Ud med nyheder: Facebook-ændring stikker medier en lussing

Indhold fra familie og venner opprioriteres. Medier og reklamer vil omvendt tabe eksponering, vurderer iagttagere.

Facebook-stifter Mark Zuckerberg har meldt ud, at ændringerne vil give brugerne mere kvalitetstid på det sociale medie. (Foto: STEPHEN LAM © Scanpix)

Det sociale medie Facebook skruer nu op for videoer, fotos og statusopdateringer fra venner og familie. Omvendt bliver der skruet ned for nyheder og reklamer.

Verdens største sociale medier med over to milliarder brugere ændrer nu helt konkret på den algoritme, der styrer sammensætningen af nyheder i brugernes 'newsfeed'.

Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg meldte torsdag ud, at det sociale medie opprioriterer "meningsfulde sociale interaktioner" frem for "relevant indhold". Med andre ord vil brugerne få mere indhold fra venner og færre fra forskellige udgivere.

- Facebook har i en del år givet nyhedsmedierne en rigtig god platform, men nu er der i højere grad lagt op til indhold, som ikke nødvendigvis har den store samfundsrelevans, siger Astrid Haug, der rådgiver virksomheder og organisationer om digitale strategier.

Chefredaktør: Facebook-medier vil lide

Astrid Haug understreger, at det er svært at spå om, hvad ændringerne betyder i en dansk sammenhæng. Men der er ingen tvivl om, at danske medier og virksomheder vil få længere vej til brugerne på Facebook.

- For medievirksomheder betyder det, at de mister noget af den gratis synlighed, de får i dag. Og umiddelbart er det ikke en god nyhed for de virksomheder, der bruger en masse annoncekroner på Facebook for at nå ud til brugerne, siger hun.

Poul Madsen, der er chefredaktør på Ekstra Bladet skriver på sin Facebook-profil, at ændringerne vil være hårde for de medier, hvis forretning er afhængig af at eksponere indhold på Facebook.

- Og dem er der alt for mange af. De vil synke dybt, og det er ikke for at spille bedrevidende, men det kan naturligvis ikke være på anden måde. Når man overgiver udgivelsen af sit materiale til andre, så er man ikke selv herre i eget hus, skriver han.

Blandt de danske medier har TV2 en af Danmarks mest besøgte Facebook-sider. Her siger digital produktchef for sociale medier, Anders Schäffner, at han er fortrøstningfuld trods forandringerne på det sociale medie.

- Facebook er et vigtigt værktøj, men stadig kun ét af mange , som vi bruger i TV2 til at lokke danskerne ind og møde vores indhold på TV2.dk. Det gør de også via Google og vores nyhedsapp med mere. Men det er en udvikling, vi følger tæt, siger han.

Ingen bekymring i reklamebranchen

Anders Kristian Munk, der er lektor i filosofi og læring ved Aalborg Universitet, mener dog ikke, at fremtiden tegner sig så dyster for medier og virksomheder, der lever af at nå brugerne på Facebook.

- Den lette forklaring er, at dem, der bliver taberne, er dem, der hidtil har kunnet pushe deres indhold til brugerne ved hjælp af en algoritme eller betaling til Facebook. Det burde få mindre plads. Men jeg tvivler på, at Facebook vil lave en forretningsmodel, hvor de her aktører bliver de helt store tabere, siger han.

Hos reklamebureauernes brancheorganisation Kreativitet & Kommunikation erklærer direktør Tine Aurvig-Huggenberger sig enig - Facebook støvsuger næppe sig selv for sponsoreret indhold.

- Jeg kan godt være lidt i tvivl om, hvor dybt algoritmen stikker. Facebook er en forretning, som har tjent gode penge på virksomhedernes hidtidige SoMe-aktiviteter, så lad os nu se.

Tine Aurvig-Huggenberg vurderer dog, at Facebooks tiltag vil skærpe konkurrencen om at skabe relevant kommunikation med brugerne.

- Vi har som branche ingen som helst interesse i, at mennesker bliver eksponeret for en kommunikation, de ikke ønsker, det øget trætheden overfor reklame, og det er jo noget, vi meget gerne vil undgå.