Undrede du dig også? Der var ikke sennepsgas på Fynske Motorvej

Det var ikke sennepsgas, men indhold fra en skibstank, der blev spildt på motorvej.

Arkivbillede fra Fynske Motorvej, som i går var spærret i flere timer, efter en lastbil ved middagstid punkterede og spildte en væske ned på kørebanen. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Fynske Motorvej var i går spærret i timevis, fordi en lastbil angiveligt havde spildt sennepsgas på vejen.

Det har vakt en del undren på blandt andet sociale medier. For er sennepsgas ikke noget tyskerne brugte til at slå sine modstandere ihjel under Første Verdenskrig?

Og er gassen ikke omfattet af et internationalt forbud mod kemisk krigsførelse, som blev vedtaget efter krigen og udvidet med Konventionen mod Kemiske Våben i 1993?

Jo og jo. Og er du en af dem, som har undret sig, kan du rolig ånde lettet op: Der var ikke sennepsgas på Fyn.

Det oplyser både logistikfirmaet IAT, der ejer lastbilen og Fortum Waste Solutions (tidligere Kommunekemi), som ventede på lastbilens indhold i Nyborg.

- Der var tale om et blandingsprodukt fra en af vores kunder, som skulle køres til destruktion hos Fortum, fortæller Christian Christensen, som ejer IAT.

Da uheldet skete, sendte IAT en af sine egne katastrofevogne til stedet for assistere beredskabet.

Mindst farlige af farlige affald

Hos Fortum kan kommunikationsansvarlig, Jesper Hansen, gøre os lidt klogere på, hvad det var, der skvulpede ud af lastbilens tank, da den måtte bremse hårdt op efter en punktering.

- Der var tale om indhold fra en skibstank, som primært bestod af spildevand tilsat biocid og jernsulfat, siger han.

Indholdet fra skibstanken skulle til Fortum. Virksomheden håndterer farligt affald, som for eksempel spildevand, hvor der er tilsat stoffer, som gør, at det ikke kan behandles i et almindeligt rensningsanlæg.

- Det blev transporteret i emballageklasse 3, som betyder, at det tilhører den mindst farlige kategori af affald. Så det har været forholdsvis ufarligt, siger Jesper Hansen, der kan bekræfte, at indholdet i aftes nåede frem til Fortum, og i dag formentlig er destrueret.

Beredskab reagerer efter det værst tænkelige

Men hvordan opstod ideen om, at tanken kunne indeholde sennepsgas?

Når politi og beredskab ankommer til stedet, tjekker de lastbilens såkaldte UN-nummer, der angiver, hvilken type gods, den transporterer.

- Som regel er UN-nummeret tilknyttet ét stof, men dette nummer var tilknyttet mange, fortæller Morten Andersen, der er indsatsleder ved Beredskab Fyn.

Derfor reagerer beredskabet ved at udvise mest mulighed forsigtighed.

- Vi reagerer ud fra værste scenarie, siger Morten Andersen.

Han får kontakt til Kemisk Beredskab ved Beredskabsstyrelsen, der oplyser ham om, at der ikke er tale om sennepsgas, men en anden form for giftig organisk væske, som er omfattet af samme UN-nummer som sennepsgas: 2810.

Oplysningen om, at der er tale om sennepsgas kommer fra Fyns Politi, som udsender en pressemeddelelse. I mellemtiden har politi og beredskab på stedet dog styr på, at der er tale om en anden giftig væske, og de arbejder derefter.

Facebook
Twitter