Tesla på autopilot bragede ind i brandbil med 100 km/t

Føreren bekræfter, at hun havde overladt styringen til bilen, mens hun brugte tiden på sin telefon. Elon Musk roser bilen for, at kvinden slap med en brækket fod.

Her ses den Tesla Model ,S der fredag påkørte en brandbil i South Jordan i Utah med 97 km/t. Chaufføren, som slap med an brækket ankel, bekræfter, at bilen kørte på autopilot. (Foto: Handout . © Scanpix)

Med lige godt 100 km/t bankede en Tesla Model S i fredags op i bagenden på en holdende brandbil i den amerikanske stat Utah, efter først at have kørt over for rødt lys. Ifølge vidner bremsede bilen overhovedet ikke, før den ramte brandbilen.

Nu bekræfter den 28-årige kvindelige chauffør, at bilen kørte på autopilot, og at hun kiggede på sin mobiltelefon, da ulykken skete.

Det oplyser politimyndighederne fra South Jordan i Utah ifølge flere medier, blandt andre NBC News.

Uheldet skete blot 40 dage efter en Tesla-ejer døde i en ulykke i Googles hjemby, Mountain View, hvor en Model X ligeledes kørte på autopilot og mindre end to måneder efter Ubers selvkørende dødsulykke i Arizona.

Musk sur over negativ medieomtale

Tesla-boss Elon Musk er dog alt andet end tilfreds med omtalen af autopilotens svigtende evner, hvilket han adresserer gennem sit offentlige talerør, Twitter.

- Det er super langt ude, at en Tesla, der crasher og resulterer i en brækket ankel, trækker avisforsider, mens de omkring 40.000 mennesker, der omkom i amerikanske bilulykker alene det seneste år, nærmest ikke bliver dækket, skriver Musk med et link til en artikel om ulykken i Washington Post.

- Hvad der faktisk er fantastisk ved denne ulykke er, at en Model S rammer en brandbil med 60 mph (97 km/t, red), og at chaufføren kun har brækket en ankel. Et sammenstød med den hastighed ville typisk resultere i alvorlig personskade eller død, lyder det i et andet tweet fra Musk.

Autopilot har før kørt ind i en brandbil

Paradoksalt nok er det ikke første gang, at en Model S har torpederet en stillestående brandbil, og hvorfor det gentager sig, er der muligvis en god forklaring på.

Wired skrev i forbindelse med ulykken i januar, at Tesla selv beskriver autopilotens udfordringer i firmaets egen manual.

- Traffic-Aware Cruise Control kan ikke registrere alle objekter og bremser/decelererer ikke nødvendigvis i mødet med stationære køretøjer - især ikke i situationer, hvor du kører over 80 km/t, og et køretøj du følger, bevæger sig ud af din kørebane og et stationært køretøj eller objekt i stedet befinder sig foran dig, står der i Tesla-manualen.

Tesla minder folk om, de skal være opmærksomme

Selvom Tesla tilbyder sine kunder nye biler med “fuldt selvkørende evner”, så tages der dog stadig forbehold.

- Alle chauffører har ansvar for at være opmærksomme og aktive, når Autopilot bruges, og skal til enhver tid være parat til at overtage styringen, skriver Tesla på firmaets hjemmeside.

Dette ansvar har den mobiltelefon-brugende fører af ulykkes-bilen i Utah med al tydelighed ikke levet op til.

Vi har svært ved at håndtere delvist selvkørende biler

Netop udfordringen med at folk, der kører i delvist autonome biler, mister koncentrationen, var grunden til, hvorfor Google oprindeliget valgte, at springe dette mellemstadie over, og i stedet satse på at udvikle en helt førerløs bil uden chauffør.

Google forklarede i 2015, at beslutningen faktisk allerede blev truffet efter test foretaget i 2012. Her lod de udvalgte Google-medarbejdere prøve bilerne, da teknologien stadig var meget ny, og den opgave klarede de ganske skidt:

- Vi noterede en hel del dum adfærd, herunder en person, der vendte rundt og ledte efter sin bærbare computer for at kunne oplade sin telefon - mens han kørte med 105 kilometer i timen på motorvejen!

- Vi så den menneskelige natur på arbejde: folk har meget hurtigt tillid til teknologi, når de først har set, det fungerer. Derfor er det vanskeligt for dem skiftevis at skulle køre bilen og lade bilen køre selv, når de opfordres til at slappe af, lød Googles begrundelse for at droppe de delvist selvkørende biler.

Ifølge en rapport Google dengang henviste til, tager det et menneske mellem 5 og 8 sekunder fuldt ud at genvinde kontrollen fra en semi-autonom bil.

Hos en af testpersonerne tog det hele 17 sekunder at respondere på bilens advarsler og få kontrol med bilen. På det tidspunkt havde bilen kørt næsten en halv kilometer på motorvej, uden at være i kontrol.