Undgå at blive narret, når du juleshopper: Sådan opdager du en falsk anmeldelse

Falske anmeldelser på nettet kan være svære at gennemskue, men der er nogle råd.

Tjek brugeren ud og læg mærke til, hvor konkret teksten er, lyder nogle af rådene. (Grafik: Lise Grønvald Nielsen)

Du har fundet den perfekte julegave til kæresten - en ny kaffemaskine på nettet til billige penge.

Men inden du svinger kortet, tjekker du lige, hvor mange stjerner produktet har fået af brugerne. Du vil nemlig sikre dig, at maskinen nu også lever op til forventningerne.

Eller måske er du usikker på, om virksomheden i virkeligheden er en omgang fup og svindel.

At tjekke brugeranmeldelser kan være en god idé, når man er usikker på en handel på nettet.

Men desværre kan anmeldelserne i sig selv være svære at stole på.

Ifølge en ny undersøgelse af 720 anmeldelser på verdens største netbutik Amazon er 42 procent af dem muligvis falske.

- Der findes forskellige lyssky virksomheder, som opretter profiler og udfylder positive anmeldelser mod betaling for virksomheder, der ønsker god omtale, siger Peter Kruse, der er it-sikkerhedsekspert og partner i CSIS.

Det kan være svært at gennemskue de falske anmeldelser, som efterhånden fremstår mere og mere troværdige. Men der er ting, du kan kigge efter.

Her er fire råd til at genkende de falske anmeldelser.

1

For mange seksstjernede anmeldelser

Det er forskelligt fra person til person, hvad der skal til, for at et produkt lever op til forventningerne. Selvom et produkt får gode anmeldelser af mange, vil der næsten altid være nogle, der er utilfredse.

Ligeledes er det utopisk for en netbutik aldrig at lave fejl, eller at en levering bliver forsinket.

Derfor bør du være kritisk, hvis du kun ser sekstjernede anmeldelser (eller hvad den højeste karakter nu er på siden).

Det forklarer seniorjurist i forbrugerrådet Tænk Maria Liljeqvist:

- Hvis en virksomhed eller et produkt bliver rost i alle anmeldelser, er der god grund til at være skeptisk. For kan det nu virkelig også passe? Det lyder lidt urealistisk, siger hun.

Hun bakkes op af Peter Kruse.

- Læg mærke til, om der er et kraftigt udsving på anmeldelserne. Er de enten helt dårlige eller helt gode, og er ingen eller kun få imellem, så er det et dårligt tegn, siger han og fortsætter.

- Vi ser falske webshops, som får virkelig gode anmeldelser til at begynde med. Og så efter lidt tid, når folk faktisk har prøvet det og er blevet narret, så vælter det ind med de dårlige anmeldelser.

Derudover skal du være opmærksom på, at det ikke kun er de positive anmeldelser, som kan være falske.

- Der er også virksomheder, som betaler sig til at lave dårlige anmeldelser af konkurrenterne, siger Peter Kruse.

2

Hvor konkret er beskrivelsen?

Når du læser anmeldelser, er det vigtigt ikke kun at kigge på antallet af stjerner. Men også beskrivelsen, og hvor oprigtig den lyder.

- Er anmeldelsen vedrørende og sammenhængende? Og ser det ud som om, den er skrevet i forbindelse med lige præcis det produkt, det handler om? Så er der nemlig større chance for, at den er ægte, siger Peter Kruse.

Jo mindre konkret, beskrivelsen af produktet er, desto større risiko er der for, at det er en anmeldelse, som er lavet til at blive kopieret og gentaget i andre sammenhænge.

Omvendt bør du også være kritisk, hvis anmeldelsen nærmest lyder som virksomhedens egen produktbeskrivelse, og den er fyldt med mange detaljerede specifikationer, som for eksempel mål, vægt, skærmopløsning og batteritid.

En ægte anmeldelse vil til sammenligning ofte være præget af personlige erfaringer med produktet.

Det skriver forbrugerpsykolog Adrian R. Camillerii på forskningsmediet the Conversation.

I en falsk anmeldelse kan der for eksempel stå: 'Hovedtelefonerne har en utrolig batteri-levetid på 11 timer.'

I modsætning lyder en ægte anmeldelse måske sådan her: 'Batteriets levetid er temmelig god. Jeg plejer at lade det op hver femte dag uden at have problemer.'

Den ægte anmeldelse er altså ofte mere personlig.

Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at kigge på, om formuleringerne giver mening rent sprogligt. En anmelder kan selvfølgelig have svært ved at stave, men det kan også være fordi, at anmeldelsen er blevet oversat af Google Translate eller andre programmer.

- Mange falske anmeldelser er ofte robot-skrevet og kan være oversat fra andre sprog. Det kan nogle gange ses på sproget, siger Peter Kruse.

3

Tjek brugeren ud

Er brugeren bag anmeldelsen troværdig?

Det bør du også spørge dig selv om. Hvor mange oplysninger er der for eksempel om brugeren? Fremgår profilbillede og navn?

Derudover bør du, ifølge Peter Kruse, kigge på, hvad brugeren tidligere har lavet af anmeldelser. Er alle brugerens anmeldelser enten seksstjernede eller et-stjernede, kan det nemlig være et tegn på, at de er falske.

Og så er det desuden en god idé at læse nogle af brugerens andre anmeldelser igennem:

- Du kan gå ind og se, hvor brugeren har givet anmeldelser før. Hvis det er den samme formulering, der bliver brugt igen og igen, kan du være 100 procent sikker på, at det er falske anmeldelser, siger Peter Kruse.

Drejer det sig om en virksomhed, bør du undersøge, om der er kontaktoplysninger på virksomhedens side. Det forklarer Maria Liljeqvist:

- Hvis ikke det fremgår tydeligt, er det et dårligt tegn, siger hun og fortsætter:

- Og føler du dig stadig usikker, selvom der er kontaktoplysninger, så vil jeg anbefale, at du kontakter virksomhedens kundeservice. Hvis ikke du får svar på mailen, eller at de stadig ikke tager telefonen efter nogle dage, så glem dem.

4

Lad ikke anmeldelser stå alene

Ifølge Maria Liljeqvist bør du ikke udelukkende basere dine køb på brugeranmeldelser.

- Man skal tage brugeranmeldelser med et gran salt. De kan være et godt pejlemærke, men du kan ikke lade dem stå alene, siger hun.

Nogle personer giver måske mere positive anmeldelser, end de egentlig mener.

- Det kan for eksempel være på tjenester som Airbnb, hvor man er bekymret for fremover at blive afvist som lejer eller udlejer, hvis man brokker sig for meget, siger hun og fortsætter:

- Og så er der nogle produkter, der kun har tre anmeldelser, mens andre har flere tusinde. Det giver et skævt billede.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter