Uforklarlig kraft i vores solsystem: Forskere på sporet af den mystiske "Planet 9"

Der er muligvis en niende planet i vores solsystem. Nu har en dværgplanet med et underligt kredsløb sendt forskere på sporet.

Sådan forestiller kunstnere sig, at Planet X kan se ud. (Foto: Roberto Molar Candanosa og Scott Sheppard © Carnegie Institution for Science)

Engang var der ni planeter i vores solsystem. Men i 2006 blev vores yderste planet Pluto “degraderet” til en dværgplanet. Og så var der otte.

Nu er vi måske snart oppe på ni igen. Forskere fra Carnegie Institution for Science er nemlig på sporet af en uopdaget planet, som ligger i Kuiperbæltet i yderkanten af solsystemet.

Den niende planet eller Planet X, som forskerne kalder den, er endnu ikke dukket op i teleskopernes scanningsfelt, men det er til gengæld en dværgplanet med tilnavnet “The Goblin”, som er endnu én af en række dværgplaneter, der har et meget karakteristisk kredsløb omkring Solen.

Syv dværgplaneter peger i samme retning

Forskerne opdagede første gang The Goblin i 2015, og siden har de fulgt den nøje.

Nu har de regnet sig frem til, at dværgplaneten bevæger sig i en ekstremt lang og bred elliptisk bue, hvor det tager den omkring 40.000 år at gennemføre sit kredsløb.

Det er den beregning, der får forskerne til at anse the Goblin som en vigtig tilføjelse til teorien om, at der findes en niende planet derude.

- Det seneste år har man opdaget en række objekter, som har et lignende kredsløb. Deres baner tipper i samme retning og deres perihelium (det sted i deres kredsløb, hvor afstanden til Solen er mindst, red) vender nogenlunde samme vej. The Goblin er den syvende i rækken nu, og det er med til at understøtte teorien om, at der ligger noget større derude og trækker i de her baner, siger Kjartan Münster Kinch, der er lektor i astrofysik og planetforskning på Niels Bohr Institutet.

Planet X er den simpleste teori

Teorien om Planet X opstod for et par år tilbage, da forskerne begyndte at opdage dværgplaneter med baner, der minder om Goblins bane.

- Den simpleste måde, man kan forklare de her mærkelige baner på, er, at det er tyngdekraften fra en Planet X, der trækker i dem, siger Christoffer Karoff, der lektor på Institut for Geoscience på Aarhus Universitet.

Ifølge teorien skulle Planet X “gemme” sig i et kredsløb langt bag Pluto. Den er større end Jorden. Måske fem gange større, mener forskerne. Men den er ikke kæmpestor som Saturn eller Jupiter, for så havde vi opdaget den.

- Det er stadig en teori, men vi får hele tiden nye og større teleskoper. Så hvis der en niende planet derude, ser vi den på et tidspunkt, siger Kjartan Kinch.

I 2019 får astronomerne et nyt værktøj i jagten på Planet X, når teleskopet, Large Synoptic Survey Telescope (LSST), står færdigt i Chile.

- Hvis Planet X er derude, vil vi have rigtig gode chancer for at se det med LSST, siger Christoffer Karoff.

Hvor kommer Planet X fra?

Hvis der er en niende planet i yderkanten af vores solsystem, er det på nuværende tidspunkt lidt af et mysterium, hvor den kommer fra.

- Vi ved ikke, hvordan den skulle være dannet. Enten er den dannet i vores solsystem og blevet skubbet derud, eller så er den dannet af en anden stjerne og efterfølgende blevet banket ind i vores system, siger Christoffer Karoff.

En anden teori er, at Planet X i virkeligheden er en exoplanet (en planet, der kredser om en anden stjerne end Solen), der er blevet stjålet af vores solsystem.

Hvis Planet X findes, passer den ikke helt ind i den definition, vi har for en planet i dag, fordi den bevæger sig gennem Kuiperbæltet, hvor der er andre objekter i dens bane. Normalt kræver definitionen, at banen er ren.

- Men vi bliver nok alligevel nødt til at klassificere den som en planet og lære skolebørn, at vi igen har ni planeter i vores solsystem, siger Kjartan Kinch.