Uber-konkurrent er klar med abonnement på taxa-ture

Firmaet Lyft tilbyder udvalgte kunder at betale et fast månedligt beløb for at køre med taxa. En service, der bliver standard for førerløse taxaer.

I fremtiden bliver det efter alt at dømme normalt at abonnere på personlig transport, på samme måde som man abonnerer på Netflix. (© Lyft)

Du kender det fra Netflix, Spotify og din internetforbindelse. Du betaler et fast månedligt beløb og kan så bruge servicen lige så tosset , som du har lyst til.

Denne model forsøger det amerikanske taxa-firma Lyft nu delvist at overføre til taxa-sektoren.

Flere af firmaets kunder har modtaget et tilbud om en all-access-plan, der giver dem mulighed for at køre et bestemt antal ture hver måned for en fast pris.

1.200 kroner for 30 taxature

En journalist fra mediet Variety har fx fået et tilbud om for 200 dollars (ca. 1.200 kroner) om måneden at køre op til 30 ture, hvor hver enkelt tur må koste op til 15 dollars (90 kroner).

Andre brugere har fået et tilbud om 7 ture for 49 dollars, og 60 ture for 400 dollars, hvor hver tur ligeledes må koste 15 dollars. Med andre ord er der tale om tæt på halv pris, hvis man vel at mærke bruger det månedlige antal ture og kører tæt op mod den øvre prisgrænse for hver tur.

Kommer man over 15 dollars-grænsen på en enkelt tur, betaler man differencen .

Selvom det lyder som en ganske klækkelig rabat, så giver det ifølge Lyfts direktør Logan Green fin økonomisk mening.

- Det ideelle scenarie vil være at rykke over til en abonnementsmodel, forklarede direktøren i går til firmaets investorer.

Han oplyste dog intet om, hvornår modellen vil blive tilbudt til alle kunder.

Abonnementskørsel bliver standard for førerløse taxaer

Abonnementsservicen - det der også kaldes 'transport som en service' (TAAS) - spås et gigantisk gennembrud, når førerløse taxaer for alvor begynder at tage kunder med.

Google regner med at lancere verdens første taxa-service uden chauffør i 2018 i Phoenix, Arizona. General Motors førerløse bildivsion Cruise forventer at gøre det samme i 2019 men i storbyen San Francisco.

Lyft er ligeledes stærkt på vej ind på dette marked og kører netop nu test i Boston.

Forretningsmodellen Lyft p.t. benytter er stort set identisk til Ubers, hvor bilerne i flåden er privatejet og chaufførerne freelancere. Ligesom Uber kalder Lyft sig også for en ride-sharing service, selvom der reelt er tale om en moderne form for taxa-kørsel. Og denne kan altså snart fås på abonnement.