg. For nogle år siden kunne du fx finde visse ruter på Google Maps, der foreslog, at du tog turen på jetski, i kajak eller med en drage. Alt sammen selvfølgelig ment som en joke.

Et andet eksempel finder du, hvis du åbner Googles browser Chrome op i offline tilstand. Hvis du herefter trykker 'space' kan du spille et lille spil med en dinosaur.

De sociale medier er også hoppet med på bølgen. Blandt andet har Facebook Messenger et lille basketballspil, du kan spille, hvis du sender et basketball-ikon til din ven.

- Fra at være for 'den lille lukkede flok', så er det blevet noget, man deler videre. Og det kan man jo kapitalisere på - ikke nødvendigvis direkte, men om ikke andet, så smitter det positivt af på brandet, at udviklerne får lov til at lege på den her måde, og at brugerne får en ekstra lille feature, de ikke havde regnet med, siger Nathalie Camilla Larsen.

Facebook
Twitter